Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Någon som fått gasspjället utbytt på garanti/Goodwill trots höga mil? Har samma problem på min 99:a som gått 27000mil. Var på semester på Gotland förra veckan när problemet bara blev värre så vi lämnade in för rengöring o uppdatering (kostnad 990kr) men funkade bara några kilometer. Där sa man att det var 15000mil gräns för utbyte på Volvos bekostnad, Har på forumet också läst 20.000mil och andra verkar få det på "Goodwill" men hur långt har era bilar rullat? Ibland fungerar det med att låssa minuspolen på batteriet, men ibland räcker inte ens det efter en hel natt. Men då kan det samtidigt bli bra av sig själv bara genom att starta om bilen ibland och har även hänt att lampan slocknat o bilen gått bra igen under körning...

Något tips på hur man går till väga och bara att byta eller? Nu när programvaran ändå är uppdaterad kan jag då bara köpa ut ett gasspjäll och byta det själv eller är det något annat som gör att man måste lämna in det? ETS lampan har visserligen inte tänts igen efter rengöringen, men bilen går lika värdelöst, ojämt på tomgången, ryckigt i stadstrafik och aldrig över 65km/t går det att köra. Motorelektroniklampan är tänd ibland, men inte alltid. Ibland är det bara som att det inte orkar iväg ens med full gas på 1:an o 2:an men så plötsligt släpper det o man får en väldig skjuts framåt... bara tur man inte kört in i något/någon...
treton skrev:Jag har haft krångel med mitt gasspjäll, ETS lampan tändes på min v70 .00 gick som skit, rengjorde detta men lampan tändes ändå när bilen blev varm gick lika dåligt,då fick jag tips om att det bara var strömkontakten som hade ärgat dålig kontakt, lättade på dom två skruvarna sprutade in elektronik rengöring drog åt skruvarna bilen har aldrig gått bättre. Många kan nog bli lurade på mycket pengar när det kan vara ett så enkelt fel att åtgärda.
Jag har lämnat min 99:as V70 för rengöring och uppdatering av spjällhus. Men gick lika dåligt om inte sämre efter bara några kilometer. ETS-lampan lyser visserligen bara obland, men motorelektroniklampan lyser konstant. Lossar minuspolen för att nollställa, men nu verkar inte ens det hjälpa efter en hel natt strömlös.

Du lossade bara skruvarna på kontakten, tog inte loss den? Jag fick nämligen inte loss den, men läste sedan att du bara lossat skruvarna? Och ni som fått spjällhuset bytt på Goodwill hur lång har era bilar rullat? Är det ens lönt att försöka med den vid 27000 mil? Kan man byta det själv nu när programvaran ändå är uppdaterad?????

Tack på förhand för svar!
Nu vet inte jag om jag förstått detta rätt men om jag har det så kan jag även jag få problem med gasspjället.

Jag har börjat få ett konstigt ryck eller vad man ska kalla det. Känns som motorn tappar all kraft för en bråkdel av en sekund. Detta gäller dock enbart när man kör lååååånga sträckor som jag i princip bara gör. Det händer oftast när man ligger på konstant samma gas hela tiden under en längre stund men jag har även känt av det någon gång under accelleration.

Rycket eller vad man ska kalla det är abolsut inte stort. Knappt märkbart. Kan det vara gasspjället måntro?
jag har inbokad 12' mila service om 2 veckor och man kanske skulle be dom rengöra gasspjället.

Vad tror expertena? ?:-/
Kliszow skrev:Det kan finnas andra alternativ till att bilen går ryckigt och ojämt! Det sitter bl.a. Ett kolfilter bak som vid problem kan je liknande symtom som ett trilskande gasspjäll
Kan man byta detta kolfilter själv och vad ligger i så fall kostnaden för filtret på?
Min bil har fått sitt spjäll bytt väldigt nyligen men jag har fortfarande problem med att tomgången dippar och att bilen känns lite "yxig" vid uppväxlingarna när man accellererar från stillastående. Det konstiga är dock att den inte alltid är så, ibland går den som en dröm och dippar inte tomgången alls... :???:

Mvh
/Fred
Kliszow skrev:Det kan finnas andra alternativ till att bilen går ryckigt och ojämt! Det sitter bl.a. Ett kolfilter bak som vid problem kan je liknande symtom som ett trilskande gasspjäll

Vart sitter detta filter???????????????????????????
Kylare V70 D4 automat

Hej, Upptäckte att kylaren läcker p&ari[…]

Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Ok, spännande. Jag har inte hunnit kika s&ari[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]