Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det som är konstigt på ex: S80 och V70 är att det Alltid är förardörren och man måste byta hela skiten efter ett tag kommer höger bakdörr jag har inte hört om höger sidorna

Men Volvo vägrar erkänna felaktigheter

:-)
Men Volvo vägrar erkänna felaktigheter.
Jag har för mig att jag fick låset i vä. framdörr bytt på förlängd garanti.. Det och klapperstagen byttes kostnadsfritt utanför ordinarie garanti. På min bil är det för övrigt bytt 5 lås sedan den var ny. 3 på vanlig garanti, 1 på förlängd garanti samt nu senaste förardörren vilken jag fick ordna själv.. Efter 10000 mil och 5 år är det OK trots allt tycker jag.
Tycker du det är oki att efter 5 år så har det bytts lås 5 ggr?
Det är INTE ok, det aldrig ok att kvaliten är så URUSEL på volvos lås isåfall.

Inte ens på min gamla rostiga helvetes opel bytte jag lås.

Sen angående att folk hoppar på trådskaparen om att snacka skit pga pengar o larm o icke larm o köpa beggade lås så ta o lägg av
Håll er till det trådskaparen frågade om istället.
Typiskt volvoforumet
Det är OK att jag fått betala ett lås som höll i 5-6 år, de första 3 byttes under första året (2 gånger på en dörr) och då på garantin. 4:e var efter efter att garantin gått ut, och samtidigt byttes klapperstagen utan kostnad. De senare låsen byttes mot uppgraderade varianter om jag förstått det rätt. Dom har i alla fall hållit i 6 år så här långt så dom verkar vara av bättre kvalitet än de som höll i 5 månader..
Och det skall kanske tilläggas att jag inte var första ägaren på bilen så det handlade inte goodwill från säljaren..

Jag hade ju helst sluppit alla fel på bilen helt och hållet, och håller med om att kvaliteten i alla fall från början var kass, men de senare bytta låsen verkar vara OK. Och totalt sett så har mina reparationskostnader (service och rent slitage oräknat) varit rätt bra.

/Thomas
Funk skrev:Det är OK att jag fått betala ett lås som höll i 5-6 år, de första 3 byttes under första året (2 gånger på en dörr) och då på garantin. 4:e var efter efter att garantin gått ut, och samtidigt byttes klapperstagen utan kostnad. De senare låsen byttes mot uppgraderade varianter om jag förstått det rätt. Dom har i alla fall hållit i 6 år så här långt så dom verkar vara av bättre kvalitet än de som höll i 5 månader..
Och det skall kanske tilläggas att jag inte var första ägaren på bilen så det handlade inte goodwill från säljaren..

Jag hade ju helst sluppit alla fel på bilen helt och hållet, och håller med om att kvaliteten i alla fall från början var kass, men de senare bytta låsen verkar vara OK. Och totalt sett så har mina reparationskostnader (service och rent slitage oräknat) varit rätt bra.

/Thomas

Menar du nu på en helt ny bil? eller en beggad?
Allt jag räknat upp är sedan bilen varit ny, jag köpte den när den var drygt ett år. Och jag har kollat på precis allt som är gjort i form av kampanjer och liknande till dags dato, även det som inte pratas om utan bara utförs på ordinarie servicar.

Skall väl kanske förtydliga att min kommentar om att kvaliteten inte var bra från början gällde låsen specifikt.. och dom jävla klapperstagen som fortfarande är värdelösa. Resten har jag inte mycket att klaga på, 11000mil, drygt 6år och ungefär 2700:- i reparationer, rena slitdelar och service oräknat.

/Thomas
Men tänkt dig vad som skulle hänt utan alla garantier o goodwills.
Ja då hade det kostat en slant.. troligen +15000:- för låsen och klapperstagen :shock: Men som sagt, under 2 år och lite till så har Volvo tagit sitt ansvar och det enda kvarvarande/återkommande problemet (hoppas jag) är klapperstagen och p-bromsbackarna vilka verkar ge sig igen.

Men kärnfrågan i tråden är ju om man vågar köpa begagnade låsdelar, och eftersom man inte vet vilken variant som sitter i den skrotade bilen så är det i mina ögon ganska riskfyllt. I mitt fall hade jag en av de gamla versionerna som trots allt höll tills förra året, men det var en gammal variant.. Köper man begagnat som kommer från en äldre bil så kan man få problem igen, vet man att det är en nyare vagn så OK..

/Thomas
På min XC70 2003:a så är inga dörrlås motorer bytta förutom tanklåsetsmotor. Men det kanske kommer. Skulle man kunna tro att kvaliten är bättre från 2003 och uppåt eller har jag bara haft tur.

Så med min erfarenhet skulle man kunna tro att det går att köpa begagnat ifrån 2003 och uppåt.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]