- mån 26 jun 2006, 14:44
#49120
Generellt sett så är det ju på motorsvagare bilar som det känns mest.
Sen beror det ju mycket på hur mjukvaran i bilen kan kompensera för ett så kallat AC-ryck. Vissa klarar det bättre än andra.
På min Opel som jag hade en gång i tiden så steg varvtalet med nästan 200 rpm när AC slog igång (detta var på tomgång, och bilen hade en V6 på 170hk).
På Volvon har jag inte märkt något, men jag tror den går lite upp och ner där också. Men inget märks under körning varken på den gamla S60 som jag hade eller på den nya V70 som jag har nu.
Men jag väljer ju inte den svagaste motorn heller.
Men jag har för mej att Volvo har programerat sin mjukvaror så att dom ska kompensera för att ACn slår in. Vissa gör det tydligen bättre än andra.
Sen beror det ju mycket på hur mjukvaran i bilen kan kompensera för ett så kallat AC-ryck. Vissa klarar det bättre än andra.
På min Opel som jag hade en gång i tiden så steg varvtalet med nästan 200 rpm när AC slog igång (detta var på tomgång, och bilen hade en V6 på 170hk).
På Volvon har jag inte märkt något, men jag tror den går lite upp och ner där också. Men inget märks under körning varken på den gamla S60 som jag hade eller på den nya V70 som jag har nu.
Men jag väljer ju inte den svagaste motorn heller.

Men jag har för mej att Volvo har programerat sin mjukvaror så att dom ska kompensera för att ACn slår in. Vissa gör det tydligen bättre än andra.
V70N T5 MY05
S60 T5 MY02 *Såld* http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=5163
Motor utan turbo suger. :)
S60 T5 MY02 *Såld* http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=5163
Motor utan turbo suger. :)