Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Funk skrev:
greeeken skrev:Det ska kunna gå att komma åt dom om man kryper under bilen utan att demontera en front.
Eller har jag fel?
Jag tror du har fel, men å' andra sidan så plockar du av softnosen på mindre än 5 minuter om du inte har strålkastartorkare, så det är troligen enklare än att orma sig in underifrån...

/Thomas

Jadu ja vet inte.
Det var min meck som påstog det. Åandra sidan så lyfte rdom ju bilen högt så man kan stå under den.
av captain
Ifall det är hos en Volvo-verkstad du gjort service har du servicegaranti på alla punkter de kontrollerat. Fungerar inte dessa direkt efter service åtgärdar Volvo detta kostnadsfritt, inkl behövliga reservdelar. Jag fick t ex efter en del tjat nya strålkastartorkarmotorer, eftersom Volvo inte vid service upptäckt och påpekat att torkarna inte fungerade.
Användarvisningsbild
av Ampy
saken är det att du har en höger torkare på fram lysen denne motor har lagt av fungerar då och då och du bränner säkringar i princip hela tiden dem sitter i motor rummet läs i boken 15A blå höggst upp i mitten raden tror jag!!
byt ut den mot 20 A tills du itne fixar motorn!!! eller skruva loss båda lykttorkarna fram och få det löst ;)
Användarvisningsbild
av Funk
Ampy skrev:saken är det att du har en höger torkare på fram lysen denne motor har lagt av fungerar då och då och du bränner säkringar i princip hela tiden dem sitter i motor rummet läs i boken 15A blå höggst upp i mitten raden tror jag!!
byt ut den mot 20 A tills du itne fixar motorn!!! eller skruva loss båda lykttorkarna fram och få det löst ;)
Bilen har inga torkare, utan högtrycksspolning. Jag missade också den detaljen...

/Thomas
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
captain skrev:Ifall det är hos en Volvo-verkstad du gjort service har du servicegaranti på alla punkter de kontrollerat. Fungerar inte dessa direkt efter service åtgärdar Volvo detta kostnadsfritt, inkl behövliga reservdelar. Jag fick t ex efter en del tjat nya strålkastartorkarmotorer, eftersom Volvo inte vid service upptäckt och påpekat att torkarna inte fungerade.
hmm. Bra att veta :idea:

(Onödigt inlägg)
av V Olovsson
Jag har inte orkat skruva isär det här ännu och nu tänkte jag fråga igen, kan det vara något relä eller annat man kan felsöka innan man skruvar isär allt? Säkringarna har jag redan kollat.
Citat ur Volvos S60-broschyr:
"Servicegaranti – vi garanterar alltid att din service utförs fackmässigt. Om något fel skulle uppstå
på det som åtgärdats enligt serviceprotokollet inom tolv månader eller till nästa rekommenderade
servicetillfället så tar vi hand om det helt kostnadsfritt, med fri lånebil under tiden. (Max 5 mils
körning)."

Ungefär samma text finns på Volvoverkstädernas hemsidor, det här exemplet är från Nybergs bil:
"Servicegaranti. När du servar bilen regelbundet hos oss innebär det alltid maximal trygghet och säkerhet. Vi är auktoriserad Volvoverkstad och lämnar därför alltid servicegaranti. Om det skulle uppstå något fel som kontrollerats eller åtgärdats enligt serviceprotokollet, åtgärdar vi det kostnadsfritt och lånar dig en bil under tiden."
captain skrev:Citat ur Volvos S60-broschyr:
"Servicegaranti – vi garanterar alltid att din service utförs fackmässigt. Om något fel skulle uppstå
på det som åtgärdats enligt serviceprotokollet inom tolv månader eller till nästa rekommenderade
servicetillfället så tar vi hand om det helt kostnadsfritt, med fri lånebil under tiden. (Max 5 mils
körning)."

Ungefär samma text finns på Volvoverkstädernas hemsidor, det här exemplet är från Nybergs bil:
"Servicegaranti. När du servar bilen regelbundet hos oss innebär det alltid maximal trygghet och säkerhet. Vi är auktoriserad Volvoverkstad och lämnar därför alltid servicegaranti. Om det skulle uppstå något fel som kontrollerats eller åtgärdats enligt serviceprotokollet, åtgärdar vi det kostnadsfritt och lånar dig en bil under tiden."
Vad är det som gäller egentligen? Jag tror inte att man får nya torkarblad om dom går sönder efter servicen?? eller en ny glödlampa om det går sönder efter servicen?

/Kalle
av captain
Nej, det gäller definitivt inte förbrukningsartiklar som torkarblad eller lampor, eftersom sådant per definition går sönder efter ganska kort tid. Men som jag exemplifierar ovan så gäller det t ex nya torkarmotorer (på en S60 02) när volvoverkstaden prickat av punkten i serviceprotokollet och bägge torkarna lägger av kort därefter.

Fast det var inget som Volvo frivilligt betalade, så jag gick en vända via kommunens konsumentvägledare, som läste igenom broschyren, ringde verkstaden, och sedan var problemen undanröjda.

Jag tycker att det vore intressant att exemplifiera på det här forumet vad medlemmarna har fått betalt via garantin.

Volvo är avsiktligt oklara om vad som omfattas, men när en konsumentjurist läser texten anser han/hon att det inte alls är oklart, allt som är avprickat som kontrollerat i serviceprotokollet omfattas av garantin, och garantin skall tolkas så att arbete och reservdel betalas av verkstaden.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
captain skrev:Nej, det gäller definitivt inte förbrukningsartiklar som torkarblad eller lampor, eftersom sådant per definition går sönder efter ganska kort tid. Men som jag exemplifierar ovan så gäller det t ex nya torkarmotorer (på en S60 02) när volvoverkstaden prickat av punkten i serviceprotokollet och bägge torkarna lägger av kort därefter.

Fast det var inget som Volvo frivilligt betalade, så jag gick en vända via kommunens konsumentvägledare, som läste igenom broschyren, ringde verkstaden, och sedan var problemen undanröjda.

Jag tycker att det vore intressant att exemplifiera på det här forumet vad medlemmarna har fått betalt via garantin.

Volvo är avsiktligt oklara om vad som omfattas, men när en konsumentjurist läser texten anser han/hon att det inte alls är oklart, allt som är avprickat som kontrollerat i serviceprotokollet omfattas av garantin, och garantin skall tolkas så att arbete och reservdel betalas av verkstaden.
Så man kan inte få nya torkare, men man kan få nya torkarmotorer ?

men man får alltså nya bromsklossar eller ksivor om de är totalt slut efter service?

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]