Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av B4B
Barkbiten skrev:
CarMan skrev:du kan köra en kortate sträcka på nödhjul utan problem.
det är trotsalt skilnad at fresta viskon i 4-5 mil mot att köra 4-5000 mil
Den risken skulle jag personligen aldrig ta...

Ett tips: Ring runt till 5-10 olika verkstäder (Volvo) och hör vad de tycker. Ok att köra 4-5 mil med mini-spare, eller bör man ha ett fullstort reservdäck, om man har gamla awd-systemet (eller även nya Haldex för den delen).

Kan ju vara kul å höra vad det blir för svar - om alla säger lika, eller inte :-)
Det är alltid att föredra ett fullstort reservhjul det gäller även framhjuls- och bakhjuls- drivna bilar. :-)-)
Nödhjulet är bara för att du ska kunna ta dig till närmsta däckverkstad :!: med reducerad hastighet och kortast möjliga sträcka!
av Motörhead
Barkbiten skrev:

Ett tips: Ring runt till 5-10 olika verkstäder (Volvo) och hör vad de tycker. Ok att köra 4-5 mil med mini-spare, eller bör man ha ett fullstort reservdäck, om man har gamla awd-systemet (eller även nya Haldex för den delen).

Kan ju vara kul å höra vad det blir för svar - om alla säger lika, eller inte :-)
Vad följer det med för reservdäck då? Om det ligger ett nödhjul i skuffen original så är det väl precis som Carman säger, eller?
Javisst, kör på nödhjulet då om det finns där. Det KAN ju gå. Men det riskerar att bli jävligt dyrt. Allt som Volvo gör o säger är inte rätt. Jag skulle ALDRIG köra med ett nödhjul på en Volvo med visco. Men det beror på min erfarenhet med rasade kraftöverföringar på två -00 XC70.

Mvh
Användarvisningsbild
av B4B
-94 9000 2,3T cse skrev:Javisst, kör på nödhjulet då om det finns där. Det KAN ju gå. Men det riskerar att bli jävligt dyrt. Allt som Volvo gör o säger är inte rätt. Jag skulle ALDRIG köra med ett nödhjul på en Volvo med visco. Men det beror på min erfarenhet med rasade kraftöverföringar på två -00 XC70.

Mvh
Ett tips!
Dom allra flesta har två omgångar däck (sommar och vinter) använd ett av dessa som reservhjul så har du löst det problemet. :-)-)
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Motörhead skrev:
Barkbiten skrev:

Vad följer det med för reservdäck då? Om det ligger ett nödhjul i skuffen original så är det väl precis som Carman säger, eller?

Till min bil följde det med ett fullstort hjul. Mina bekanta som inte har awd fick med mini-spare istället...problemet med fullstort däck är dock att man inte får plats med baslådan, de Volvotekniker som jag talat med säger att jag i så fall måste köra med skumspray, eller ringa efter bärgare om det bli punka..."vad du än gör..kör inte med fel hjulomkrets" har jag fått höra flera gånger...och då har jag ändå haldex, som är betydligt mindre känsligt. Mini-spare och baslåda fungerar nämligen bra ihop...men det var bara en liten parantes :-)
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]