Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krax
Några frågor: ?:-/
Om man skall mäta trycket vid gasbränslefördelaren, vilket tryck skall det vara?
Skall trycket vara konstant så länge man har gasdrift inkopplad, eller varierar det?
Kan tryckregulatorn ändra trycket under drift.
Är gasflödets av och på endast styrt av ventilen bak vid tankarna?
Går det att rengöra tryckgivaren (före v42 -02) om den blivit igensatt av olja?
tacksam för svar
av krax
Nu fortsätter historien med gasbilen. Är för tillfället inne på bilia
för tankrengöring, det fanns 3 L stinkande olja i tankarna.
När de är fixade och ventiler och annat på vägen till tryckreg.
är rengjorda får man se om felet kvarstår.
Vad är det man skall tänka på att kolla nu innan allt är hopsatt.

edit:
Tryckgivaren var stämplad 04W116, konstigt med vecka 116, måste
vara felläst eller dag 1 v 16 eller vecka 11 dag 6 (lördag?) 2004.
Så då borde det felet vara avhjälpt i allafall.

Det var en del oxider vid kontakten från givaren, kan ju oxå inverka
om det blir dålig kontakt.

I morgon skruvas bilen ihop då får vi se om den går bra.
Misstänker dock att tex gasfördelaren behöver bytas.
Användarvisningsbild
av CarMan
hade su så mycke olja, så kan det mycke väl vara källan till problemet. har du otur har membranen i gastrycks reduseringsventilen tagit skada
av krax
Kan mina problem bero på trasigt membran? Jag har ingen läcka
det är aldrig svårt att starta. Bilen gick Nyköping tor utan några
problem. Den stannar för det mesta när man släpper på gaspedalen.

CarMan, går membranet att byta, har för mig att du nämnt det tidigare.
Känner du i så fall till art.nr på membranet?
På bilia där bilen står nu kände de inte till det, och dom anser det inte
vara värt att bara byta stegmotorn heller. In med nytt bara.

Det tråkiga är ju att det är jag som får betala. :cry:
av krax
Tyvärr! räckte det inte med rengöring av tankar filter och rör.
Nästa är byte av gasfördelaren för att se om det hjälper.
Blir på Måndag, Om inte ??? xxxxx:-
av Fred
Jag lider med dig krax...:|

Hoppas verkligen att du snart får ordning på grejerna...detta börjar ju dra iväg lite oroväckande...

Om du känner att du orkar med eländet så skulle det vara grymt om du ville sammanfatta det hela när du fått ordning på det: symptom, åtgärder och kostnader för dessa. Det skulle vara intressant och lärorikt för oss andra Bi-Fuelägare.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
krax skrev:Kan mina problem bero på trasigt membran? Jag har ingen läcka
det är aldrig svårt att starta. Bilen gick Nyköping tor utan några
problem. Den stannar för det mesta när man släpper på gaspedalen.

CarMan, går membranet att byta, har för mig att du nämnt det tidigare.
Känner du i så fall till art.nr på membranet?
På bilia där bilen står nu kände de inte till det, och dom anser det inte
vara värt att bara byta stegmotorn heller. In med nytt bara.

Det tråkiga är ju att det är jag som får betala. :cry:
Det påminner om den bil jag beräta om i nån tråd. Där var felet en bugg i volvos data bas.
din bil tror att den har senaste mjukvaran i ETM, men det har den inte. (går att kolla mer TEM test programet)
av krax
CarMan skrev:
Den bilen jag håller på med är en 05:a (alltså har den nya spjälle) den har också varit hos oss o fått mjukvarorna uppdaterade tidigare + några fler åtgärder, trots detta slår den över till bensin, när man komer till korsningar eller rondeller.

Felet jag hitta ligger i Volvos databas (alltså inget fel på bilen) databasen har en bugg, så den trodde at min bil hade senaste mjukvaran i ETM, men det hade den inte...

Nu har fabriken för hand rätat till mjukvarorna till denna bil & blen har fungerat felfritt sedan dess.

Det kan ju vara så att ni som bytt ETM på gasbilar fått felet reparerat då, genom att ni då fått ny mjukvara i det nya ETM:en som var tom & då tog till sig mjukvara.
Jag undrar fortfarande OM det kan gälla min bil. Jag har ett gammalt spjäll (vit etikett).
Kan mycket väl vara original. Är ETM samma sak som gasspjäll (Electronic trottle module)?

Min bil slår ju inte över till bensin när jag minskar gasen, motorn lägger helt enkelt av,
man får själv växla till bensindrift för att inte bli stående. Sen går det inte att växla tillbaks.

Är det bara OM man bytt spjäll till det nya med gul etikett som man kan råka ut för detta fel?
Eller kan det hända att man försökt lägga in ett nytt program i det gamla spjället och på så sätt
raderat det riktiga?
Användarvisningsbild
av CarMan
krax skrev:CarMan skrev:
Den bilen jag håller på med är en 05:a (alltså har den nya spjälle) den har också varit hos oss o fått mjukvarorna uppdaterade tidigare + några fler åtgärder, trots detta slår den över till bensin, när man komer till korsningar eller rondeller.

Felet jag hitta ligger i Volvos databas (alltså inget fel på bilen) databasen har en bugg, så den trodde at min bil hade senaste mjukvaran i ETM, men det hade den inte...

Nu har fabriken för hand rätat till mjukvarorna till denna bil & blen har fungerat felfritt sedan dess.

Det kan ju vara så att ni som bytt ETM på gasbilar fått felet reparerat då, genom att ni då fått ny mjukvara i det nya ETM:en som var tom & då tog till sig mjukvara.
Jag undrar fortfarande OM det kan gälla min bil. Jag har ett gammalt spjäll (vit etikett).
Kan mycket väl vara original. Är ETM samma sak som gasspjäll (Electronic trottle module)?

Min bil slår ju inte över till bensin när jag minskar gasen, motorn lägger helt enkelt av,
man får själv växla till bensindrift för att inte bli stående. Sen går det inte att växla tillbaks.

Är det bara OM man bytt spjäll till det nya med gul etikett som man kan råka ut för detta fel?
Eller kan det hända att man försökt lägga in ett nytt program i det gamla spjället och på så sätt
raderat det riktiga?
jag har bara haft det på en enda bil, men då problemet inte låg i bilen, så känns det som det mycke väl kan finnas flera bilar som drabbats av samma "miss"
symtomen kanske kan vara olika?
när man vet vad mans ska kolla så är det ju enkelt att kolla.
av krax
Nu är bilen hämtad från Bilia.
Det som har gjorts är rengöring av gastankar (3L olja)
rengöring filter
Felsökning El 4
Byte av gasfördelare
Kontroll justering gastryck
nerladdning div mjukvara styrenhet
ECM bensin uppgr (VO 30677021)

Summa sumarum 22.500:- (med rabattkupong)!!!!!!!! :-O)
Egentligen 4.000:- till för rengöring!!!!!

Har bara kört några km än, får se om allt funkar i forts.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]