Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Till Funk och Hacke.

Att det låter mer är ju självklart om man slänger på racekat och downpipe eftersom det blir bättre flöde och ljudet lättare far fram genom avgasröret så man behöver ju en effektivare ljuddämpare längre bak i avgassystemt om man ska behålla den låga ljudnivån.

Men har ni haft probelm med att ljudet går igenom själva väggarna i downpipen eller racekatten och ut i motorutrymmet, det har jag aldrig märkt i någon märkbar grad?
VolvoB20 skrev:Till Funk och Hacke.

Att det låter mer är ju självklart om man slänger på racekat och downpipe eftersom det blir bättre flöde och ljudet lättare far fram genom avgasröret så man behöver ju en effektivare ljuddämpare längre bak i avgassystemt om man ska behålla den låga ljudnivån.

Men har ni haft probelm med att ljudet går igenom själva väggarna i downpipen eller racekatten och ut i motorutrymmet, det har jag aldrig märkt i någon märkbar grad?
Jag menar just precis att det läcker mer ljud från själva katten och downpipen (genom väggarna..), om det är katten eller röret som är själva anledningen vet jag inte för jag har personligen aldrig stött på någon som bara har det ena.
Visst ger en racekat mindre ljuddämpning "den vanliga vägen" också, pga mindre motstånd och som regel mindre invändig volym än originalkaten.
Biltillverkarna lägger ner mycket tid och arbete på att få bilen hyggligt tyst, och jag tror t.ex inte man använder dubbelplåt i vissa dämpare för att öka livslängden. Och mina erfarenheter av två likadana bilar vars enda egentliga skillnad är downpipe, katt och något olika laddtryck är att den med racekat låter mer i kupen. Undantaget på tomgång då mina eländiga powerflexbussningar gör att det vibrerar och låter mer i kupen..

/Thomas
WannabeeGBG skrev:Jag hade köpt ferritas system alla dar i veckan och bett dem bygga dit ett extra utblås.
Vidare tycker jag det är mycket snyggare med bara ett på vardera sidan, utan Japs-dämpare naturligtvis.
jo, det lutar åt det, tänkte ringa till ferrita och höra om de kan ordna något schysst..

jag vet inte riktigt vad man ska ha heller, men jappsdämpare e uteslutet iaf!

Vad tycker resten av ni som läser detta då??

Ska det vara 2x2 , 1, eller 1x2 utblås? 2- 3"

Bild

OM jag nu skall ha 2x2 utblås, så är det 2 eller 3" som gäller, EJ japsdämpare! :)
Det var ett väldans tjaj om Japsdämpare ??? Vad är en Japsdämpare igentligen?????

Vad är det ni inte gillar, är det att de är i polerat rostfritt så de är blanka?

En stor fördel tycker jag är att många har lösa insatser så man själv kan variera ljudnivån efter humöret, om man tex vill åka tyst på en lång semesterresa är ju Jappsdämpare suveränt. Vill man ha lite mera ljud snäpper man ur insatsen och får mera ljud. Kanon. Har tex detta på sommarbilen och är supernöjd.

Med och utan insats, "hålet" i insatsen är 2,5 tum så den bromsar marginell under 400 hk

BildBild
VolvoB20 skrev:Det var ett väldans tjaj om Japsdämpare ??? Vad är en Japsdämpare igentligen?????

Vad är det ni inte gillar, är det att de är i polerat rostfritt så de är blanka?
..Anledningen som jag ser det är att det är för "stort", ser för "fläskigt" ut på många bilar, medans det e snyggt som tusan på vissa! en smaksak vad man gillar för utblås. Men samtidigt är det svårt att uttala sig om man inte sett hur de kan/ser ut..
jojjeblom skrev:http://www.jt-tuning.se/

Här kan ni se hur det ser ut med japps på en V70, tycker det ser riktigt illa ut tyvär :( .

Ett 3-4'' ändrör hade gjort susen i musen :) .
Mm kan bara hålla med dig där.. illa.

hehe ok, får kolla på hur de skulle se ut, gjorde dock ett test med 2x2 och 1x2 precis, hade dock bara paint på den datorn som jag kom åt för tillfället.. men man får iaf en bild på hur det KAN se ut...

Ett dubbelutblås på ena sidan...
Bild

2x2 utblås kan se ut såhär..
Bild
Lindh_ skrev:
jojjeblom skrev:http://www.jt-tuning.se/

Här kan ni se hur det ser ut med japps på en V70, tycker det ser riktigt illa ut tyvär :( .

Ett 3-4'' ändrör hade gjort susen i musen :) .
Mm kan bara hålla med dig där.. illa.

hehe ok, får kolla på hur de skulle se ut, gjorde dock ett test med 2x2 och 1x2 precis, hade dock bara paint på den datorn som jag kom åt för tillfället.. men man får iaf en bild på hur det KAN se ut...

Ett dubbelutblås på ena sidan...
Bild

2x2 utblås kan se ut såhär..
Bild

Enkelutblås på varje sida är min åsikt, eller ännu hellre enkelblås på en sida.

Förstår inte det här med dubbelutblås på bilar med raka motorer, dubbelblås hör ju hemma på V8:or el dyl eller :D
jojjeblom skrev:
Lindh_ skrev:
jojjeblom skrev: Enkelutblås på varje sida är min åsikt, eller ännu hellre enkelblås på en sida.

Förstår inte det här med dubbelutblås på bilar med raka motorer, dubbelblås hör ju hemma på V8:or el dyl eller :D

Jo, det kanske är det bästa, tycker bara det ser så "tråkigt o vanligt" ut med 1 eller 1x2.. :)
men bra, kom med synpunkter! ;) måste ju bestämma mig snart för tidsbokning juh :)

kanske bästa o ta ett komplett steg 2 eller 3 hos Atech... eller BSR´s steg 2..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.