Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AWWD
#22390
AWWD skrev: Har inte provkört ännu, återkommer när jag kört ett tag så får vi se. /AWWD
Jaha, nu har jag provkört.... Och inte f-n blev det någon skillnad. Att man aldrig lär sig, det är väldigt sällan som de där "lätta" lösningarna fungerar.

Verkar'n på Volvo surrade även om någon "gummigrej" som ska sitta på fjädern för att dämpa resonansljud? Är det månde gummimellanlägget på toppen av fjädern? Gummit har även en utstickande "läpp" neråt som verkar ska ligga an mot nästa nedre fjädervarv, är det den?

Tycker att ljudet delvis ändrat karaktär vilket trots allt skulle tyda på att det är fjädrarna som spökar (avlastats = ändrat läge någon 1/10 mm). Det kan väl inte vara dags att börja byta bussningar i bakvagnen efter 4500 mil :?: :!: :?:

Osäker om även ljudet höger fram är kvar, framtiden får utvisa.

Det blir väl installation av de där gummimellanläggen under fjädern vid nästa service, visste någon vad det kostade?

/AWWD
av NCR
#22395
AWWD skrev: Det blir väl installation av de där gummimellanläggen under fjädern vid nästa service, visste någon vad det kostade?

/AWWD
Mitt blev monterat på Happy Deal så tyvärr. 3000:- är dock en lös siffra jag har hört...
Användarvisningsbild
av AWWD
#22501
Blev akut trött på ljudet och åkte förbi på Volvo på vinst och förslust. Tro det eller ej, men en av deras "felsökningspecialister" var någorlunda ledig och åkte en sväng med mig. Efter ett tag lyckades vi få fram ljudet (rondell med farthinder) och återvände. Vi körde direkt in i verkstan och upp med bilen på en lyft. Alla fjädertallrikar gicks igenom med tryckluft (precis det jag trodde att jag gjort) och se vad han fann :!: Höger bak hade en liten sten kilat in sig mellan slutet på fädern och stoppet för densamma... Detta låg innåt bilen så jag hade ej sett det när jag bara hissade upp bilen med domkraft.
_Rick_ skrev:Läste att när man skulle montera fjädrar så skall inte fjäderändan (slutet på fjädern) ligga kloss an emot stoppet i fjädertallrikarna. Det kan tydligen orsaka missljud.

Utan de skulle ligga nån mm ifrån.
Stenen avlägsnades och vi prokörde samma sträcka UTAN ljud denna gång. Mot alla odds dök inte heller ljudet upp när jag 335 kr fattigare (det var det väl värt :!: ) åkte hem.

Fick även tips att montera "ankfötter". Detta är små plastskydd till AWD som sätts på undersidan av bakre länkarm och minskar sprutet mot hjulens insida, ett problem på AWD speciellt. Kostade 70 kr styck, fanns i lager. Fick också höra att åtgärden med gummimellanlägg under fjädrarna inte håller i längden, fjädern nöter igenom gummit tämligen snabbt.

Heder åt Bilbolaget i Sundsvall, snacka om snabb service.

Nu får jag hålla alla tummar att orsaken till ljudet är borta (skulle det återkomma vet jag ju var jag ska leta... :wink:)

/AWWD
Användarvisningsbild
av AWWD
#23288
Säg den lycka som varar...

När åtgärden gjordes på Volvo var det några minusgrader och tämligen torrt. Körde igår då det var "vårflod" och flera grader varmt.

Det small och levde om som aldrig förr :twisted: Främst i låg fart när man kör över ojämnheter samtidigt som man svänger. Det karaktäristiska ljudet höger bak är dock borta, det var nog stenen trots allt.

Drog slutsatsen att när vattnet "smörjer" ytan mellan fjädern och nedre fjädertallriken så rör sig fjädern.

:( :( :(
Användarvisningsbild
av _Rick_
#23295
AWWD:

dum fråga. Men har du kollat så det inte är länkarmarna till krängningshämmarna som spökar. Det är ju akilleshälen ifrån 850 tiden som fortfarande är rätt värdelöst. För dålig kvalitet på länkarmarna.

Dock så hörde jag det ryktas om det skulle vara bättre kvalisort på den nya. Den som lever får se.

Men det borde ju Volvoverkstaden veta om och kollat.

Man borde kanske skaffa ankfötter ;)
Användarvisningsbild
av AWWD
#23297
_Rick_ skrev:AWWD:
Men har du kollat så det inte är länkarmarna till krängningshämmarna som spökar.
Det ska enligt Volvo inte vara de sk "klapperstagen", dvs länkarna till krängningshämmarna. Dels för att de nyare ska hålla bättre kvalitet och dels för att man då får ett "klapprande" hela tiden vid ojämn väg.

Mitt ljud kommer alltid när fjädern "fjädrar ut". Nu i morse var vägen torr igen och allt var tyst på vägen till jobbet...

/AWWD
Användarvisningsbild
av henka35
#23308
Kolla dämparna och fjäderbenslagret.
Vanligt fel.

/Henrik
av BG
#24028
AWWD skrev:
_Rick_ skrev:AWWD:
Men har du kollat så det inte är länkarmarna till krängningshämmarna som spökar.
Det ska enligt Volvo inte vara de sk "klapperstagen", dvs länkarna till krängningshämmarna. Dels för att de nyare ska hålla bättre kvalitet och dels för att man då får ett "klapprande" hela tiden vid ojämn väg.

Mitt ljud kommer alltid när fjädern "fjädrar ut". Nu i morse var vägen torr igen och allt var tyst på vägen till jobbet...

/AWWD
Vår S60 2,5 T är genomgången garantirep. på samma problem som du har. Vår är också tyst vid torr väg. Verkstaden satte på gummi på näst sista fjäderböjen mot fjäderskålarna bak. Resultatet hitills är en tyst bil vid utfjädring, men ljud kvar när man kränger bilen snabbt höger eller vänster. Enligt verkstad inget synligt på stag, krängningshämmare, fjäder eler dämpare. Det monterade gummit skall också täppa till så ingen skit tar sig dit. Man får väl avvakta en tid för utvärdering.

MVH/BG
Användarvisningsbild
av AWWD
#25472
AWWD skrev:
Det ska enligt Volvo inte vara de sk "klapperstagen", dvs länkarna till krängningshämmarna. Dels för att de nyare ska hålla bättre kvalitet och dels för att man då får ett "klapprande" hela tiden vid ojämn väg.

Mitt ljud kommer alltid när fjädern "fjädrar ut". Nu i morse var vägen torr igen och allt var tyst på vägen till jobbet...

/AWWD
Nu har Volvo antagligen hittat felet! Tröttnade och lämnade in bilen igen. Efter provkörning i morse trodde de att det var krängningshämmarstagen bak trots allt. Döm då om min förvåning när jag hämtade bilen nu i eftermiddags... :!:

Vänster stryled fram är rejält glapp (efter 4800 mil) och genererar det klonkande ljudet + smällandet:!: :!: Bevisar för mig att det är mycket svårt att avgöra exakt varifrån ett chassiljud kommer. Eftersom min bil "fanns upptagen i QV90" (!!?) så kommer bägge styrlederna att bytas utan kostnad.

Då får vi bara hoppas att det blir bra nu, har fått tid för byte 25/1. :roll:

Återkommer med rapport efter bytet,
/AWWD
Användarvisningsbild
av CarMan
#25486
AWWD skrev:
AWWD skrev:
Det ska enligt Volvo inte vara de sk "klapperstagen", dvs länkarna till krängningshämmarna. Dels för att de nyare ska hålla bättre kvalitet och dels för att man då får ett "klapprande" hela tiden vid ojämn väg.

Mitt ljud kommer alltid när fjädern "fjädrar ut". Nu i morse var vägen torr igen och allt var tyst på vägen till jobbet...

/AWWD
Nu har Volvo antagligen hittat felet! Tröttnade och lämnade in bilen igen. Efter provkörning i morse trodde de att det var krängningshämmarstagen bak trots allt. Döm då om min förvåning när jag hämtade bilen nu i eftermiddags... :!:

Vänster stryled fram är rejält glapp (efter 4800 mil) och genererar det klonkande ljudet + smällandet:!: :!: Bevisar för mig att det är mycket svårt att avgöra exakt varifrån ett chassiljud kommer. Eftersom min bil "fanns upptagen i QV90" (!!?) så kommer bägge styrlederna att bytas utan kostnad.

Då får vi bara hoppas att det blir bra nu, har fått tid för byte 25/1. :roll:

Återkommer med rapport efter bytet,
/AWWD
hade du nån inklämd tid för felsökning? eller var det en bokad tid? jag tycker att dom borde hunnit byta spindellederna, men jag har ju noll koll på hur mycke dom hade o göra den dan...

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]