Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oso
Bernie skrev:Är du säker på att du ska byta från BMW till Volvo? Har nämligen gjort samma byte, 525 till s80 -02 och visst är Volvon jättebra, rostar inte, vettig etc. men personligen upplever jag att körkänslan inte går att jämföra. Ljudisoleringen var ett par snäpp bättre i e39an (525), motorn var piggare samt mycket mer sofistikerad men med liknande förbrukning. Karaktärsmässigt så är de nyare femmorna (iallafall 2,4) mycket tråkigare än de gamla som satt i 850, vilket jag tycker är lite synd.

Efter så många år med BMW finns risken att du blir besviken av ett annat märke, därför är mitt råd till dig att provköra ordentligt så att du inte ångrar ditt val av bil.
Jaha.... Så kanske det blir.... :roll: Men - då får man väl byta igen då. Får ju hålla med om att körkänslan inte riktigt är som BMW (lite gubbvarning) men - så länge barna är små så... och sen får jag väl lite åldersnoja och köper en BMW. Har min pärla kvar dock, kan man dock inte använda som bruksbil, omöjligt få under 2 liter milen. -10 är hon veteran och då blir det väl sommarkörning iaf. Så en BMW har jag kvar men vi hade 4 som mest...
av Bernie
Sorry, hade inte uppfattat att du redan köpt bilen. Grattis till bilköpet! Har du en "leksak" vid sidan av så är det ju lugnt... Måste själv oxå skaffa en dylik... blir för tråkigt annars :)
Användarvisningsbild
av greeeken
0,85 är nog bara att glömma.
Det stämmer väldigt sällan iallafall enligt mig.
Nja man kan ju komma på flera måndagsexemplar som rasar hit o dit. Gäller baa att inte få tag på en :D
Volvobilar är bra starka bilar som håller tycker jag. Men bensinsnåla är dom inte.
Användarvisningsbild
av Gizz
0,85 ska väl inte vara några problem särskilt inte om man kör mycket landsväg. Har bara haft min bil över 0,8 2 gånger båda gångerna hade bromsok kastat in handduken. Så det var väl ganska ok. Dock aldrig legat på +0,8 vid normal körning. Har en 140hk S80-00 manuell låda. Inte några som helst problem att köra billigt tycker jag. Vid långkörningar är 0,65 ingen omöjlighet. Men blir det stadskörning så drar det iväg lite.
av Oso
Hej.

Jo, det går ibland lite snabbt. Men hittills är jag o barna nöjda. Just nu e ja sur på Canal Digital! :evil: Har en extradecoder till barnas hembio. Nu skulle jag o grannen kika fotboll imorn o så säger skiten att man inte har behörighet!! :evil: :evil: Morr! Nu ska jag leta på deras nummer o f-n om det inte löser sig!
Användarvisningsbild
av halmstaden
grattis till köpet !
vad är det för färg? kanske du skrivit men har isf missat det
lite bilder kanske?

ratta med förnuft som man säger ;)
av Oso
halmstaden skrev:grattis till köpet !
vad är det för färg? kanske du skrivit men har isf missat det
lite bilder kanske?

ratta med förnuft som man säger ;)
Hej.

Tackar!
Får läsa innantill; Crystal grön Metallic 456, Sportläder Arena 8A91 inredning m träinlägg. Fotar på torsdag. Jag tyckte den såg OK :| ut iaf.

En annan sak, nån som vet om bra kylväska/skåp till S80. Grabben har socker o insulin får inte bli varmt, trist bära med hela tiden på stan men kan ju inte lämna hemma om man åker en sväng...Å bilen blir väl +60 i detta solsken. Än en gång - tack för alla tips!

Priset, 140', OK? Eller vad tycker ni?
Användarvisningsbild
av ah17
Oso skrev:Hej igen. Tack för alla svar, tror jag använt dem vist men Ni får väl döma. Nu har jag köpt iaf, är Volvoägare sedan nån timme :D ! Nå, barna var med och vi testade S80 och S60. Vi fastnade för en beg. S80 2,4 170 -04 Business. 6500 mil, fick med nya sulor runt om och lite annat skoj + full genomgång på rekondarn så jag får inte hämta den förrän på torsdag :( ... Men, nu E JA En AV Er!!

Tack för alla tips!

Just ja, gav 140, för dyrt? Fanns en S60 -06 åxå för samma pengar men den var nog rätt hårt körd, ville dessutom inte starta, batteridött sa säljaren.. Rätt lr fel? :roll:
Köpte min 140 - 04 Business Aut 10500mil för 115. Inte hos Bilia men iaf hos MRF-handlare med 3mån garanti.

Personligen värderar jag 170hk lägre än 140hk då den förra kostar mer i bränsle och försäkring utan att tillföra något under 3000rpm.
av Oso
Hmmm... Ja, det var väl inte så lysande då.. :roll: Men men. Bara man blir nöjd då. Tack för svaret ah17!
av Motörhead
Grattis och välkommen i familjen!
Priserna varierar mycket. Kolla bara på blocket så ser du att du nog har fått ett skäligt pris. Och är du/ni nöjd med bilen så......
Min V70 (140hk) är det inga problem att ligga på 0.7 på långkörning med. Och sen förstår jag inte varför så många jämför Volvo med BMW...Med den prisskillnaden som är i inköp så SKA väl BMW vara mycket bättre!? Eller?
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]