Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Ok, men longlife oljor borde inte bidra speciellt till nedskitningen i motorn för jag har inte bytt särskillt ofta i den gamla BMWn och den var ändå kanonfin, konstigt då om longlifeolja skulle ha mycket kortare liv än shortlife-oljor
Det var väl det att oljorna inte riktigt uppförde sig som man räknat med i den nya svårare miljön, ihop med andra toleranser i motorerna i form av lagertoleranser och liknande. Det var väl om jag inte minns fel även då man började köra med ganska tunna oljor för att få ned pumpförluster..

/Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har dett avlagringar på bilar som bytt olja var 1000 mil. så inte är det intervallens fel. förr en kombination av oljan & hur vevhusventilationen är konstruerad
Användarvisningsbild
av isak
där ser man oljekval- körcykel tidsfakt! på långmilare kort tid inget probl-
Användarvisningsbild
av CarMan
isak skrev:där ser man oljekval- körcykel tidsfakt! på långmilare kort tid inget probl-
jag förstod inte den där meningen.
men om du försöker säga att långmilare, dom som faktiskt gör hela milsinterallen inan oljabytet. så har du nog rätt i att dom bularna ofta mår bra på många sätt, o sällan har problem med vevhusventilation
Användarvisningsbild
av isak
helt rätt + bra oljekval- har aldrig haft probl- med vevh-vent men har aldrig ägt en turbobil, dom ställer högre krav!
av zac_ko
Har bytt olja igen nu efter 200 mil och den ser bättre ut nu i motorn. ska byta igen efter 200 mil. Tror fan de hällt i gammal skitolja innan.

Någon som vet vad det kostar att byta övre motorfäste på 01 v 70? kan man göra det själv=== )))?
Användarvisningsbild
av CarMan
du kan göra det själv, det är enkelt
Användarvisningsbild
av greeeken
zac_ko skrev:Har bytt olja igen nu efter 200 mil och den ser bättre ut nu i motorn. ska byta igen efter 200 mil. Tror fan de hällt i gammal skitolja innan.

Någon som vet vad det kostar att byta övre motorfäste på 01 v 70? kan man göra det själv=== )))?

Köpte mitt motorfäste på mekonomen
498 kr tror jag det kostade .
Tog ca 30 minuter att byta och då tog jag 3 kaffe raster oxå.
Det klarar du lätt
av zac_ko
Kan bara säga att min jävla volvo fick en ny motor. Volvo i Falun skopade ut firman i Västerås som enligt papper bytt vattenpump,kamrem och olja vid 16.000 mil. Pumpen var orginal och remmen var skit. Alltså förre ägaren har blivit lurad med ett stämplat papper. Jag bekostade motorn själv och den är som en ny bil med fin bensin förbrukning, går helt underbart.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Gör en mellanservice tycker jag. Främst på bilar med turbo eftersom de går lite hårdare och oljan tar mer stryk. Jag kör 1000 mil med min D5 och byter olja+filter. Nu är ju dieslarna lite bättre eftersom dieseln är något fetare än bensinen men ändå. På min 9-5:a är det ju än viktigare med oljebytet

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]