Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teemu
stirrar inte blint på alla krocktester, men har ytterst svårt att tro att Volvo skulle vara så överlägsna andra fabrikat. Alla biltillverkare jobbar nog väldigt aktivt med säkerheten på sina modeller.
av NCR
Teemu skrev:stirrar inte blint på alla krocktester, men har ytterst svårt att tro att Volvo skulle vara så överlägsna andra fabrikat. Alla biltillverkare jobbar nog väldigt aktivt med säkerheten på sina modeller.
I alla fall väldigt aktivt med att få höga poäng i euro n-cap...
Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:stirrar inte blint på alla krocktester, men har ytterst svårt att tro att Volvo skulle vara så överlägsna andra fabrikat. Alla biltillverkare jobbar nog väldigt aktivt med säkerheten på sina modeller.
det är långt ifrån alla biltilverkare som har ett eket kock labratorie med egan krock rigg
& det är bara volvo som har en krock rigg som klarar att krocka i alla vinklar.

desutom så har volvo en oslag bar databas med statestik fårn krockar sen många år tillbaka.

Jag tycker det är starkt gjort av volvo att ståemot trenden att jag stjärnor i vissa testar för att låsas vara en säker bil.

volvo är ensama med att ha en stadsjeep som inte är farligare för mot trafikkanterna än en vanlig personbil, såna saker mäts defenetivt inte i kroktesterna.

varför sitter alla volvos motorer på tvären?
varför sitter bara 6:an i XC90 & S80
varför tog det så lång tid innan V8:an kom till XC 90

jo för att volvo inte släpper en bil fören den klarar alla deras egna mål vad det gäller säkerhet, inge kompromisser...
Senast redigerad av 1 CarMan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ER
Hellre en bil som klarar verkligheten bra än höga (konstlade?) Ncap-poäng, då är krocktester i x km/h mindre intressant än en krock i verkligheteten under verkliga förhållanden.
av NCR
Japp Carman och ER, ni sammanfattade just anledningen till att just jag och min familj valde Volvo (förutom alla andra fördelar).

Tiden får väl avgöra om vi blir nöjdare med denna V70N än den SEAT vi hade innan. Alla trådar här på forumet om krånglade dörrlås, glappande stag osv hoppas jag verkligen är till den största delen fixade på 2004:an.
av *pettson*
maf skrev:Får man klaga lite här också?

Jag tror det behövs lite nytänkande i Volvofabriken. Lite yngre människor som kanske kan mer av tekniken och tänker ett steg längre. Tänkte dedikera detta inlägg till att ifrågasätta det säkerhetstänkande som Volvo säger sig ha.

Har någon av er på sista tiden tittat i vänster ytterbackspegel, i den yttersta delen som ska visa döda vinkeln? Vad ser ni där? Jag ser bara innersidan av spegelhuset reflekteras i halva döda-vinkel-spegeln vilket gör att min sikt är mycket begränsad. Hur har denna spegel kunnat få vara kvar år ut och år in? Istället satsar man på den där nya kameran "Blind Spot Information System", som tänder en lampa om någon finns i döda vinkeln. Vore det inte lättare att bygga om spegelhuset?

*det vore lättare och snyggare men inte nån nyhet,, nyheter säljer bilar..
varje dag smäller bilar trots att dom ser ALLT i den vinkeln.. kanske kan lampan ändå vara en form av nytänkande?.. En kombination vore ju bäst..*

Vad har hänt med nytänkandet? Varför har fransmännen i sina betydligt billigare bilar lyckats klämma in både kurvljus och vibration i stolarna om man byter fil utan att blinka först när Volvo, som ska vara föregångare inom säkerhetsområdet, saknar detta som standard? Var är farthållaren som ser till att hålla betryggande avstånd till bilen framför (om man inte köper en konceptbil) och NÄR tänkte Volvo införa systemet som läser av hastigheten och anpassar trögheten i gaspedalen efter vad högsta tillåtna hastighet är, som har pratats så mycket om i media de senaste åren?

*Fransoserna är fiffiga.. så fiffiga att dom fortfarande efter 30 år inte kommit på hur man märker saker.. lagerför dom och hur man gör ett elsystem som egna tekniker hittar i ändå har dom ett recept som säljs framgångsrikt... Att bygga en bil innebär inte att man ska trycka in teknik som ingen mera kan jobba med.. vill du slänga din bil efter första elfelet?.. Det med pedalen ja.. Vart går egentligen ditt ansvar som förare..?.. om du lyckas köra 200 km/h med en pedal som är trög som sten ... och blir tagen? ska du då säga att du är för stark? eller är du med på att DU har omdömet och ansvaret?.. Sen en sak till.. eftersom vi inte har elektroniska skyltar så har vi heller inte nåt att referera till på ett automatiskt system..*
Hur kommer det sig att säkerhetsbältet i framsätet är så kort att man där inte kan ha en standard barnstol? Pratar man med säljare på Bilia så säger dom att man anser det säkrare att ha barnet i baksätet. Med den inställningen kan man lika gärna se till att det inte går att ha barnstol i bilen över huvud taget och sedan hänvisa till statistik som visar att ju fler som har barn i bilen, desto fler barn omkommer i trafiken... Och varför säljer man då en Volvo-stol som är specialbyggd för att kunna placeras i framsätet? Samma sak gäller krockkudden på passagerarsidan fram. Varför går inte den att stänga av med nyckel på tidigare modeller än -05 (?).

* Till att börja med så.. bälten är korta i sverige..men inte i usa.. Usa har massor vi inte har.. volvo tjänar mera pengar på oss än på just usa.. per bil.. för vi accepterar skitsnack.. det gör inte usa.
Problemet med bälten gäller inte enbart bilstolar.. man kan inte heller vara 2 meter lång.. eller ha övervikt.. för då blir det jobbigt.. MEN man har rätt att säga till när man köper bilen ny.. bälten som är längre finns faktiskt. Men ytterst få vågar att säga till då blir det inga längre bälten..
Volvo och usa har alltså INTE samma bälten..
Flera fabrikat gör PRECIS samma sak.. och har fått massiva klagomål men vi svenskar säger ju inget..offentligt. Man har avvaktat med att kunna stänga av airbagarna då VAG haft problem med detta...*

Några andra säkerhetshöjande detaljer som skulle återge Volvo lite av det goda rykte inom området som dom haft är enkla saker som att:

* Sänka volymen på blinkersen. Jag, och många med mig, drar oss för
att använda blinkersen för mycket för det låter så otroligt illa i en Volvo.

* Att prata om säkerhet samtidigt som man erkänner att man skiter i att ge blinkers för att det LÅTER för mycket..är väl en total botten notering..? Då är ju DU en större fara än alla volvos ihop..?*
* Aktivera automatisk trippelblink om man snabbt trycker blinkersspaken upp eller ner. Detta skulle göra att andra trafikanter bättre skulle uppfatta att man byter fil eller liknande utan att man behöver sitta och hålla i spaken eller trycka den till det fasta läget.

*En typisk SKIT ide.. är infört av opel och fungerar inte där heller.. samma med torkarna.. dutta och den gör tre svep.. Gillar du såna funktioner samt svepande svar på VARFÖR den aldrig fungerar som den ska..? Köp en Vectra C.
Håll kvar mera än 5 sekunder så slår den på funktionen du önskar.
Fungerar på varannan bil och kräver sin egen datorlink i bilen.. med mjukvara som inte fungerade på labstadiet heller.. Nu gör du mej totalt oroad om du störs först av ljudet.. sen av att du måste röra fingrarna?att snäppa till med fingrarna över spaken är ju egentligen inte speciellt svårt..?*

* Bromsljus som blinkar vid panikbromsning, eller ännu hellre - bromsljus som lyser starkare och med fler dioder i det höga bromsljuset ju hårdare man trycker på pedalen?

*kanske införa renaults skräp?..aktivera varningsblinkersen och bromsförstärkning medans du bromsar?.. lägger även i handbromsen åt dej om du står i backe medans det händer?..
Nej nu gråter jag snart... Prova 3 sekunders regeln istället?.. Som det är just nu så sitter du och pratar om säkerhet och tar upp komfortfunktioner? Och hag gjort en stund....*
Jag hävdar det igen.. inget tar bort ansvaret från föraren.. gillar man inte ansvar.. kör inte.. åk med som passagerare..
Vore kul att höra era åsikter...

/Magnus
Det jag svarar är mina egna åsikter baserade på mitt yrke som mekaniker. Samt att jag verkligen tycker så..
Så jag ber om ursäkt om det låter hårt och gåpåigt.. Men jag står för varje ord. Jag jobbar dagligen med den här elektroniken/mekaniken.. dom här tekniska finesserna.
Det lovas i stora ord.. alla framsteg.. alla fina saker.. Jag är för alla saker som är säkerhetsbefrämjande.. Men jag är TOTALT EMOT allt som gör att du som förare ska sitta och fisa lite o sen trots allt krocka med nån eller nåt,, och sen ska du då skylla på tekniken.. Föraren har ansvaret..ALLTID.. men trenden är att föraren ska strunta i allt farligt för att ägna sej åt att pilla på radion.. prata i telefon.. kanske föra en konversation i den nya 3G telefonen... Han börjar ÅKA bil som förare... istället för att KÖRA den..
För tekniken då.. ja den är ett steg för sej.. vi har fina datorsystem i bilarna.. men dom som skriver program är inte lika finessrika.. det brukar fungera på 5:E försöket att lägga in programvaran och det brukar fungera nån månad eller så innan det buggar ur.. nya uppdateringar kommer hela tiden MEN dom ska kunden betala för.. kunden vill inte lägga mera pengar och... det uppdateras inte.. cirkeln är sluten.. det fungerar lika illa som om det inte fanns där.. men utan att det är monterat så kostar det ju iallafall inte nåt..
Mekaniken då?.. Jodå.. men förstå att vill du ha den där bromskontrollen så kostar den att skaffa när den havererar.. och garantier är mycket som lovas i.. det hålls mycket mycket mindre.. för det finstilta lästes aldrig.. ett exempel:(rostskyddsgaranti= rosthål bildat inifrån på grund av felaktigt rostskydd från fabrik alltså inte på grund av eftersatt underhåll eller annat.. och inget som ersätts vid påverkan utifrån..)Elektronik ersätts om den HAVERAR.. det står inte nåt om felaktig programvara eller missade uppdateringar.

Nej istället för att göra bilen totalt elektronisk i tron om att man ska rädda liv.. så är det dags att införa nåt sätt att en FÖRARE förblir en FÖRARE...
först då kan liv räddas.. /Thommy
av NCR
(P) (RO) (BE)
av maf
Jag tycker det blev en mycket intressant diskussion. Roligt när någon säger emot och kan stå för det istället för att bli tillslängd "köp en annan bil då".

Vad gäller alla de fiffigheter som jag räknade upp, som automatisk trippelblink och sånt så resonerar jag som så att om man gör alla finesser så lätta som möjligt att hantera så kommer de kunna användas utan ansträngning och därmed utnyttjas. Jag tror att folk generellt är dåliga på blinkers av två anledningar - de håller inte händerna "tio i två" och når därför inte spaken på ett enkelt sätt samt att det blir för många moment för att orka bry sig om de "onödiga" detaljerna. Jag har ingen lösning på hur man sätter spaken så att man alltid når den och nämnde därför inget om det. Däremot trippelblink förenklar i vissa fall.

Kommer ni ihåg när man tog körkort. Det var rätt mycket att hålla reda på vid t.ex. filbyte. Man skulle titta i inre backspegeln, i yttre backspegeln, titta i döda vinklen, slå på blinkersen, kanske växla ner, påbörja filbyte, titta i yttre backspegeln och i döda vinkeln igen och till sist slå av blinkersen. Det var inte lätt första gången - och jag tror det tar kapacitet från hjärnan. Om blinkersen blinkar automatiskt, växellådan växlar ner automatiskt och backspegeln visar döda vinkeln så pass mycket att man slipper vrida huvudet mer än några grader så har vi förenklat och jag tror stenhårt på att då blir det mindre olyckor. Jag har själv skaffat automatlåda på min senaste bil och jag känner mig som en mycket lugnare, tryggare och mer uppmärksam trafikant nu än jag gjorde med manuell växellåda. Jag tror inte att jag är ensam.

Vad gäller tröghet i gasen... Jag menar förstås inte att man ska behöva ställa sig och hoppa på gaspedalen för att kunna köra om. Jag vill ha ett litet "hack" (ungefär som kickdown-hacket) och att det efter detta hack blir aningen mer motstånd. Inte så att det är jobbigt, och självklart ska det gå att slå av, men lagom för att jag enkelt ska kunna hålla min fot på gaspedalen och koncentrera mig på körningen utan att behöva slå ner blicken för att titta på hastighetsmätaren. Jag menar alltså inte att hindra fortkörning utan bara att ge föraren information utan att han behöver leta efter den, för att inte ta koncentration från annat håll.

Att jag drar mig för att använda blinkersen för att det låter för mycket... Du tycker mitt resonemang var motsägelsefullt? Men inte alls utan det hela är mycket logiskt. Jag drar mig för att använda blinkers för att den låter för mycket. Hade den låtit mindre hade jag blinkat oftare. Alltså har bilen med sitt bedrövligt höga blinkersljud påverkat mitt säkerhetstänkande negativt. Visserligen är det fortfarande mitt ansvar, men vi kan inte komma ifrån att om jag kört t.ex. en Seat så hade jag blinkat oftare för att det inte låter så hemskt. Det beror alltså på bilen i mitt fall.

Jag tror på enkelhet. Att ju mer föraren slipper göra desto mer tid har han över till att koncentrera sig på trafiken. Visst, vissa kommer alltid pyssla med annat. Mata barnen, prata i telefon, surfa på internet medans dom kör, men de flesta kommer klara av trafiken bättre.

/Magnus
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
maf skrev:Får man klaga lite här också?

Jag tror det behövs lite nytänkande i Volvofabriken. Lite yngre människor som kanske kan mer av tekniken och tänker ett steg längre. Tänkte dedikera detta inlägg till att ifrågasätta det säkerhetstänkande som Volvo säger sig ha.

Har någon av er på sista tiden tittat i vänster ytterbackspegel, i den yttersta delen som ska visa döda vinkeln? Vad ser ni där? Jag ser bara innersidan av spegelhuset reflekteras i halva döda-vinkel-spegeln vilket gör att min sikt är mycket begränsad. Hur har denna spegel kunnat få vara kvar år ut och år in? Istället satsar man på den där nya kameran "Blind Spot Information System", som tänder en lampa om någon finns i döda vinkeln. Vore det inte lättare att bygga om spegelhuset?

*det vore lättare och snyggare men inte nån nyhet,, nyheter säljer bilar..
varje dag smäller bilar trots att dom ser ALLT i den vinkeln.. kanske kan lampan ändå vara en form av nytänkande?.. En kombination vore ju bäst..*

Vad har hänt med nytänkandet? Varför har fransmännen i sina betydligt billigare bilar lyckats klämma in både kurvljus och vibration i stolarna om man byter fil utan att blinka först när Volvo, som ska vara föregångare inom säkerhetsområdet, saknar detta som standard? Var är farthållaren som ser till att hålla betryggande avstånd till bilen framför (om man inte köper en konceptbil) och NÄR tänkte Volvo införa systemet som läser av hastigheten och anpassar trögheten i gaspedalen efter vad högsta tillåtna hastighet är, som har pratats så mycket om i media de senaste åren?

*Fransoserna är fiffiga.. så fiffiga att dom fortfarande efter 30 år inte kommit på hur man märker saker.. lagerför dom och hur man gör ett elsystem som egna tekniker hittar i ändå har dom ett recept som säljs framgångsrikt... Att bygga en bil innebär inte att man ska trycka in teknik som ingen mera kan jobba med.. vill du slänga din bil efter första elfelet?.. Det med pedalen ja.. Vart går egentligen ditt ansvar som förare..?.. om du lyckas köra 200 km/h med en pedal som är trög som sten ... och blir tagen? ska du då säga att du är för stark? eller är du med på att DU har omdömet och ansvaret?.. Sen en sak till.. eftersom vi inte har elektroniska skyltar så har vi heller inte nåt att referera till på ett automatiskt system..*
Hur kommer det sig att säkerhetsbältet i framsätet är så kort att man där inte kan ha en standard barnstol? Pratar man med säljare på Bilia så säger dom att man anser det säkrare att ha barnet i baksätet. Med den inställningen kan man lika gärna se till att det inte går att ha barnstol i bilen över huvud taget och sedan hänvisa till statistik som visar att ju fler som har barn i bilen, desto fler barn omkommer i trafiken... Och varför säljer man då en Volvo-stol som är specialbyggd för att kunna placeras i framsätet? Samma sak gäller krockkudden på passagerarsidan fram. Varför går inte den att stänga av med nyckel på tidigare modeller än -05 (?).

* Till att börja med så.. bälten är korta i sverige..men inte i usa.. Usa har massor vi inte har.. volvo tjänar mera pengar på oss än på just usa.. per bil.. för vi accepterar skitsnack.. det gör inte usa.
Problemet med bälten gäller inte enbart bilstolar.. man kan inte heller vara 2 meter lång.. eller ha övervikt.. för då blir det jobbigt.. MEN man har rätt att säga till när man köper bilen ny.. bälten som är längre finns faktiskt. Men ytterst få vågar att säga till då blir det inga längre bälten..
Volvo och usa har alltså INTE samma bälten..
Flera fabrikat gör PRECIS samma sak.. och har fått massiva klagomål men vi svenskar säger ju inget..offentligt. Man har avvaktat med att kunna stänga av airbagarna då VAG haft problem med detta...*

Några andra säkerhetshöjande detaljer som skulle återge Volvo lite av det goda rykte inom området som dom haft är enkla saker som att:

* Sänka volymen på blinkersen. Jag, och många med mig, drar oss för
att använda blinkersen för mycket för det låter så otroligt illa i en Volvo.

* Att prata om säkerhet samtidigt som man erkänner att man skiter i att ge blinkers för att det LÅTER för mycket..är väl en total botten notering..? Då är ju DU en större fara än alla volvos ihop..?*
* Aktivera automatisk trippelblink om man snabbt trycker blinkersspaken upp eller ner. Detta skulle göra att andra trafikanter bättre skulle uppfatta att man byter fil eller liknande utan att man behöver sitta och hålla i spaken eller trycka den till det fasta läget.

*En typisk SKIT ide.. är infört av opel och fungerar inte där heller.. samma med torkarna.. dutta och den gör tre svep.. Gillar du såna funktioner samt svepande svar på VARFÖR den aldrig fungerar som den ska..? Köp en Vectra C.
Håll kvar mera än 5 sekunder så slår den på funktionen du önskar.
Fungerar på varannan bil och kräver sin egen datorlink i bilen.. med mjukvara som inte fungerade på labstadiet heller.. Nu gör du mej totalt oroad om du störs först av ljudet.. sen av att du måste röra fingrarna?att snäppa till med fingrarna över spaken är ju egentligen inte speciellt svårt..?*

* Bromsljus som blinkar vid panikbromsning, eller ännu hellre - bromsljus som lyser starkare och med fler dioder i det höga bromsljuset ju hårdare man trycker på pedalen?

*kanske införa renaults skräp?..aktivera varningsblinkersen och bromsförstärkning medans du bromsar?.. lägger även i handbromsen åt dej om du står i backe medans det händer?..
Nej nu gråter jag snart... Prova 3 sekunders regeln istället?.. Som det är just nu så sitter du och pratar om säkerhet och tar upp komfortfunktioner? Och hag gjort en stund....*
Jag hävdar det igen.. inget tar bort ansvaret från föraren.. gillar man inte ansvar.. kör inte.. åk med som passagerare..
Vore kul att höra era åsikter...

/Magnus
Det jag svarar är mina egna åsikter baserade på mitt yrke som mekaniker. Samt att jag verkligen tycker så..
Så jag ber om ursäkt om det låter hårt och gåpåigt.. Men jag står för varje ord. Jag jobbar dagligen med den här elektroniken/mekaniken.. dom här tekniska finesserna.
Det lovas i stora ord.. alla framsteg.. alla fina saker.. Jag är för alla saker som är säkerhetsbefrämjande.. Men jag är TOTALT EMOT allt som gör att du som förare ska sitta och fisa lite o sen trots allt krocka med nån eller nåt,, och sen ska du då skylla på tekniken.. Föraren har ansvaret..ALLTID.. men trenden är att föraren ska strunta i allt farligt för att ägna sej åt att pilla på radion.. prata i telefon.. kanske föra en konversation i den nya 3G telefonen... Han börjar ÅKA bil som förare... istället för att KÖRA den..
För tekniken då.. ja den är ett steg för sej.. vi har fina datorsystem i bilarna.. men dom som skriver program är inte lika finessrika.. det brukar fungera på 5:E försöket att lägga in programvaran och det brukar fungera nån månad eller så innan det buggar ur.. nya uppdateringar kommer hela tiden MEN dom ska kunden betala för.. kunden vill inte lägga mera pengar och... det uppdateras inte.. cirkeln är sluten.. det fungerar lika illa som om det inte fanns där.. men utan att det är monterat så kostar det ju iallafall inte nåt..
Mekaniken då?.. Jodå.. men förstå att vill du ha den där bromskontrollen så kostar den att skaffa när den havererar.. och garantier är mycket som lovas i.. det hålls mycket mycket mindre.. för det finstilta lästes aldrig.. ett exempel:(rostskyddsgaranti= rosthål bildat inifrån på grund av felaktigt rostskydd från fabrik alltså inte på grund av eftersatt underhåll eller annat.. och inget som ersätts vid påverkan utifrån..)Elektronik ersätts om den HAVERAR.. det står inte nåt om felaktig programvara eller missade uppdateringar.

Nej istället för att göra bilen totalt elektronisk i tron om att man ska rädda liv.. så är det dags att införa nåt sätt att en FÖRARE förblir en FÖRARE...
först då kan liv räddas.. /Thommy
jag samanfatter dut tal lite kort.
-Det var bättre för...

jag tycker att du är trångsynt o drar allt över samma kant.
volvo jobar presis tvärtimot vad du säger, dom försöker att förebygga så att olyckan aldrig inträffar.
vad är det för fel med att ha STC eller DSCT på bilen?
varför ska man inte ha ECC
är elsaker så som ABS & broms hjälp bara skit?
& airbag det är väll bara en fluga ?

nä, tack vara den morderna teckniken så kan man i de flästa fall undvika att olyckan händer & om den ändå är frami så ser man till att meniskorna inne & utanför bilen skyddas så gått det går
& det sker till stor del genom den pasiva säkerheten i form av laminerade sidorutei SIPS balkar m.m.
dörarna & låsena är konstruerade så att dom ska glida utan på varandra så dom inte fasnar inanför varandra & blir omöjliga att öppna, ja listan kan göras lång. (på sker som inte kollas i tyskarnas krocktester, men är viktiga)

Jag tycker inte att volvo bygger bilar som går ut på att föraren ska sköta kontoren när han åken med i bilen. dom vet därimot att dom inte kan hindra föraren från att prata i telefonen & har då gjort det bästa av sitruationen genom att ha en egen telefon i bilen, som kan manuvreras från ratten.

sen när det gäller mjukvarar så förstår jag inte vad dupratar om, det är ju sällan det är fel på mjukvarorna, uppdatreingarna fixar ju bara småsaker, som tilexepel att man kan få TXV ventilen att gurgla mindre om manhöjer motorvarvet lite i en viss sitruation.
det ända undantaget jag känner till är att det var komunikationsproblem mellan bilens nätverk & den Ericsson telefon som minterades in i P2 bilarna, hade man byggt en egen telefon istället för att konvertera en som fans på marknaden så hade det funkat bättre (man lär av misstagen)

tack vare bilarnas avanserade elsystem som finns i dag så har man övervaknings system som talar om att någor är fel innan föraren märker att nåt är fel & man kan lätt ringa in var felet ungefär är, i vissa fall stänger bilen av vissa funktioner som en säkerhetsortgärd.
av NCR
CarMan skrev: jag samanfatter dut tal lite kort.
-Det var bättre för...

jag tycker att du är trångsynt o drar allt över samma kant.
volvo jobar presis tvärtimot vad du säger, dom försöker att förebygga så att olyckan aldrig inträffar.
vad är det för fel med att ha STC eller DSCT på bilen?
varför ska man inte ha ECC
är elsaker så som ABS & broms hjälp bara skit?
& airbag det är väll bara en fluga ?

nä, tack vara den morderna teckniken så kan man i de flästa fall undvika att olyckan händer & om den ändå är frami så ser man till att meniskorna inne & utanför bilen skyddas så gått det går
& det sker till stor del genom den pasiva säkerheten i form av laminerade sidorutei SIPS balkar m.m.
dörarna & låsena är konstruerade så att dom ska glida utan på varandra så dom inte fasnar inanför varandra & blir omöjliga att öppna, ja listan kan göras lång. (på sker som inte kollas i tyskarnas krocktester, men är viktiga)
Jag tror inte att det var "det var bättre förr" som han menade utan att "ingen teknik i världen kan/bör/skall ersätta föraren". Sunt förnuft kommer man längre med än 63712635 elektroniska krånglade prylar. Jag älskar elektronik, jag jobbar med det, och jag tycker verkligen inte att det var bättre förr med tanke på volvos högst osexiga bilar (har haft 3-4 st 1 & 2-seriebilar genom åren).

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]