Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

halmstaden skrev:Låter ju inte bra. Du har bara kvar ett lager sedan bilen var ny dvs? Volvo original eller något annat? Vilken position?

MVH
2xHB
2xVB

(fel av mig tidigare - har bytt samma position två+två gånger, VB + HB - totalt fyra lager)

Fram rullar originallagren fortfarande (är iofs ägare 2 och det kan ju ha bytts fler...). De tre första bytena är gjorda på märkesverkstad och med Vålvå-årginaldelar. Sista bytet gjorde jag själv med Skruvat.se:s lager (SKF) som är 600 spänn billigare än årginal.

/f
flyvert skrev:
halmstaden skrev:Låter ju inte bra. Du har bara kvar ett lager sedan bilen var ny dvs? Volvo original eller något annat? Vilken position?

MVH
2xHB
2xVB

(fel av mig tidigare - har bytt samma position två+två gånger, VB + HB - totalt fyra lager)

Fram rullar originallagren fortfarande (är iofs ägare 2 och det kan ju ha bytts fler...). De tre första bytena är gjorda på märkesverkstad och med Vålvå-årginaldelar. Sista bytet gjorde jag själv med Skruvat.se:s lager (SKF) som är 600 spänn billigare än årginal.

/f
Du rekommenderar skruvat lager alltså? Såg det bra ut för övrigt?
Väcker denna halvgamla tråd. Hjullager ska väl inte behöva bytas under bilens livstid tycker man, och byter man 4 st på 10.000 mil är det onekligen något som är fel. Och tvärtemot vad jag tyckte mig veta så verkar lagren gå sönder oftare bak.. där är de väl svagare än de i fram antar jag?
Dyr konstruktionsmiss av Volvo när folk tappar förtroendet och överger märket. :???:

MVH
halmstaden skrev:Väcker denna halvgamla tråd. Hjullager ska väl inte behöva bytas under bilens livstid tycker man, och byter man 4 st på 10.000 mil är det onekligen något som är fel. Och tvärtemot vad jag tyckte mig veta så verkar lagren gå sönder oftare bak.. där är de väl svagare än de i fram antar jag?
Dyr konstruktionsmiss av Volvo när folk tappar förtroendet och överger märket. :???:

MVH
Jag vet inte om jag håller med helt... Många i tråden har kört rätt långt utan problem så det verkar vara väldigt olika..
Och för det andra så har jag bytt lager på en massa bilar under de sista 30 åren, och har hittils aldrig stött på ett "livstidslager" utom möjligen på min gamla Alfa där karossen rostade bort strax efter 15000 och ett framhjulslager gav upp strax innan...

Dock är bakre lagren på XC90 utan tvekan en problemkälla, vet inte om bytt utförande nu, men dom har varit under all kritik tidigare.

/Thomas
Farthållare v40 -13

Hej, Jag har exakt samma problem med min farth&a[…]

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]

Jag har hört om en del problem med dom fö[…]

Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]