Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Här har du en spaning.....

1. Bilen motortvättas.

2. Vatten tränger in i kontakstycken och insputningsmunstyckenas solenoider på tex cyl 5. Även när vattnet torkat så finns smuts/korrosion kvar av vattnet

3. Vid vissa varvtal ger därför insprutaren för liten mängd på vissa cylindrar med resulat att det rycker.

4. Men framförallt går dessa cylindrar för magert imellanåt som resulterar i hög temp, värmen gör att tändstift, tändspolar och turbofläktar tar stryk och blir "slitna"

Har sett detta hända förut efter motortvätt......
Tack alla som svarat - det uppskattas! Och tack B20 - det var intressant. Volvo sa nämligen själva efter motortvätten 2007 att det troligen var motortvätten som var upphov till tändstiftsproblemen och de kraftiga ryckningarna som var då.

Mellan motortvätten och tändstiftsproblemen/ryckningarna februari 2007 och turboraset i oktober 2008 har ett tändstiftsbyte gjorts i januari 2008 i samband med en Volvo Original Service (jag vet inte hur tändstiften såg ut då), men ponera att dom var slitna även då.

Är det alltför långsökt att tänka sig att det som hände nu, ca 1,5 år senare, med tändstift, tändspolar och turboras är en långt utdragen process som började i och med motortvätten 2007 - kan det uteslutas?

Sen undrade någon om jag ska betala de 40 000 kr själv - det kommer att bli en förhandling med Volvo.

Sen undrade någon över priset på turboaggregaten till en XC90 T6.
2 turboaggregat á 9 990 kr/styck inkl moms = 19 980 kr
2 turbokompressorer á 8 000 kr/styck inkl moms = 16 000 kr

Totalt 35 980 kr, sen tillkommer kostnader för slangklämma, packningssats, pinnskruv, flänslåsmutter, låsmutter, tätningsring, olika packningar, Aba mini, kylarvätska, SLX professional och filterinsats och då hamnar man på 40 000 kr.
kraftiga ryck som var efter motortvätten var givetvis vatten i tästiftsbrunnarna, o detta ledde till att stiften fick bytas.
men jag tror inte man kan lyckas pressa in vatten i kontaktstyckena på t-spolar & spridare. dels är det en bra tätning på dessa, o sen så är det ju kåopr över så man får ju inte trycket direkt på.

men om det nu skulle hända, så borde ju den magra blandningen kompenseras, via lamdasonden som övervakar.
så jag köper inte den tyver.

jag funderar på hur långt bank1 & bank2 är delade, samarbetar turbona, så en defekt turbo kan ge mot tryc o störa den andra (händer i sånna fall säkert mäst vid ett vist varv/belastning)
men på denna så är väll avgasustemet buggt så att dom inte samarbetar, har jag förmig, o då faller ju även denna teori.
Tråkig historia!

Du skrev "2 turboaggregat á 9 990 kr/styck inkl moms = 19 980 kr
2 turbokompressorer á 8 000 kr/styck inkl moms = 16 000 kr"

Om någon kan förklara skillnaden blir jag glad, för mig veterligen så sitter det 2 st turboaggregat på T6:an. Eller vad syftar Volvo på?

En bi-historia mellan verkstadsslarv och bilägares utlägg... En familjemedlem till mig hade för många år sedan en Audi 100 Avant. Denna monterade återförsäljaren extraljus på, och några år senare, ~5-6 år så tappade AC:n kylförmågan. Det visade sig att verkstaden hade använt för långa bultar till fästet för extraljusen, vilket ledde till att bultarna låg emot AC kylaren som till slut gick sönder. Utgången i det här fallet var att verkstaden stod för halva kostnaden med anledning av den långa tid som hade förflutit. Rätt eller fel kan ju diskuteras, men jag vill mest lyfta fram att om det nu kan bevisas att felet orsakades av motortvätten så kan man tycka att Volvo borde stå för minst halva kalaset.
Tvättteorin verkar falla.

Någon bil innan jag köpten denna XC90, så hade jag en V70 T5 och på den fick man enligt Volvo inte montera några extraljus på grund av kylningen. När jag köpte denna XC90 T6, så gick det bra att montera extraljus, så Volvo monterade 3 stora Hellas extraljus - skulle detta kunna ha någon som helst påverkan på tändstift, tändspolar och turboaggregaten????

Är det någon som tror på att det kan vara en gemensam elektronisk komponent, som Volvo inte har hittat ännu, som har orsakat skadan = grundproblemet kvarstår och kan uppstå igen trots att turbaggregaten nu är bytta?

Har nu även pratat med huvudkontoret hos Volvo i Göteborg och man har aldrig hört talas om denna typ av skada.
CarMan skrev:kraftiga ryck som var efter motortvätten var givetvis vatten i tästiftsbrunnarna, o detta ledde till att stiften fick bytas.
men jag tror inte man kan lyckas pressa in vatten i kontaktstyckena på t-spolar & spridare. dels är det en bra tätning på dessa, o sen så är det ju kåopr över så man får ju inte trycket direkt på.
Håller med det är en mycket bra tätning runt tändstift "halsen", så den mängd vatten som finns där borde "koka" bort ganska
snabbt i den värme som bildas vid den del av topplocket.
Man borde ganska snabbt få larm som indikerar tändmissar om nu verkligen fukt/vatten trängt in genom tätningen.
CarMan skrev: men om det nu skulle hända, så borde ju den magra blandningen kompenseras, via lamdasonden som övervakar.
så jag köper inte den tyver.
Håller med Carman det finns "Short term Fuel Trim/Long term Fuel Trim" som ska kompensera med mer/mindre öppningstid på
spridarna när lambda värdet avviker från värdet 1
Har själv haft larm från dessa funktioner, så jag tycker att det borde ha kommit ett larm i så fall!

Om nu flera tändspolars gummihals är totalbränd så borde det väl indikera att förbränningsgaser trängt upp genom tändstift(en)!?

man kan undra hur tändstiften verkligen såg ut...var porslinet löst i metall delen?
görs det en noggran kontroll/analys av stiften eller slängs dom i "skrotbingen" direkt?

Det räcker att ett tändstift är dåligt draget för att den ska skadas, med smält elektrod/porslins skador, speciellt på en
turbo motor.

Det hade varit intressant och se hur förbränningsrummen ser ut, har det studsat metall/porslins partiklar runt i cylindrarna
innan dom åkte vidare in i turbona...

40 papp för reparationen :shock: aouch...det svider i penningpungen, Hoppas det går på goodwill/garanti!
Håller inte med där......

-För det första så har lambdansodnen inte en chans i hela världen att kompensera för för mager blandning/hög temp på enstaka cylinder eftersom den sitter nere i avgasröret och mäter medelvärdet på avgasrena från alla 6 cylindrar, om bara en eller två cyindrar går magert så kan inte motorstyrining kompensera för detta. (Finns ju race motorer med en lambda per cylinder med det är överkurs och inte T6)

-Problemet med vatten som trängt in är att även om det dunstat bort blir det smuts/korrosion kvar som kan orsaka problem under hela bilens livstid.

-Har sett massor med tekniker som "brassar på" med högtryckstvätten under huven och då hjälper inga packningar i världen u
tan vattnet kan ta sig in här och där.

-Att förbränningsgaser träng upp genom stiftet kan vara en anledning håller jag med om, men det kan ju bero på att stiftet överhettats, tex genom dålig montering eller överhetting pga fel blandning.
VolvoB20 skrev:Håller inte med där......

-För det första så har lambdansodnen inte en chans i hela världen att kompensera för för mager blandning/hög temp på enstaka cylinder eftersom den sitter nere i avgasröret och mäter medelvärdet på avgasrena från alla 6 cylindrar, om bara en eller två cyindrar går magert så kan inte motorstyrining kompensera för detta. (Finns ju race motorer med en lambda per cylinder med det är överkurs och inte T6)
Du har rätt, jag köper det! men det var bara att han nämnde att alla stiften var felaktiga så det var bara därför jag tyckte...
Amarone skrev: De ryckningar som var 2007 då det var fel på alla tändstift två gånger på tre månader, dessa ryckningar var mycket kraftiga och ökade med farten. Då hade bilen gått 7000 mil.
Man kan ju undra om han inte fick en drös med misständningslarmer på flertalet cylindrar?
men jag antar att verkstaden inte berättar alla detaljer från felsökningen.

VolvoB20 skrev: -Har sett massor med tekniker som "brassar på" med högtryckstvätten under huven och då hjälper inga packningar i världen u
Jo man ser ofta i gör det själv hallar när folk kör med högtrycks sprutan under huven, man står där häpen och skakar på huvet!!
Vart tog utrycket "skölj av med strilande vatten" vägen ?
Totte_T6 skrev:
VolvoB20 skrev:Håller inte med där......

Du har rätt, jag köper det! men det var bara att han nämnde att alla stiften var felaktiga så det var bara därför jag tyckte...
Amarone skrev: De ryckningar som var 2007 då det var fel på alla tändstift två gånger på tre månader, dessa ryckningar var mycket kraftiga och ökade med farten. Då hade bilen gått 7000 mil.
Man kan ju undra om han inte fick en drös med misständningslarmer på flertalet cylindrar?
men jag antar att verkstaden inte berättar alla detaljer från felsökningen.

VolvoB20 skrev: -Har sett massor med tekniker som "brassar på" med högtryckstvätten under huven och då hjälper inga packningar i världen u
Jo man ser ofta i gör det själv hallar när folk kör med högtrycks sprutan under huven, man står där häpen och skakar på huvet!!
Vart tog utrycket "skölj av med strilande vatten" vägen ?
Kan bara tillägga att jag är livrädd att köra med en bil som inte går 100% rent utan ryckningar, speciellt på turbobilar med hög effekt. De blir så lätt följdfel av misständningar.

Som tex kolvskador, tändstiftskador, turboskador, och framförallt riskerar man att pajja katalysatorn.

Ombilen rycker det allra minsta ska man ALDRIG köra med den.
T6:an har 2 (4:a) lamdasonder, det är en sond till 1,2,3:ans cylinder. på samma sätt ha desa cylindrar en egen turbo.
Jag är väldigt övertygad om att inte motortvätten ha något alls med detta att göra.

Säg att bilen skule ha ett fel så fukt kunnat tränga in i kontaktstycket till en spridare, så korision där. om detta nu skula göra att en cylinder går magert, hur kan detta skada vingarna på turbon?
nä jag köper det inte.

att man byter alla t-stift även om en misständer är inte konstigt.

Jag skulle vilja se skadan
Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]