- ons 09 nov 2005, 22:02
Biogas bilarna är extremt mycke mer miljövänligare än etanolbilarna. en etanol bil är istoortsätt lika givfig som en bensinbil.
NCR skrev:Tyver tar ju gastankarna en del plats, men man ska komma drykt 20 mil på gasen, sen slår bilen över på bensin & du kan åka yttligare 30 milåsaboe skrev:Ja, eftersom vi här i Kristianstad har möjlighet att köra så gott som uteslutande på biogas blir utsläppseffekten bra nära 0. Siffran 1/4 jämfört med Flexifuel kommer från Gröna Bilisters lista över miljöbilar, jag vet inte hur de behandlat naturgas/biogas vid beräkningen. Men även om man skulle köra på naturgas blir utsläppen avsevärt lägre än med bensindrift.Efter att ha läst en test i förra numret av Teknikens Värld om bland andra V70 Bi-fuel är jag helt övertygad om att den bilen inte skulle passa mig. För att citera T.V "var sjuttonde mil vill gärna V70 bi-fuel in och få fylla på ett gasmoln vilket gör det mer eller mindre omöjligt att använda bilen på långresor utomlands eller ens från Göteborg till Stockholm utan att få stanna minst 2 gånger då även bensintanken är mycket liten"
Jag har en syster i Uppsala och bor i Göteborg så för min del hade det varit ett djäkla krångel. Om jag däremot enbart körde omkring i Gbg där det finns många gas-stationer hade det kanske varit en annan sak.
Kommer V70 som Etanolbil, då kanske...
Biogas bilarna är extremt mycke mer miljövänligare än etanolbilarna. en etanol bil är istoortsätt lika givfig som en bensinbil.