Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Ringhede skrev:Vevhusventilationen rengjorde jag på min V70 2,4T genom att göra som CarMan tippsat om. Genom att lossa nippeln i insugningsröret och blåsa i slangen med tryckluft.
Dock får man plocka bort fläkten och sedan generatorn för att komma åt.

mvh Roland
jag föredrar att peta med lämplig grej, så man vet att man får bort det som finns där
Användarvisningsbild
av Ringhede
Kan knappast tänka mig att du CarMan skulle lämna in bilen på en firma för att låta dem göra servicen.
Och väldigt många andra försöker nog hålla i slantarna och göra jobbet själva.
Eller försöka hitta alternativ som ger bra service till rätt pris.

Har två Volvo i familjen, en som går 3000 och en med 2000 mil om året så det blir en hel del pengar sparade av att fixa det själv.

mvh Roland
av yuphin
krax skrev:Idag kom lapp om 30% rabatt på service från Bilia, nu kanske det är
lika "billigt" där som hos något alternativ.

Kom det med Posten?Jag fick inget brev...eller kom det tillsammans med Volvokort fakturan (som jag inte hunnit kolla än)?
av yuphin
krax skrev:
kom det tillsammans med Volvokort fakturan
Japp :D

Kul!Hur länge gällde erbjudandet??Man märker att Bilia skärpt till sig..det msået dom bara i dessa tider..det är tuff konkurrans oim kunderna!!Fördel oss bilägare!
Användarvisningsbild
av CarMan
Ringhede skrev:Kan knappast tänka mig att du CarMan skulle lämna in bilen på en firma för att låta dem göra servicen.
Och väldigt många andra försöker nog hålla i slantarna och göra jobbet själva.
Eller försöka hitta alternativ som ger bra service till rätt pris.

Har två Volvo i familjen, en som går 3000 och en med 2000 mil om året så det blir en hel del pengar sparade av att fixa det själv.

mvh Roland
Självklart lämnar jag inte in bilen på verksta, för det blir ju ändå jag som får göra det...

men det kan vara br att veta att det som ser billigt ut inte alltid är det!
Skiljer det mycke i pris på samma ort, så är det inte samma saker som görs.

du som kund tjänar på att lämna in bilen på en verksta där dom har stor erfarenhet av din bilmodell...
av Travolta
yuphin skrev:
krax skrev:
kom det tillsammans med Volvokort fakturan
Japp :D

Kul!Hur länge gällde erbjudandet??Man märker att Bilia skärpt till sig..det msået dom bara i dessa tider..det är tuff konkurrans oim kunderna!!Fördel oss bilägare!

Erbjudandet gäller fram till 31/3, de hade ett liknande förra månaden fast med 25% rabatt. Nästa månad kanske det blir 35%? :)
av S80_140HK
Ringhede skrev:Vevhusventilationen rengjorde jag på min V70 2,4T genom att göra som CarMan tippsat om. Genom att lossa nippeln i insugningsröret och blåsa i slangen med tryckluft.
Dock får man plocka bort fläkten och sedan generatorn för att komma åt.

mvh Roland
Hur får du rent i anslutningarna i blocket då? Att bara blåsa rent med tryckluft gör ingen nytta alls.
Ska man göra det seriöst så är det bort med insuget som gäller, sen skruva loss oljefällan och göra rent anslutningarna i blocket, ev ner med tråget om det visar sig att det är igensatt hela vägen. Jag gjorde detta själv på min V70 -99 utan att ha någon som helst erfarenhet av vitmotorer eller nyare Volvo. Tog ungefär 4timmar inkl. kaffepauser, matrast och skithusbesök. Bytte även samtliga delar, oljefälla, slangar osv. Delarna är inte alls dyra på Volvo, hellre lägga ettpar 100lappar på att rengöra vevhusventen seriöst än att lägga ut tusenlappar på att byta packboxen mellan motor o låda.

Snart dags att ta sig an S80n också, ryker friskt ur oljestickan på den efter drygt 18000mil....
Användarvisningsbild
av Ringhede
Gör bara som CarMan instruerar för han är proffs

Från tråden "Påminnelse - Vevhusventilation" med CarMan:s inlägg

"man tvättar rent nippeln på den service som det integår att man ska göra det ( tar ca 30-40min extra på en turbo att göra detta)
men mång gör inte 1 service / år o endel gör inte de servicar som ska göra o komer i o ordning m.m. så dom hpooar helt enkelt över detta (sen har vi endel som lämnar in på icke aktoriserade versktäder o där är det ofta man inte vet at detta ska göras, så det är ju inte svårt att vara biligare om men inte gör allt)"

Men det kan stämma att man kanske måste plocka ner insug mm för att göra det ordentligt.

Hoppas CarMan kan komma in här och förklara vad som krävs.

mvh ROland
Användarvisningsbild
av CarMan
i servicen ska endast nippeln rengöras. är det inte igensatt här så sätter det inte igensig längre ner.
det är ju först när nippen korkat igensig som det börjar becka igen efter & i olje fällan.

Nippen är enda kopplingan till insuget & det är här vi bildar undertrycket i olja fällan. Olje fällan är sen kopplad till "vevhuset"
Har vi inget undertryck finkar inte sustemet o kanalerna börja becka igen

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]

Som du märkt tar dom in vatten. Byter du hela[…]

D4204T5 2015 181hk

En slut turbo, eller två. Oftast den lilla […]

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrulle[…]