Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Med farthållaren kan jag aldrig komma under halvlitern, ska det gå riktigt snålt måste jag köra själv. Farthållaren gasar ju på i uppförsbackarna och motorbromsar i nedförslut.

Ska man komma under halvlitern är det max 85 km/t som gäller, låta det rulla på i nedförsluten och låta det sacka i motluten.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
VolvoB20 skrev:Med farthållaren kan jag aldrig komma under halvlitern, ska det gå riktigt snålt måste jag köra själv. Farthållaren gasar ju på i uppförsbackarna och motorbromsar i nedförslut.

Ska man komma under halvlitern är det max 85 km/t som gäller, låta det rulla på i nedförsluten och låta det sacka i motluten.

Blir inte riktigt klok på det här med hur man ska snålköra...

Vissa säger att cruise control är bästa sättet att hålla nere förbrukningen, för då håller man jämn gas...

Och somliga menar att det bästa är att inte använda cruise control....

Andra säger att det gäller att lägga i en lägre växel, typ växla ner till 4an i nerförsbackar och motorbromsa...

Och en del säger att det är bäst att trycka ner kopplingen och bara rulla i nerförsbackarna med motorn på tomgång...

Sen tillkommer ju smådetaljer som stänga av ac, fläkten, ljusen, etc, etc.

Helt klart är dock att det blir svårare med automat än med manuellt växlad låda.

Finnst det någon expert här som kan klargöra? :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Barkbiten skrev:
VolvoB20 skrev:Med farthållaren kan jag aldrig komma under halvlitern, ska det gå riktigt snålt måste jag köra själv. Farthållaren gasar ju på i uppförsbackarna och motorbromsar i nedförslut.

Blir inte riktigt klok på det här med hur man ska snålköra...

Vissa säger att cruise control är bästa sättet att hålla nere förbrukningen, för då håller man jämn gas...

Och somliga menar att det bästa är att inte använda cruise control....

Andra säger att det gäller att lägga i en lägre växel, typ växla ner till 4an i nerförsbackar och motorbromsa...

Och en del säger att det är bäst att trycka ner kopplingen och bara rulla i nerförsbackarna med motorn på tomgång...

Sen tillkommer ju smådetaljer som stänga av ac, fläkten, ljusen, etc, etc.

Helt klart är dock att det blir svårare med automat än med manuellt växlad låda.

Finnst det någon expert här som kan klargöra? :-)
Är ingen expert, men här är lite tankar i alla fall....om du vill tok-eccoköra, (obs retar andra bilister :P )

Nr 1, BROMSA ALDRIG, ALDRID, ALDRIG för något, varje gång du bromsar, bromsar du bort energi som kunde använts för att rulla en lång sträcka.

Nr 2, ANVÄND INTE Cruise Control, den kan aldrig bli lika bra som dig för du ser långt innan vad som är på väg, (andra bilar, korsning, backe etc) och därför kan du spara genom att köra smart.

NR 3, Ju högre växel desto bättre, speciellt på volvodiesel. Finns bensinare som inte ska pressas men volvodiesel drar mindre ju högr växlel du har. Växla upp så fort det går-

Nr4, Ingen hög fart,[/b] förbrukning på volvodieslar drar i väg redan när det går över 90 km/h. Farten måste vara jämn, tex 85 km/h HELA TIDEN oavsett vad som händer :mrgreen:

Nr5, Koppla inte ur i nedförsbackar, rulla med bara, bygga fart för nästa uppförsbacke, kopplar du ur måste motorn gå på tomgång till ingen nytta.

Och så allt runt omkrig, högt däckstryck, ingen onödig last, takbox osv, kör manuell, välg bort AWD, välj liten bil osv
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Tack för tipsen. Det där med jämn hastighet och bränsleåtgång...kanske det inte är så bra med alla olika hastighetsbegränsingar trots allt, alltså ur en rent miljömässig synvinkel ;-)
Användarvisningsbild
av sand3rs
Hehe, jag blir stressad bara du skriver 85km/h...

Det finns väl en gräns för vad som är bränsleekonomiskt och trafikfara... Snart är det ju bara "pensionärer" ute på vägarna!
av xuh
Är det någon som testad koppla från Dieselvärmaren för att se hur det slår på förbrukningen
kan tänka mig att blandad körning bör det göra en 10-12 %
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas88 skrev:Kör du 65 km/h drar det nog ännu mindre soppa.
Japp, borde vara optimalt, för då har man fått i 6:an.

Tyvärr kör jag inte särskillt snålt själv, brukar dra på och landa på 0.7-0.8 till vardags, har bara provat någon gång för att se hur snålt det går att köra, går faktiskt att köra nästan 150 mil på en tank, inte på färddatorn utan uppmätt på riktigt (då har AWDn bara 67 liter tank)
xuh skrev:Är det någon som testad koppla från Dieselvärmaren för att se hur det slår på förbrukningen
kan tänka mig att blandad körning bör det göra en 10-12 %
- Dieselvärmaren går bara igång under +7 grader, så sommarhalvåret startar den inte av sig själv. Du behöver alltså inte koppla ifrån den för att mäta skillnaden.

- Den går inte att koppla ur på ett enklet sätt vad jag förstår, rycker du säkringen så är det att risk att andra saker dör, och så blir det felkoder också.

- För mig gör den nog 1 - 2 dl extra per mil för den går hela tiden, jag kör nämligen så korta sträckor att när motorn är varm och den stannar av sig själv är jag precis framme.
av xuh
Men det är något lurt i så fall för att om den inte gick under sommarhalvåret skulle inte felmarginalen mellan Färddartorns medel och Trip+Tank uppstå under denna period.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
xuh skrev:Men det är något lurt i så fall för att om den inte gick under sommarhalvåret skulle inte felmarginalen mellan Färddartorns medel och Trip+Tank uppstå under denna period.
Tyvärr är det ingent skumt alls, det är bara Volvos färddator som har extremt dålig noggranhet vad gäller alla dieselbilar, färddatorn är i princip oanvändbar utom för att få en grov uppskatting om det drar mer eller mindre.
Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Hittade denna också från en gammal tr&[…]