Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Det är INGEN ide att vi börjar prata Oljor här
Det finns bra med trådar om detta. Läs dom så kan man förstå ett o annat.

Angående kvaliten nja jag vet inte tycker inte volvo har dålig kvalite.

Ta en liten skitsamt som lardosorna man får med iallafall på dom som inte har stiellnyckeln.
Jag råkade ha bilnycklarna i fickan på brallorna jag tvättade.
Om jag jämför med opeln jag hade innan där larmdosorna gick sönder så fort man tappade dom så är volvo rena kungarna.
Dosan fungerade utmärkt o det gör den ännu.

Dålig kvalite? gå till BMW så får du se på deras e39 där abs modulen rasar lika ofta som man byter kallingar .
DET är dålig kvalite inte volvo.
Eller ta Mercorna som rostar som om man hade bilarna i konstant saltvatten.
Att jämföra dagens volvo med din gamla toyota är som någon skrivit inte speciellt rättvist.
Hur mkt elektronik fan för 15-20 år sen i bilarna o hur mkt nu.
av prazzel
klarar man inte av att få elektroniken att funka i bilarna kanske volvo ska ta upp 240 modellerna igen.
jag har ägt bmw 528 00 i flera år och det utan några somhelst problem,verkar som du bara snackar om vad du hört inte vad själv upplevt.
har många vänner som kör mercedes utan några broblem med rost.det var på 80talet dom problemen fanns.
Användarvisningsbild
av Brainy
matzen10 skrev:
Infide skrev:Olja byter man när den säger att det är dags för service. Att göra några mellanbyten däremellan anser jag var onödig överkurs.
Det är väl knappast överkurs att byta olja...
Och inte onödigt att byta olja tätare än 2-3000 mil.. Ganska smart och billigt sätt att försäkra sig om att oljan har fullgod funktion (även om man har mkt hög kvalitet på oljan)! Och en av de saker man KAN göra utan att vara mekaniker uti fingerspetsarna eller investera i dyra verktyg.

Jag förstår dock hur du menar, Infide, men visst håller du väl med om att det är en bra "försäkring" att byta oljan var 1000:e mil? :wink:

M V H
---> M10
Största problemet med oljor är ju att de håller fullgod kvalitet när de fylls på och det är det enda som mäts i oljetesterna. Däremot efter 500-1000mil så är det många oljor som inte längre håller acceptabel kvalitet och därför sliter på motorn. Då kan det vara idé att byta olja oavsett vad den heter. Detta beror även på din körstil, vissa kan ha oljan i 3000mil och vissa frestar på så den måste bytas betydligt oftare.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
prazzel skrev: har många vänner som kör mercedes utan några broblem med rost.det var på 80talet dom problemen fanns.
Prata med en icke Mercedesbilhandlare, så får du höra. Eller läs en biltidning.
Där jag köpte min förra bil hade dom inbytesstopp på Mercedes.

Serviceintervaller är ett konkurrensmedel, ingenting annat.
Minns att jag själv reagerade då man flyttade serviceintervallerna radikalt uppåt.
Har bilmotorer blivit så fina att dom inte smutsar oljan längre!!?!?
Höjer den ena tillverkaren, måste den andra följa med.
Och man hör emellanåt "bmw har fri service i 3 år, jättebra......med har du en serviceintervall på tex. 2500mil.....och kör 1000mil/år.
Ja, det blir 1 (sevice) att bjuda på ?:-/
Senast redigerad av 2 Ronkeroo, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Ericsson
Ursäkta mig men Mercedes numera är bara skit, problem med allt från rost till elektronik. Svärföräldranas C-klass har stått på verkstan i 6-7 veckor utan att dom hittar felet, förra C-klassen dom hade var också bara strul. Dom ska nu köpa Toyota.

Jag har full förståelse för att man spyr galla över Volvo, har själv gjort det några gånger och var mycket nära att byta bort den (bilen jag ville ha blev såld - Honda).

Visst får man väl vara märkespatriot, men visst strular "nya" Volvo rätt så bra, men å andra sidan kanske gör alla nya bilar det?!?

Garantier är ingen ursäkt för kass kvalitet, hur lätt är det för mig att komma loss och lämna bilen på verkstan, fixa passning för ungarna eller ledigt från jobbet, skifta barnstolarna och hoppas att den blir klar när dom säger.
av prazzel
perfekt att kalla en 5år gammal bil för skit. nu kom det kraftiga vibrationer också vid 110km. men som volvoägare så är väl svaret att inte köra fortare eller att det får man räkna med på en så jävla gammal bil.är den äldre än ett år och garanin gått ut får man skylla sig själva.söker man på vibrationer så kan man läsa hela natten.allt från däck till kardanbyte för 15000,växellådor,bromsskivor,drivaxlar mm.
Användarvisningsbild
av greeeken
prazzel skrev:klarar man inte av att få elektroniken att funka i bilarna kanske volvo ska ta upp 240 modellerna igen.
jag har ägt bmw 528 00 i flera år och det utan några somhelst problem,verkar som du bara snackar om vad du hört inte vad själv upplevt.
har många vänner som kör mercedes utan några broblem med rost.det var på 80talet dom problemen fanns.
[GoogleVideo][/GoogleVideo]

Jag vet vad jag snackar om
Har oxå vänenr som kör mercedes o rosten på dessa bilar är skandal
Jag vet inte vad jag pratar om? har ägt en 523 o vet nog att det är problem med abs moduler
Annars kan du kolla på autopower som är bmws forum. Leta elelr ställ en fråg adär så får du se.

I det stora hela tycker jag volvos elektronik är mkt bra.
av Pelle
Ursäkta Prazzel... Att söka PROBLEM på bilen via forum löser inga problem. (Bättre att söka LÖSNINGEN på de problem du har med din bil).

En del av de bekymmer du har:
Felmeddelanden om reducerad prestanda, Växellåda etc. behöver INTE betyda att det är det som felas.
Precis som andra antyder kan detta bero på fukt i kablage eller styrdon, Batteri som håller på att ge upp etc.

Att du nu fått obalans och vibrationer är inte speciellt ovanligt vintertid och behöver inte innebära att drivaxlar eller lådor är slut utan beror mest sannolikt på andra logiska orsaker:

*Slask och skit som lägger sig på insidan av fälgen och skapar obalans
*Fullt med grus inpackat mellan lamellerna i vinterdäcken
*Balanssvikter som släppt

Alla fel behöver inte automatiskt innebära att bilen är skit.. och att det kommer att kosta 50000 att laga...

Den helt underhållsfria/felfria bilen finns INTE än tyvärr..
Det som många gånger upplevs som ett problem är just komplexiteten i moderna bilar. när nåt går fel så står du dig ganska slätt om du inte har tillgång till diagnosverktys samt erfarenhet av bildiagnostik. (Åtminstone om det gäller el relaterade fel)

Hoppas att verkstan löst problemet med alla felmeddelandena i din bil och att du lyckas få bort orsaken till obalansen.

Annars är du välkommen hit igen till detta forum med dina frågor så skall vi se om vi kan hjälpa dig med våra samlade kunskaper och erfarenheter.
av Motörhead
prazzel skrev:perfekt att kalla en 5år gammal bil för skit. nu kom det kraftiga vibrationer också vid 110km. men som volvoägare så är väl svaret att inte köra fortare eller att det får man räkna med på en så jävla gammal bil.är den äldre än ett år och garanin gått ut får man skylla sig själva.söker man på vibrationer så kan man läsa hela natten.allt från däck till kardanbyte för 15000,växellådor,bromsskivor,drivaxlar mm.
Om du verkligen är så negativ mot Volvo, så för guds skull, gör dig själv en tjänst och byt märke. Det är verkligen tröttsamt med alla dessa "min andra bil har minsann rullt 100000 mil utan några problem alls" inlägg. Oavsett vilken bil man köper kan man få problem respektive tycka att det är den bästa bil som nånsin gjorts. Hade själv en Scorpio som kostade rätt mycket i underhåll, samtidigt som jag vet om en som rullat strax över 50000 mil på bara småsaker.
Och varför ständigt denna jämförelse med BMW? kostar inte en BMW runt 100 papp mer än motsvarande Volvo? Då borde man väl kunna kräva MYCKET bättre kvalitet också!? Eller?
Äpplen och päron.....
Som nån skrev ovan, bara klagomål ger inte mycket hjälp eller sympatier, konkreta frågor däremot.
Jag tycker inte heller att V70 är världens bästa bil, men för pengarna man betalar så är jag mer än nöjd.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Angående rosten på mercorna. :lol:
Har själv både haft praktik och senare jobbat på mercedesverkstad.
En rätt så liten mercedes-benz verkstad men vi hade ändå MINST 2-3 bilar per vecka som blev omlackerade och som vi plockade isär och ihop.
Då pratar vi inte om 80-tal utan om årsmodellerna 00-06.
För att inte tala om fjädersätena och framvagnsbryggorna osv.... :lol:
Mercedes har ju en ganska generös goodwill som tur är. :D

Lite of topic men kunde inte hålla mig. :wink:
Problem med airbagen V70 .01

Han har sovit 10 år nu. Knappast han svarar […]

Vida 2014D... utgående...

När jag köpte min Vida & dice fö[…]

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]