Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wendigo73
Ska dela med mig av mina åsikter gällande däck till V70,n. Jag köpte min -02:a i Januari den hade då gått 5200mil.
Det satt då på Bridgestone Blizzak dubbfria däck, bilen gick tyst å fint så in i jävulberget.
Sen kommer våren och jag lägger på Michelin Primacy 15"(kan vara från att bilen var ny) som följde med i köpet.
Får ju en smärre jävla chock när jag ska ut å prova bilen, tror inte mina öron hur i h-e kan däck låta så jävla mycket.

Blir själv lite nyfiken på alternativa däck som inte kostar skjortan och har bra komfort, har sett Nankang på en massa V70 kan de vara nått?
Användarvisningsbild
av Funk
Marbas skrev:
Funk skrev:Hankook K105 är ett riktigt trevligt mellanprisdäck, som man kan fynda om man letar runt lite.. Tysta och med bra grepp, slitstyrkan vej jag inget om än, för tjejens bil har inte rullat så långt med dem än.

/Thomas
Har precis kastat av min Hancook Sport K104, 225/45 R17 efter att varit helt blankslitna. Har tidigare kört mycket med Hankook, dock på 15" hjul med mycket bra resultat. Men dessa 17" däck har jag inte alls gillat. De har spårat, låtit mycket, kasst grepp både torrt som fuktigt väglag, men framförallt så har de slitits ned mycket fort - efter drygt 2000 mil var framdäcken slut, och bakdäcken hade någon millimeter kvar.
Det är stor skillnad på K104 och K105...

Även jag har kört K104 (i 215/40-18) och tyckte dom var OK, inte bra och inte dåliga, men framförallt fick jag ett oslagbart pris vilket vägde över för min del.
Jag vågar knappt nämna att jag kör Kingstar denna sommaren, men det kommer jag garanterat inte att göra nästa sommar.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Marbas skrev:
VolvoB20 skrev:
Marbas skrev: Ett sista råd (åter igen) är att INTE köpa Hankook K104. Har haft dessa, och det har gjort mig fattig pga varje gång jag svär så får jag böta en femma till mina barn, och dessa däck gör att man svär en del...
Vad upplever du för fel med dem, jag har dem på sommarbilen och gillar deras prestanda på torr sommarväg, kört nästan 300 km/h med dem.

Blir det lite kallt, eller blött på vägen är de ingen höjdare.
Som jag skrev ovan, däcken slets slut på ca 2000 mil, alldeles för kort sträcka enligt mig. Mycket däckljud, och vid acceleration i framförallt ettan var det inte ovanligt med släpp. Att däcken spårade mycket beror ju på att de är breda, men de Michelin jag har nu är lika breda men spårar inte alls så mycket. Om man jämför med mina Nokian odubbade vinterdäck så är Nokian en fröjd att köra.
Slitstyrkan stämmer inte med mina erfarenheter, körde ca.3000 mil innan jag bytte hjul och då var det fortfarande lagligt med bred marginal..
Fästet på torrt var helt OK, och t.om ganska bra på vått.. Däremot var dom kass när det blev kallt på hösten, såphala och stenhårda redan vid 7-8 grader...

Hjulspinn.. alla däck jag provat drar loss på torr asfalt på ettan och tvåan- trean om jag är oförsiktig på vått. Alla nyare D5 jag kört sliter loss oavsett vilka däck som suttit på dem, mycket vrid i den motorn, det är i alla fall min erfarenhet.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Jan B
Good Year Exellence, 798:- på Dackonline i juni. På en AWD -04
Helt perfekta, speciellt i vått väglag.
Tysta och med ingen spårning. Hade Continental förut, inte bra alls
Vet inget om livslängd än.
av jonasd
Så för att påbörja summeringen lite...

1. Goodyear EAGLE NCT 5 - 756 kr/st (totalt 3024 kr)
2. Pirelli P6000 - 820 kr/st (totalt 3280 kr)
3. Michelin Primacy HP - 1000 kr/st (totalt 4000 kr)
4. Hankook Ventus Prime K105 - 778 kr/st (totalt 3112 kr)
5. Falken FK-452 - 645 kr/st (totalt 2580 kr)
6. Nokian V - 923 kr/st (totalt 3692 kr)
7. Star Performer UHP - 573 kr/st (totalt 2292 kr)
8. Hankook Ventus Sport K104 - 770 kr/st (totalt 3080 kr)
Användarvisningsbild
av Funk
Här kan du få en liten uppfattning om vad folk i världen tycker om olika däck. Det kanske inte är den absoluta sanningen men det ger en viss vägledning.
http://www.dacktest.com/
Ju fler som testat ett visst däck ju bättre verkar det stämma mot vad man läser i tester från motortidningarna.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Jag roade mig med att sortera efter betyg på däcktest.com (jag har för lite att göra :wink: ).
Mina personliga erfarenheter av de däck jag kört av dessa kollades mot de jag kör idag för skojs skull (Kingstar K106) skulle hamnat näst sist på denna lista av betyg, enbart Pirelli P6000 skulle vara efter. Jag har väldigt dålig erfarenhet av P6000 så det verkar rimligt.
En liten kommentar från däcktest.com om mina däck: "Useless on anything but warm dry roads.. Sings like a opera star att speeds... " och jag kan inte annat än hålla med.
En liten överraskning var att läsa omdömena om TNG Star Performer UHP, verkar vara ett trevligt däck.
Du kanske skall lägga till ett däck på listan. Kumho Ecsta KU31, jag föreslog det inte trots att jag gillar dem, för jag trodde inte dom fanns i "din" dimension.

1. Michelin Primacy HP - 1000 kr/st (totalt 4000 kr)
1. Nokian V - 923 kr/st (totalt 3692 kr)
2. Star Performer UHP - 573 kr/st (totalt 2292 kr)
3. Hankook Ventus Sport K104 - 770 kr/st (totalt 3080 kr)
4. Hankook Ventus Prime K105 - 778 kr/st (totalt 3112 kr)
5. Falken FK-452 - 645 kr/st (totalt 2580 kr)
6. Goodyear EAGLE NCT 5 - 756 kr/st (totalt 3024 kr)
7. Pirelli P6000 - 820 kr/st (totalt 3280 kr)

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:Slitstyrkan stämmer inte med mina erfarenheter, körde ca.3000 mil innan jag bytte hjul och då var det fortfarande lagligt med bred marginal..
Fästet på torrt var helt OK, och t.om ganska bra på vått.. Däremot var dom kass när det blev kallt på hösten, såphala och stenhårda redan vid 7-8 grader...

Hjulspinn.. alla däck jag provat drar loss på torr asfalt på ettan och tvåan- trean om jag är oförsiktig på vått. Alla nyare D5 jag kört sliter loss oavsett vilka däck som suttit på dem, mycket vrid i den motorn, det är i alla fall min erfarenhet.

/Thomas
Jag kör ju med 285/30 R18 på min Hankook Ventus Sport K104 hastighetkod 300km/h, och håller med, med +400 hk så spinner ALLA däck på lägre växlar. Har kört lite i regn med den nu och greppet är bra där med. Det är bara när de börjar bli kallt som de inte håller i lika bra. Min motorstyrka kan nog påverka att de inte håller så länge. Mycket nöjd med däcken, känns stabila även när det börjar närma sig 300 blås.
Användarvisningsbild
av Bosa
Continental Premiumcontact 2 har du ju också. Är inne på andra sommaren med mina nu, hade Michelin Primacy förut och de var lite tystare annars så är de ganska likvärdiga. 205/55-16 91V kostar 810:- på Nordendäck(http://www.nordendack.se) vilket är lite billigare än Däckonline.

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]