Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haxpet
Generellt sett så är det ju på motorsvagare bilar som det känns mest.

Sen beror det ju mycket på hur mjukvaran i bilen kan kompensera för ett så kallat AC-ryck. Vissa klarar det bättre än andra.

På min Opel som jag hade en gång i tiden så steg varvtalet med nästan 200 rpm när AC slog igång (detta var på tomgång, och bilen hade en V6 på 170hk).

På Volvon har jag inte märkt något, men jag tror den går lite upp och ner där också. Men inget märks under körning varken på den gamla S60 som jag hade eller på den nya V70 som jag har nu.

Men jag väljer ju inte den svagaste motorn heller. :wink:

Men jag har för mej att Volvo har programerat sin mjukvaror så att dom ska kompensera för att ACn slår in. Vissa gör det tydligen bättre än andra.
av Perra N
Har haft ECC och AC på mina 4 av mina sista bilar, och den enda man inte märker att kompressorn går in på, är min nuvarande 945. Men däremot om jag trycker in ECC-knappen på tomgång, går motorn upp ca 100 varv innan den stabiliseras.
av Droopy
haxpet skrev:Generellt sett så är det ju på motorsvagare bilar som det känns mest.

Sen beror det ju mycket på hur mjukvaran i bilen kan kompensera för ett så kallat AC-ryck. Vissa klarar det bättre än andra.

På min Opel som jag hade en gång i tiden så steg varvtalet med nästan 200 rpm när AC slog igång (detta var på tomgång, och bilen hade en V6 på 170hk).

På Volvon har jag inte märkt något, men jag tror den går lite upp och ner där också. Men inget märks under körning varken på den gamla S60 som jag hade eller på den nya V70 som jag har nu.

Men jag väljer ju inte den svagaste motorn heller. :wink:

Men jag har för mej att Volvo har programerat sin mjukvaror så att dom ska kompensera för att ACn slår in. Vissa gör det tydligen bättre än andra.
Om nu Volvo har programerat sina mjukvaror för att kompensera detta, varför uppstår då dessa "ryck"? Personligen tycker jag detta fenomen förstör en hel del av "komforten" i bilen. Nåja, ska åka in till Volvo i vecka och höra vad dom säger, men förmodligen får man till svar som vanligt "det har vi alldrig hört talas om". Kom förresten på en sak, jag känner ju en kille på en lokal mekfirma som i stort sett bara håller på med Volvo bilar, har dessa ochså tillgång til mjukvaror?
Användarvisningsbild
av _Rick_
droopy: kan ju vara så att just 02:or har en annan kompressor som rycker mer? :)

Jag har inte märkt av det sådär jättemycket. Men därimot så vibrerar bilen ibland av motorn.. men bara ibland.
av tkaren
Om nu Volvo har programerat sina mjukvaror för att kompensera detta, varför uppstår då dessa "ryck"? Personligen tycker jag detta fenomen förstör en hel del av "komforten" i bilen. Nåja, ska åka in till Volvo i vecka och höra vad dom säger, men förmodligen får man till svar som vanligt "det har vi alldrig hört talas om". Kom förresten på en sak, jag känner ju en kille på en lokal mekfirma som i stort sett bara håller på med Volvo bilar, har dessa ochså tillgång til mjukvaror?
Det finns inget i motorstyrningen som kompenserar specifikt för ac-kompressorn. Motorstyrningen känner inte i förväg till till när kompressorn förväntas slå till.. motorstyrningen fungerar förenklat som en adaptiv börvärdesreglering. Om du tex kör med konstantfarthållaren så är den valda hastigheten det som ska uppnås och ac-kompressorns till/från-slag är att betrakta som en störning.
Kompressorer kan ha olika kopplingar som skiljer sig i hur "stumma" de är. mao enkoppling hugger direkt medan en annan kanske slirar ett 1/4 varv.

T
Användarvisningsbild
av CarMan
tkaren skrev:
Det finns inget i motorstyrningen som kompenserar specifikt för ac-kompressorn. Motorstyrningen känner inte i förväg till till när kompressorn förväntas slå till.. motorstyrningen fungerar förenklat som en adaptiv börvärdesreglering. Om du tex kör med konstantfarthållaren så är den valda hastigheten det som ska uppnås och ac-kompressorns till/från-slag är att betrakta som en störning.
Kompressorer kan ha olika kopplingar som skiljer sig i hur "stumma" de är. mao enkoppling hugger direkt medan en annan kanske slirar ett 1/4 varv.

T
Jag är inte påläst i detalj, men är du säker på att det su säger stämer?

man har ju i alla tider haft olika former av kompensering för AC kompressorn, menar du att P2 biler inte har det?
av tkaren
tkaren skrev:
Citat:

T

Jag är inte påläst i detalj, men är du säker på att det su säger stämer?

man har ju i alla tider haft olika former av kompensering för AC kompressorn, menar du att P2 biler inte har det?
Ja
Motornstyrningen kommer att känna att det går tyngre när kompressorn slår till och kompensera för det, men det är inget specifikt för kompressorn. Samma sak händer om du maxbelastar elsystemet så att generatorn "går tungt"

T
av Droopy
_Rick_ skrev:droopy: kan ju vara så att just 02:or har en annan kompressor som rycker mer? :)

Jag har inte märkt av det sådär jättemycket. Men därimot så vibrerar bilen ibland av motorn.. men bara ibland.

Jo, kan vara så, kanske nyare årsmodeller har en annan typ av kompressor med mjukare start, borde ju gå att byta el? någon insatt som vet?
av haxpet
Så här funkar det:

Ac-styrningen sker ifrån ECC men all komunikation går via nätverk.
Det gör att ECM (motorstyrenheten) får en signal från klimat som begär momentförändring beroende på AC-kompressor tillslag eller frånslag.
Det är alltså ett intelligent system som förbereder kompensering innan momentförändring kommer.

Det här har en som själv jobbat med det här sagt.
av NCR
ECC´s kompressor. Våldsamt ingrepp, kändes som om man tappade 15 hk var 20:e sekund då kompressorn slog till. Åtgärdat: Total uppgradering av alla datorsystem ombord vilket fick "problemet" med missljud och känsla av effekt-tapp att försvinna mer eller mindre helt.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... tyrv%E4xel

Jag har haft alla standardfel som finns på V70n verkar det som, och i länken hittar ni volvos åtgärder.

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]