Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
erjo81 skrev:Hej Carman!
Wow det var många bra tips att åtgärda min bi-fuel! Vad tror du att kostnad bli för allt detta ?
Som sagt stegmotorn är redan byt utan att det hjälpa.
erjo81
när man lagar bilar byter man inte bara grejor hursomhelst, man felsöker, för at ringa in vilken del man vil byta (bara för detta är de vanliga sakerna på din årsmodell, så behöver inte det betyda att du har nått av dssa fel)
av pctowi
Hallå

Där jag har samma problem på min bil och har kommit fram till att det är säkerhetsventilen på gasregulatorn som blåser och då dör den eftersom den inte får någon gas.
Men det har bara hänt när den är lite varm nu slår jag till gasen när motorn är helt varm och än så länge har det inte hänt då. Märkligt

Tobbe
av erjo81
Hej Fred!
Sorry det har tagit så långt tid att svara. Du frågade mig hur långt jag kommer med fulltankad gas: cirka 200 km bland körning. Och som du nämnda det borde lukta gas hela tiden om det var läckage och det gör den inte,
Mvh, erjo81
av Fred
Runt 20 mil/tank är normalt så du har i alla fall inget stort läckage.

Tyvärr är det som Carman säger: gassystemet sätter nästan aldrig felkoder då det är ett "piggy back"-system som lagts utanpå det normala motorsystemet. Carman har också rätt i att många av gassystemets komponenter kan ge liknande symptom. Därför är många verkstäders lösning att byta ut del för del tills problemet försvunnit, naturligtvis får kunden stå för de stora kostnader som detta innebär. Verkstäder med dålig/ingen erfarenhet av gassystemet blir ju tvingade till denna drasiska åtgärd eftersom de ofta inte kan se de små nyansskillnadera som eventuellt finns i problemen.

Mvh
/Fred
av erjo81
Hej!
Jag fattar att det är är svårt att lokalersa ett sådant problem, men tycker du att det är rättvis att jag ska betala pengar för åtgärdar som inte fixa problemmet ? Desuttom DYRA lösningar som inte hjälper ( i det här fall hittills 4500 kr)
Mvh, erjo81
Användarvisningsbild
av CarMan
erjo81 skrev:Hej!
Jag fattar att det är är svårt att lokalersa ett sådant problem, men tycker du att det är rättvis att jag ska betala pengar för åtgärdar som inte fixa problemmet ? Desuttom DYRA lösningar som inte hjälper ( i det här fall hittills 4500 kr)
Mvh, erjo81

om vi vänder på det. är det verkstans fel att din bil är trasig?

vi kan säga att du inte behöver betala de delar som bytts o som inte är trasiga. men då får du istället betala en exakt lika hög felsäkningsavgift.

det viktiga är att man har bra kontakt, at man talar om för kunden att man inte har hittat felet. man ska vara tydlig o föörklara att man kan byta del X, men att det inte fins några garantier för att det hjälper. sen är det upp till kunden om han vill byta delen eller ej. kunden kan ju välj att åka till annan verksta eller att leva med felet, om han inte vill schansa med att byta delen. (det finns ingen lag som säger att verkstan är tvingad att laga din bil)
av Fred
Sen är det mycket viktigt att verkstaden talar om ifall de inte är kunniga på den typ av problem bilen har! Jag har en känsla av att många verkstäder har för hög prestige för att erkänna att de saknar kunskap om kundens specifika fel. De chansbyter saker eftersom de inte kostar dem något, kunden får ju ändå betala både material och arbete.

Grejen är att bilbranschen skiljer sig väldigt mycket från andra branscher. Om man lämnar in sin TV för lagning och verkstaden inte lyckas behöver man "bara" betala för felsökningen. Man behöver aldrig betala för eventuellt material som används i lagningsförsöken. Jag tycker personligen att det är för dj-vligt att verkstäder kan byta ut en massa grejer på kundernas bilar och ta betalt för det om inte felet avhjälps!! :evil:

Jag är otroligt glad att jag valde att köpa min bil på Rejmes i Linköping som tagit hand om mina problem med all heder! Hade jag varit tvungen att lämna in min bil till någon annan verkstad så hade jag riskerat kostnader på flera tiotals tusen, säkert närmare/över 50 000 kr!! :-O) Och då är det inte ens säkert att felet hade hittats!

Jag tycker nog att du Erjo ska försöka sätta press på din verkstad. De har åtagit sig ditt problem men inte löst det, därför borde du kunna reklamera reparationen!

Mvh
/Fred
Senast redigerad av 1 Fred, redigerad totalt 0 gånger.
av erjo81
Hej Fred!
Tack för din råd. Du verka kunnig och det känns båda viktig och intressant att läser det du skriver. vi få se hur det går.
Best, erjo81
av Fred
Tack själv! Det är trevligt om man kan bidra med något för att underlätta eller hjälpa andra! :)

Mvh
/Fred
av krax
Jag har min gasbil inne på rep-felsökning nu. Jag har begärt en rengöring
av tankarna för att slippa att problem uppstår igen, om det är skit i gasen
som förorsakar stoppen. Jag var på bilia igår och kollade hur det gick.

Rengöring av tankar tar några dar då man skall behandla tankarna invändigt
med rostskydd bla. Teknikern berättade att de tappat ut 3 liter! stinkande
svart olja, jag fick se ett litet prov. Det kan hända att denna rengöring är
tillräklig för att bilen skall funka, det visar sig när bilen är återställd.
Fortsättning följer.

Utan hemmaladdning förstår jag det. Elb[…]

Byta front, huv o skärmar

Skulle föreslå att du monterat fronten […]

Løs del

Fant denne delen liggende i fanget når t&ari[…]

Hej! Någon som vet vad det kan vara för[…]