Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Eson skrev:
CarMan skrev:
Eson skrev:måste vara det största felet på D5 tror jag bytat minst 20stycken inget jätte jobb dock får spridare,ventilkåpa m.m tas bort..
Bilen brukar i regel gå felfritt tror varit 2-3 som gått illa jag bytat på..dock vanligt att länken mellan motor och virvelspjället hoppar av får dock inte återmonteras..
Krävs en kalibrering av spjället så du kan tyvärr inte göra jobbet själv :???:

Klart man kan göra nästan alla jobb själv, o sen lämna bort de delar av jobbet man inte kan göra till volvo handlaren.
Jo klart att det gör men i detta fallet är jag osäker på vad som händer om man inte kalibrerar spjället efter byte och kör på....
du begöver ju inte sätta dit länken på spjällmotorn...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Eson skrev:måste vara det största felet på D5 tror jag bytat minst 20stycken inget jätte jobb dock får spridare,ventilkåpa m.m tas bort..
Känns som det är massor med D5 ägare som åker omkring och klagar på hög förbrukning, så är det trasigt virvelsjäll som är fel. Fixa det och åk skitsnålt sedan.
av conZair
VolvoB20 skrev: Känns som det är massor med D5 ägare som åker omkring och klagar på hög förbrukning, så är det trasigt virvelsjäll som är fel. Fixa det och åk skitsnålt sedan.
Vad ligger du på i medelförbrukning?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
conZair skrev:
VolvoB20 skrev: Känns som det är massor med D5 ägare som åker omkring och klagar på hög förbrukning, så är det trasigt virvelsjäll som är fel. Fixa det och åk skitsnålt sedan.
Vad ligger du på i medelförbrukning?
Beror på vad jag kör....

Som lägst på en hel tank på långfärd 0.45 l/m
Normal landsväg med rätt bra forcering 0.55-0.60
Bara i stan till 100% och kallstarter drygt 0.7
Med 2-ton boggisläp ca 0.97

Kör med AWD, Men när mitt virvelsjällslänkage hoppade det upp rätt mycket högre.
av conZair
Det låter inte illa.. jag ligger på 0,8 nu ungefär.. så förhoppningsvis kan det sjunka lite när jag får spjället fixat då... skulle ju inte göra någonting :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
conZair skrev:Det låter inte illa.. jag ligger på 0,8 nu ungefär.. så förhoppningsvis kan det sjunka lite när jag får spjället fixat då... skulle ju inte göra någonting :)
XC ligger ju alltid lite högre än V70 AWD som jag har, har du automat? märks stor skillnad tex när man drar tunga släp då den växlar ned titt som tätt,men med den manuella kan man ju ligga på 6:an hela dagen tack vare bottenvridet.

Men visst, det kändes som min bil drog nästan 1 dl mer per mil när virvelsjällen var paj, om det stämmer vet jag inte riktigt. Sen beor det väl på i vilket läge spjällen "fastnade" när de gick sönder.
av conZair
Jo jag kör automat, men använder tiptronicen ganska flitigt för att slippa växlandet...
Det återstår att se, har ju egentligen ingen aning om hur länge spjället varit trasigt heller... :P
av conZair
Så som jag har hört nu i efterhand så verkar detta vara ett ganska så vanligt fel, så jag tror inte det har haft så mycket att göra med KCR-boxen som jag hade...
Användarvisningsbild
av CarMan
conZair skrev:Så som jag har hört nu i efterhand så verkar detta vara ett ganska så vanligt fel, så jag tror inte det har haft så mycket att göra med KCR-boxen som jag hade...
nej det tror inte jag heler, den går inte in o styr deta spjäll. KCR bocen styr bara bräsnslesystemet (man man blir ju av med garantin & den är ju bar att ha eller hur!) (som tur är har du ju ingen KCR box.. eller hur...så du har ju garanti /goodwill)
sen så kan ju graftöverföringen ta en del stryk, eftesom man överskrider max momentet som lådan tål. (volvo har ju strypt motorn för att inte överskrida detta)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Hej! Tygmattan är blöt. Även den gr[…]

Visst kan det vara bränsleproblem.. Sen om t&[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Mar[…]

Jag har nu kört 1100 mil sedan jag senast fyl[…]