Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvos80
ja varför är det så att en 20v maskin e slöare en en 10v maskin???
Min 170hk e juh så tråkig att man vill byta bil..... trode det skulle var alite mera tryck i 170 hk maskinen en vad det var... de e först över 4500-5000 som den börjar o röra på sig.....

tycker att volvo alltid har gjort lite sega maskiner förutom turbospisarna
Användarvisningsbild
av greeeken
140-170 modellerna är så onödiga.
Likadana motorer förutom programvara.
Skippa 140 modellen eller kanske 170 modellen
Snacka om att vilja ta ut pengar.
Min 170 hästars bil är så seg, man blir galen när man ska gasa.Som du säger över 4-4500 varv så händer det nått, men då går soppaförbrukningen till maax.
Kul ? nää.

Det är samma med bmw ja menar 520-523 va ä skillnaden där.
Visst volvo gör kanske sega bilar det gör bmw oxå har en 523 me 170 hästar på den med
Den är bra mkt starkare än min volvo ,men de lika där efter 4000 varv händer det nått.
Användarvisningsbild
av volvos80
ja men du? e det inte andra toppar på dom där maskinerna??? 140 =10v topp o 170 =20v topp??? eller är det bara programvara???
ja volvo e rätt sega på o göra maskiner som e pigga på låga varv det är som du säger det händer inte mycke under 5000 varv alltså...
jamenar 170hk!! det är rätt mycke endå så man tycker juh det borde röra lite mera på sig.. fast det är juh en 5cyindrig maskin så man borde ha tatt ut lite mera effekt ur dom tycker man juh men det är la klart dom kör på livslängd o tar man ut max så håller juh inte skiten länge heller så...
men titta på volvos rak6a på 24v o 204 hk det är lite uteffekt tycker ja
O en mindre på T6 maskinen som e sammam amaskin som sitter i 960 fast kompsänkt o dubbelturbo! den plockar dom ut 272 hk ur... det är inte myke häst de på två turbo o maskin..... men som sagt.. dom går effter att skiten skall hålla...... Men men man kör inte hissingscontainer för intet...
Användarvisningsbild
av Brainy
volvos80 skrev:ja men du? e det inte andra toppar på dom där maskinerna??? 140 =10v topp o 170 =20v topp??? eller är det bara programvara???
Samma motor, bara mjukvaran skiljer.
greeeken skrev: Det är samma med bmw ja menar 520-523 va ä skillnaden där.
Visst volvo gör kanske sega bilar det gör bmw oxå har en 523 me 170 hästar på den med
Den är bra mkt starkare än min volvo ,men de lika där efter 4000 varv händer det nått.
Har kört mycket 520 Touring (150hk) på sistonde och den är segare än 140hästaren enligt mig. 4000rpm stämmer bra på bmw'n den är ju så konstigt utväxlad att jag skulle dra den utan problem upp till åtminstonde 50km/h med 343an jag hade med 113hk.

Sen nu när jag har själv har skaffat turbospis så upplever jag segheten i 170hästaren på ett helt annat sätt än tidigare. Den skjuter ju på bra men ack vad jag saknar turbokicken och det där sista lilla i omkörningen. Sen är det ju självklart att den känns seg när jag vant mig med närmare 250hk.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Scania
För mig som använder bilen mest för vanlig brukskörning duger 140hk mer än väl... Allt mellan det och tex Ferarri Testarossa är inget som lockar mig... :-)))))
Användarvisningsbild
av greeeken
Jag tycker det är onödigt att ha 140 o 170.
Ja menar dom ä lika snabba känns det som förutom när man kommer upp i varv.
Min 170 hästars får bra med spö fån min 523 me samma antal hästar.
Men de nått helt annat det.

Tycker karossen på s60 väger för mkt för 140 hästar, känns som om det segar ner bilen, som annars är en mkt bra bil.
Av dom 2 motoralternativen så äre 170 man ska ha
av frasse72
Kör på biogas, så jag kanske inte får uttala mig i trådar som handlar om prestanda...

Min uppfattning är att 140hk(-) i en S60 räcker mer än väl för att hantera de förutsättningar som råder.
av RobertHalmstad
Jag tycker 140-hästarn är oerhört trevlig, speciellt jämfört med motsvarande motorer hos andra tillverkare. VW 2,0 eller 1,8 är olidligt att köra, symaskiner. 140-hästarn har ett skönt bottenvrid och känns väldigt rejäl. Visst, det är ingen race-maskin men det är absolut inte så att man lider av slöheten. Om du lastar mycket eller drar släp/husvagn så säger dom att det är 140 du ska välja framför 170 pga bättre bottendrag. Den är relativt snål också, volvos turbosnurror är rejält törstiga och speciellt i stadstrafik. Personligen är det 140-hästarn som gäller och skulle jag vilja byta upp mig så skulle jag helt klart gå till en diesel hellre än 2,5T eller T5. V70 är ingen dynamisk körmaskin direkt så jag tycker det känns lite som att elda för kråkorna med bensin-turbo, det känns ungefär lika passande som diesel i en cab enligt mig.
av Daddan
Min kompis som har S60 2,4 170 är inte jättenöjd med den motorn, samma åsikt som tidigare inlägg att bottenvridet är för dåligt.

Fast T5 tycker jag skiljer ganska mycket mot "enklare modeller", åtminstone för V70. Det är annan väghållning (stötdämpare, fjädrar, krängningshämmare) och bromsar mm. Att jämföra med diesel i cab är inte samma sak... Nya D5 är riktigt pigg, om man nu har råd med inköp och skatt...

Sen är den inte T5 jättesnål men under mina första 100 mil blandat har min V70N T5 automat legat på 1,1 liter milen, trots dålig motorgång vid kall motor pga dåligt batteri. Får se om det sjunker nu med nytt batteri.
Användarvisningsbild
av greeeken
Ska man ha bil bara för att ha bil så köp en Trabant, den tar dit dit du vill.
170 motorn är otroligt seg i låga varv.
Känns som om man vill gå ut knuffa på. Sen händer det ju inte mkt efter 4000 varv heller.
Visst man vill inte nån raket, men motorer me samma hästar hos andra tillverkare är klart mkt piggare o för den delen snålare

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]