Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Om skillnaden i andrahandsvärde är större än skillnaden i nypris mellan automat/manuell, då kan jag förstå att man varnar för det. Annars är det ju inget konstigt att en bil som var billigare ny också är billigare begagnad.

Själv skulle jag aldrig köpa en manuell XC90 men det är för att känslan blir fel då, inte för att bilen objektivt sätt blir sämre.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:"personligen skulle jag inte köpa en med manuel låda, förutom att det är tråkigt o obekvämt att behöva växla själv så blir en sån bil mer svårsåld. (alltså lägre pris)
Det där argumentet har jag aldrig förstått, ni säger att manuella XC90 är så svårsålda att man kan köpa jättefina exemplar riktigt billigt istället för att köpa en automatare riktigt dyrare då de är populärare eller?

Vad är det för fel med det, jag köper gärna fina bilar till lågt pris, ett lågt inköpspris måste väl vara fördelaktigt.

Dessutom drar manuella mycket mindre soppa, men det är också kanske ointressant då man köper xc90 eller.
Dom flästa som köper XC90 vill ha automatlåda, alltså så blir de uta automat låda svårare att sälja, då det är färre köpare som vill ha dom. man får locka til sig köpare genom att ha markant lägre pris på bilen.
av Lövet
Såvida man inte lägger sig mer än 16.900kr lägre än motsvarande XC90 med automat så har man inte förlorat någonting alls på att välja manuell.

Av 10 billigaste XC90 på blocket har 9 automatlåda.
Användarvisningsbild
av CarMan
funkar jätte bra i teorin. men i verkligheten kanske du har 20 intresserade av en XC90 med automat, medans du får leta med ljus o lyckta efter en köpare som vil ha manuell låda.

(i deta läga är ju priset ointresant...)
av Lövet
CarMan skrev:funkar jätte bra i teorin. men i verkligheten kanske du har 20 intresserade av en XC90 med automat, medans du får leta med ljus o lyckta efter en köpare som vil ha manuell låda.

Snarare är det så att ingen XC90 idag har 20 spekulanter. Marknaden för begagnade Suvar är en aning skakig om man säger så...

Om det nu vore så enkelt att manuella XC90 saknade spekulanter så skulle de billigaste bilarna på blocket vara manuella allihop enligt ditt sätt se det. Nu är det ju inte riktigt så.
Användarvisningsbild
av CarMan
andreas_lofgren skrev:
CarMan skrev:funkar jätte bra i teorin. men i verkligheten kanske du har 20 intresserade av en XC90 med automat, medans du får leta med ljus o lyckta efter en köpare som vil ha manuell låda.

Snarare är det så att ingen XC90 idag har 20 spekulanter. Marknaden för begagnade Suvar är en aning skakig om man säger så...

Om det nu vore så enkelt att manuella XC90 saknade spekulanter så skulle de billigaste bilarna på blocket vara manuella allihop enligt ditt sätt se det. Nu är det ju inte riktigt så.
Jag tror alla andra förstod vad jag menade. se så fins det väll kanske bara 0,5% XC90 med manuell låda, så det är klart att du inte hittar lika många på blocket.
sen det viktigaste av allt. priserna på blocket är inte vad dom får för sina bilar, det är vad dom begär, en stor skillnad där!!!
jo...suvar rasar i pris. minst sagt. därför kanske lite kul att köpa en bil nu som man tidigare inte haft råd med. Såg även att x5or (bmw) gick att köpa för 2-3hundra loppor via tyskland. Men när man ser en sådan bil så tänker man spontant "shit..den måste va dyr, hur har de råd".

Tiderna förändras. XC90 07 tror jag 99 av 100 ägare varit tvugna att besöka verkstaden med diverse småfel...dock skall tilläggas att min kamrat som har en precis sådan modell inte haft några bekymmer alls sedan köpet. Allt är relativt.

Själv - vis av erfarenheten - så skulle jag aldrig köpa en Volvo XC70/XC90 i syfte att få en billig bil...den köper man snarare för att man har råd att serva rejält (räkna med 2-5k varje gång bilen ska in) och för att man vill ha en riktigt skön bil att köra, som dessutom går att ta sig fram med. Sen vet jag ju inte hur det är riktigt med utrymmen och så i xc90...personligen skulle jag lätt valt en xc70 istället. Men detta är ju smaksak.
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:"personligen skulle jag inte köpa en med manuel låda, förutom att det är tråkigt o obekvämt att behöva växla själv så blir en sån bil mer svårsåld. (alltså lägre pris)
Det där argumentet har jag aldrig förstått, ni säger att manuella XC90 är så svårsålda att man kan köpa jättefina exemplar riktigt billigt istället för att köpa en automatare riktigt dyrare då de är populärare eller?

Vad är det för fel med det, jag köper gärna fina bilar till lågt pris, ett lågt inköpspris måste väl vara fördelaktigt.

Dessutom drar manuella mycket mindre soppa, men det är också kanske ointressant då man köper xc90 eller.
Dom flästa som köper XC90 vill ha automatlåda, alltså så blir de uta automat låda svårare att sälja, då det är färre köpare som vill ha dom. man får locka til sig köpare genom att ha markant lägre pris på bilen.
Exakt, eftersom det är markant lägre pris på en maunell så måste det ju vara ett kanonköp.

Att den också dra mycket mindre soppa är ju en extra bonus.
Användarvisningsbild
av CarMan
alla tänker vi olika. när jag tänker på bil med manuella lådor så tittar jag inte bara på vad jag ger för bilen, utan vad kan jag få när jag ska sälja bilen & hur långtid kan det ta för mig att sälja bilen. vad är 15000:- lägra pris värt när jag köper bilen om ingen ringer på min annons, när jag ska sälja bilen?
CarMan skrev:alla tänker vi olika. när jag tänker på bil med manuella lådor så tittar jag inte bara på vad jag ger för bilen, utan vad kan jag få när jag ska sälja bilen & hur långtid kan det ta för mig att sälja bilen. vad är 15000:- lägra pris värt när jag köper bilen om ingen ringer på min annons, när jag ska sälja bilen?
Jag vet att vi tänker olika, men jag utgår från att trådskaparen vill behålla bilen i ett antal år och om hon köper den för 150.000 nu så kommer den att vara värd mycket mindre om några år och då tror jag inte automtare kommer vara dyrare än manuella längre, varför jo:

Med det låga priset inköpspriset bilr det en bil med måååååånga mil .

Så när det är dags att sälja tror jag knappast att det är en fördel att ha en automatare som gått många mil och riskerar ett svindyrt automatlåde byte/renovering.

Dessutom har väl bränslepriset tokrusat om inte för oljepriset så för alla skattehöjningar som ska döda SUVarna. Då är det ineg fördel att ha automat längre.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw