Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
NCR skrev:
åsaboe skrev:Ja, eftersom vi här i Kristianstad har möjlighet att köra så gott som uteslutande på biogas blir utsläppseffekten bra nära 0. Siffran 1/4 jämfört med Flexifuel kommer från Gröna Bilisters lista över miljöbilar, jag vet inte hur de behandlat naturgas/biogas vid beräkningen. Men även om man skulle köra på naturgas blir utsläppen avsevärt lägre än med bensindrift.
Efter att ha läst en test i förra numret av Teknikens Värld om bland andra V70 Bi-fuel är jag helt övertygad om att den bilen inte skulle passa mig. För att citera T.V "var sjuttonde mil vill gärna V70 bi-fuel in och få fylla på ett gasmoln vilket gör det mer eller mindre omöjligt att använda bilen på långresor utomlands eller ens från Göteborg till Stockholm utan att få stanna minst 2 gånger då även bensintanken är mycket liten"

Jag har en syster i Uppsala och bor i Göteborg så för min del hade det varit ett djäkla krångel. Om jag däremot enbart körde omkring i Gbg där det finns många gas-stationer hade det kanske varit en annan sak.

Kommer V70 som Etanolbil, då kanske...
Tyver tar ju gastankarna en del plats, men man ska komma drykt 20 mil på gasen, sen slår bilen över på bensin & du kan åka yttligare 30 mil

Biogas bilarna är extremt mycke mer miljövänligare än etanolbilarna. en etanol bil är istoortsätt lika givfig som en bensinbil.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Ja, och jag berättar för dej HUR du konverterar en Volvo S80!!!!! Kolla på http://www.abcesso.com för mer detaljer om Flextek fungerar. Även sidan på http://www.etanolkonvertering.se (Svenska återförsäljaren av Flextek) står det en del nyttigt.

Visst att du gör det på "egen risk"! Men jag har inte hört talas om några haverier pga att man konverterat till etanoldrift. Kunskapen inom detta område är stor och erfarenheterna likaså. Så slutsatsen blir.....motorn pajar inte och det blir billigare i drift.

Var du sen får vanföreställningen att en etanolbil är lika giftig som en bensinbil ifrån skulle vara intressant då all annan info tyder på raka motsatsen. Däremot är en gasbil lika skitig som en bensinbil om den körs på naturgas eller fordonsgas. Dessutom är gasen ett för dyrt alternativ då dess infrastruktur är kraftigt begränsad till den södra delen av landet (norr om Uppsala finns inte en gasmack.....)

Surfa runt lite på forumet på http://www.etanol.nu , där finns mer info om detta ämne. Även undersökningar och laborationer som stödjer mina påståenden.

//David
Användarvisningsbild
av åsaboe
Jag körde "gastorsk" i söndags när vi var i gasökenland, den slog om till bensindrift efter 24,2 mil på ren biogas. Sedan kunde jag kört ytterligare runt 30 mil på bensin, men det räckte med under fem, sedan kunde jag fylla på biogas igen, puuhh :wink:

Med naturgas i gastankarna hade jag kommit ytterligare en bit på gas, troligen runt de 30 (har inte haft tillfälle att kolla än). För vår del fungerar det utmärkt, men visst, jag förstår de "mångamilomåretäveninorrasverigeförare" som tvekar. Jag gjorde det själv före köpet men har nu inga som helst protester att komma med. Jag håller mig runt 2000 mil om året och är alltså ingen mångmilare, dessutom i trakter där jag aldrig behöver leta länge efter gas. Hade jag bott norr om kungliga huvudkommunen hade det nog inte blivit någon BiFuel... :wink:
av åklagarn
[quote="Nybbe_gefle"]Ja, och jag berättar för dej HUR du konverterar en Volvo S80!!!!! Kolla på http://www.abcesso.com för mer detaljer om Flextek fungerar. Även sidan på http://www.etanolkonvertering.se (Svenska återförsäljaren av Flextek) står det en del nyttigt.

:wink:
men berätta hur du har gjort nu då istället för att hänvisa till olika länkar!
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Nu faller det sej ju så att jag personligen inte äger någon S80 och heller inte konverterat någon utan jag äger en Volvo 960 som jag har konverterat med en justerbar bränsletrycksregulator. Men pga att bränsletrycksregulatorn sitter monterad i tanken vid pumpen på i stort sett alla Volvo från -00 (tror jag det är) så är det genom att manipulera med spridartiderna på elektronisk väg som är det bästa sättet och vet ett par stycken som konverterat sina V70 med den metod som beskrivs i de länkar jag bifogat tidigare, nämligen med ett kit från Flextek och då det inte skiljer något mellan motorerna i S80 och V70 (ja förutom att S80 går att få med T6-motorn då) så fungerar detta sätt följdaktligen även på en S80.

Kopierar in texten från bruksanvisningen så kanske det klarnar något för er:
Installationsanvisning
1. Lokalisera bilens spridarkontakter, på vissa bilar måste plastkåpor demonteras. På ett fåtal bilmodeller måste ex. insugningsrör demonteras (Ford V6).

2. För att lossa el-anslutningarna på insprutarna så pressar man ner metallbygeln och drar kontakten utåt.

3. På vissa bilar kan el-anslutningen i kontakterna vara omkastad. Därför skall man alltid kontrollmäta hur bilen är innan installationen.
Gör på följande sätt: Lossa alla el-kontakter, koppla på bilens tändning (försök ej starta). Håll valfri el-kontakt med metallbygeln uppåt. Då skall det finnas spänning (ca +12v) på det vänstra stiftet mätt mot bilbatteriets minuspol(-) . Om det är omkastat måste stiften i kontakterna på flextekhärvan byta plats. Det är den röda kabeln på flextek-kontakterna som skall få 12v. Om det inte finns 12v i något kontaktstift, kör på starten och mät.
Kopplar man in med fel polaritet kommer man att förstöra flextek eller bilens insprutningssystem.

4. Lägg ut kabelhärvan på plats och kontrollera hur du får bästa placeringen av kabelhärva och lådan. Se till att härvan inte ligger nära heta detaljer ex. avgasrör, ej heller buntad med tändkablar eller skaver mot vassa kanter. Placera ej lådan intill batteriet pga. korrosiva gaser.

5. Koppla ihop kontakterna för respektive spridare så att kontaktparen på flextekhärvan är för samma insprutare. Kontrollera att kontakterna klickar ihop och sitter säkert.

6. Montera fast lådan så att det enkelt går att manövrera kontakten för bränsleväxling. Lådan går bra att montera med dubbelhäftande tape typ matt-tape på väl rengjord yta. Bunta fast kabelhärvan så att den sitter säkert.

7. Koppla den svarta jordkabeln till jord på bilen eller till batteriets – pol, se till att det blir en bra anslutning, använd gärna aluminiumpasta på anslutningsytorna. Vid dålig kontakt startar ej bilen.

8. Montera tillbaka alla detaljer du demonterade i punkt 1.

9. Ställ kontakten i rätt läge beroende på bränsle och starta. Bilen kan behöva några mil för att ställa in sig för optimal funktion.

Klart!

Fler frågor??

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
Självklart har vi fler frågor.

om man nu bara kopplar in sig på spridarna, kommer då lamda värdet fortsätta att ligga rätt? eller komer motorlampan varna för överskridet gränsvärde?

presis som det tår på en av sidorna du hänvisar till så komer det INTE att vara billigare att köra på E85, då det går åt mer bränsle!

jag repiterar vad jag tidigare skrev. e85 är bara lite miljövänligare än Bensin & Biogas är jätte mycke miljövänligare :!:

självklart har inga motorskador uppkomit ännu, om motorn tar skada så lär det ta nått år innan man märker det.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Visst kommer lambdaregleringen att funka som den ska. Det är ju för att den inte kan kompensera så mycket som för en 30%-ig ökning av bränslemängden som du förlänger spridarpulserna, så ja lambdan funkar som vanligt!

Räkna själv på hur mycket du sparar på att köra på etanol! Nu vet inte jag exakt vad bensinpriset ligger på (varierar ju i svea rike) men räknat på att bilen drar 1l/mil på bensin till ett literpris på 11,41 (från Okq8´s hemsida) så får du ju en milkostnad för bränslet på 11,41. Räknar du då med att bilen drar 30% mer vid drift på E85 så får du en förbrukning på 1,3l/mil. Och då literpriset på E85 enl Okq8´s hemsida ligger på 7,83 så får du en milkostnad för bränslet på 10,18. Dessutom finns det mackar med ett så lågt literpris på E85 som 6,95. Den matten kan väl inte vara så svår eller...?? Och är inte det billigare då är jag drottningen av Saba.......

E85 är 75-80% mer miljövänligt än vad bensin är. Detta beroende på att den CO som bildas kommer från växtriket (dvs etanol är ett sk kretslopsbränsle, COn komer från växtriket och den återvänder dit mao ingen påfyllning av växthuseffekten) och inte är fossil. Det som gör att E85 inte är 100% bättre än bensin är den lilla mängden bensin i E85. Sen har det varit mycket skriverier i media den sista tiden, inslag i Rapport osv som inte är helt i den linje med vad erfarenheten säger. Men där hänvisar jag återigen till http://www.etanol.nu och dess forum då debatten finns med bra källhänvisningar och fakta, vilket jag inte orkar skriva ner här.........

Motorskador...visst tro det du! Växjö kommun lät BSR konvertera en Volvo 945 LTT -97 då bilen nästan var fabriksny (hade rullat mindre än 2000mil har jag för mej. Den bilen har i dagsläget rullat mer än 18000mil på E85 utan skador på motorn och utan att ha bytt någonting i motorn, vare sej packningar, slangar, pumpar eller vad det nu kan tänkas vara man kan byta. En nära bekant har kört ca 10000mil med en Honda Civic -88 på E85 (Hondan har gått 30000mil) under sju års tid. Samme man har även en VW Caravelle som idagsläget gått 78000mil varav de senaste 2500 på E85.

Gasdisskusionen tänkder jag inte ta upp! Då det inte finns någon gas norr om Uppsala (själv bor jag i Gävle) och infrastrukturen av E85 är bra mycket bättre utbyggd så håller jag mej till det jag kan! Som jag sa tidigare, visst är gas ett utmärkt alternativt drivmedel, så länge det är Biogas och inte natur- eller fordonsgas då dessa är lika mycket miljösvin som bensin. Men den debatten tänker jag inte ge mej in i. Dessutom handlade tråden om att konvertera en S80.

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
Nybbe_gefle skrev:Visst kommer lambdaregleringen att funka som den ska. Det är ju för att den inte kan kompensera så mycket som för en 30%-ig ökning av bränslemängden som du förlänger spridarpulserna, så ja lambdan funkar som vanligt!

Räkna själv på hur mycket du sparar på att köra på etanol! Nu vet inte jag exakt vad bensinpriset ligger på (varierar ju i svea rike) men räknat på att bilen drar 1l/mil på bensin till ett literpris på 11,41 (från Okq8´s hemsida) så får du ju en milkostnad för bränslet på 11,41. Räknar du då med att bilen drar 30% mer vid drift på E85 så får du en förbrukning på 1,3l/mil. Och då literpriset på E85 enl Okq8´s hemsida ligger på 7,83 så får du en milkostnad för bränslet på 10,18. Dessutom finns det mackar med ett så lågt literpris på E85 som 6,95. Den matten kan väl inte vara så svår eller...?? Och är inte det billigare då är jag drottningen av Saba.......

E85 är 75-80% mer miljövänligt än vad bensin är. Detta beroende på att den CO som bildas kommer från växtriket (dvs etanol är ett sk kretslopsbränsle, COn komer från växtriket och den återvänder dit mao ingen påfyllning av växthuseffekten) och inte är fossil. Det som gör att E85 inte är 100% bättre än bensin är den lilla mängden bensin i E85. Sen har det varit mycket skriverier i media den sista tiden, inslag i Rapport osv som inte är helt i den linje med vad erfarenheten säger. Men där hänvisar jag återigen till http://www.etanol.nu och dess forum då debatten finns med bra källhänvisningar och fakta, vilket jag inte orkar skriva ner här.........

Motorskador...visst tro det du! Växjö kommun lät BSR konvertera en Volvo 945 LTT -97 då bilen nästan var fabriksny (hade rullat mindre än 2000mil har jag för mej. Den bilen har i dagsläget rullat mer än 18000mil på E85 utan skador på motorn och utan att ha bytt någonting i motorn, vare sej packningar, slangar, pumpar eller vad det nu kan tänkas vara man kan byta. En nära bekant har kört ca 10000mil med en Honda Civic -88 på E85 (Hondan har gått 30000mil) under sju års tid. Samme man har även en VW Caravelle som idagsläget gått 78000mil varav de senaste 2500 på E85.

Gasdisskusionen tänkder jag inte ta upp! Då det inte finns någon gas norr om Uppsala (själv bor jag i Gävle) och infrastrukturen av E85 är bra mycket bättre utbyggd så håller jag mej till det jag kan! Som jag sa tidigare, visst är gas ett utmärkt alternativt drivmedel, så länge det är Biogas och inte natur- eller fordonsgas då dessa är lika mycket miljösvin som bensin. Men den debatten tänker jag inte ge mej in i. Dessutom handlade tråden om att konvertera en S80.

//David
jag är inte tilräcklig på läst i ämnet för att atla imot dig, men kan bara en en gång tala om att bilfabrikanterna har ändrat utförande på sina bilar & dom burkar alltid göra nograna tester.
Desutom har dom i samband med att folk frågar alt mer gått ut tydligt med att det är max 15% man får ha i deras bilar, så jag kan inget annat än att rekomendera max 15%.

det är på http://www.etanol.nu som det tydligt står att det är samma kostnad att åka på elanol som bensin.
skilnaden är att du får startproblem vid kalt väder om du kör på etanol.

jag förstod inte hur du menar när du mäter miljövenligheten i % :?:
oavset hur miljövenlig etanol ät (på ett spesefikt ämne) så är biogas extremt mycke miljövänligare på alla mänen som bildas, det är så stor skilnad så det går inte att jämföra på samma dag!
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Vad jag vet (letade efter info på http://www.etanol.nu men hittade den inte, återkommer när jag funnit det jag sökte efter) så har inte Ford bytt ut så värst många delar i sin Focus FFV jämte en bensin-Focus. Sen är det ju så att biltillverkarna vill sälja NYA FFV-bilar inte att svensken ska gå och bygga om sin gamla 740, då tjänar ju inte Volvo nå pengar på att sälja sina nya dyra S40/V50 FFV och sen är det ju så att bilbranschen skriver up farligheterna och använder både livrem och hängslen.

När det gäller miljöjämförelsen i % så menade jag att en etanolbil är 75-80% miljövänligare än motsvarande bensinbil är. Att du sen har låst fast dej vid 15% i en okonverterad bil förstår jag inte. Man säljer exakt samma bil Brasilien och se på fan...där funkar bilen helt utmärkt på 22% etanolinblandning........

Startproblemen finns det många lösningar på. Och vad det gäller ekonomin kan jag ju säga som så att jag sparar minst 2:-/mil på att köra på E85.

Gasen ska jag som sagt inte uttala mej om du jag inte har några erfarenheter eller kunskaper därom!!

Läs även denna länk:
http://www.biofuelregion.se/dokument/20_103.doc

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har hört många skylla på bilindustrin när det gäller det där med att byta komponenter i motorn & att dom vill sälja nya bilar, men den tiorin är det sämsta jag hört.

1. dom delar som byts i motorn skyltar dom inte med.
2. dom får inte sälja färre bilar bara för att dom påstår att man måste köpa en färdig produkt o inte konvertera själv.
Det är inte samma kundkrets!!!
den som köper ny bil väljer mellan Volvo V50 flexifule eller en vanig!! Han väljer inte mellan en V50 fllexifule & en hema konverterad 850
kunderna väljer mellan ny & ny bil / begagnad & begagnad.

3. på just Ford Focus Flexifule så är det just bränsleledningar, ventiler & ventilsäten, samt mjukvaran i motorstyrenheten som slikjer (ska låta vara osagt om spridare, pumpar m.m. är samma)

----------------
när det gäller 940 lt som du nämt tidigare så kanske den har ventilsäten som klarar dom krav som behövs, men långt ifrån alla bilar har det!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
V60 sliter däck bak

Värderna på camber va inte bra men han […]

Du måste väl dra el från din egna[…]

Ja kanske blir lite klent om man kommer i lå[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]