Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chripopper
Nja det tror jag däremot inte, för då borde jag inte känna nåt glapp när jag rycker i däcket tror jag. Men då borde det väll vara ganska troligt att felet ligger i dämparen eller länkarmen kanske? Måste köra upp på en brygga och gå under och kolla!
av chripopper
Jahapp tydligen så är det dämparen som är slut så jag ska byta båda fram nu. Frågan är vars man ska köpa dämpare?

Biltema 699kr styck
Skruvat 875kr styck
Mekonomen ca 1000kr styck

Vad ska man välja? Det skulle då inte förvåna mig ett dugg om dom säljer samma dämpare allihop...
av hansjkpg
chripopper skrev:Jahapp tydligen så är det dämparen som är slut så jag ska byta båda fram nu. Frågan är vars man ska köpa dämpare?

Biltema 699kr styck
Skruvat 875kr styck
Mekonomen ca 1000kr styck

Vad ska man välja? Det skulle då inte förvåna mig ett dugg om dom säljer samma dämpare allihop...
skulle inte köpa Biltema när det gäller en sådan sak , sorry, dåliga erfarenheter när det gäller saker som är säkerhetsrelaterade hos dom
av Daddan
Dämpare byter man så sällan att det är dumt att spara några hundralappar. Köp de bästa och bli nöjd!
av chripopper
Okej jag ringde nordiska bil för att höra vad original kostar, ca 2170 styck utan arbete!! Aldrig att det blir därifrån. Men han sa dock att det fanns en jävla massa olika modeller med olika hårdhet osv beroende på hur hårda fjädrar man har osv osv så man var tvungen att kolla nåt nummer som stod på dämparna.....

Mekonomen och skruvat har ju bara en modell av dämpare till i princip alla v70n s60 och s80? Kommer man märka skillnad om man köper den?
av chripopper
Nädå styrlederna glappar inte :) Vad jag kan se så är det sachs som skruvat säljer för 875, såg en butik i stan som sålde samma för 1050kr den kallade dom sachs super touring typ, sen hade dom även en som hette sachs advantage för 1300 som tydligen skulle vara bättre, märker man nån skillnad tror ni?

Det lutar då åt skruvat iallafall då man får 10% rabatt också!
av lundh81
ett tips kolla bärarms bussningarna vi har bytt massor av såna på mitt jobb (mekonomen verkstad) inte volvo :roll: dom inre den bakre brukar man kunna se om den är på väg ur och den främre kan man testa igenom att bända med en mejsel mellan motorbryggan och bussningen den ska då typ kunna fjädra nån mm är den dålig så rör sig hela bärarm med hjul upp till en cm i vissa fall kolla iaf enligt min erfarenhet är det en svag punkt på dem mvh jimmy obs forsök att ha hjulet belastat ej upplyft är mkt lättare att känna om stab stagen är glappa då
av SER666
Har haft samma problem med min volvo, har bytat allt men klonket finns kvar.
Där ska sitta gummibeläggning på änden av fjädern, och tror att det måste vara orsaken på det hela.
Hörs ingen när bilen går neråt men uppåt kommer det. Är kanske när fjädern (lossar) lite.
av MickeM
eltoro2 skrev:yes! grabbar :lol: ... jag har också samma problem. vet ni hur mycket kan kosta att byta de fjädersäten på V 70- på en volvoverkstad? men är det inte lite förmycket av det här? tycker ni inte att man skulle skicka till någon kvalitetsansvarig på volvo den här linken så att de kan se vad som slits i förtid? :roll:
Förtid?
Det behandlas inte nyare V70 än 2008 i detta forum, och dom när minst 10år gamla om nån månad...

Är det vanlig v70 fel efter 10år eller ca 20,000mil? .ja.
Kan man kalla det förtid? Nej!
Är det ett enkelt jobb för hemmafixare? Ja.
Är det överpris på delar och arbete på Volvo i detta fall? Ohh ja!

Ohändig rekomenderas mindre verkstad, eller händig polare.
240 startar inte

Sitter inget bränslefilter på förg[…]

Kanske funkar? https://www.youtube.com/wa[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p&[…]

Jag har endast problem med backväxel när[…]