Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henke3
bjornw skrev: Frågan är om XC90 och S60 har lika bakrediff så Quaifes diff till S60 även passar i vår XC90? Finns det någon här som har koll på det? Vem är det som tillverkar bakaxeln/bakre diffen på XC90 ?
beror på årsmodell och motor på din XC90.
Alla P2 exkl. XC90 har samma diff bak = utbytbar mellan årsmodeller även om vissa inre förändringar gjorts under åren.
Den är identisk även i XC90 tom ÅM08. Från ÅM09 är det en helt annan diff med annan kronhjulsdiameter i bilar med V8, Diesel 5:a och Bensin 6:a . Bensin 5:a fick nya diffen från ÅM10.
Intressant och lärorik tråd.

Reflektion: Det är bakvänt att det bara är extrema 4wd bilar som har "primitiv" diffspärr på bakhjulen. Det är precis den 4wd-konstruktionen man har haft användning för - inte på åkern eller skogen - utan när man ska ut och in på parkeringen med 1-2dm snö INNE I STAN!
Användarvisningsbild
av leifer
Haldex har kommit med en elektronisk diffbroms bak som verkar vara mer än bara antispinn-bromsning. Saab har den på XWD aero. Den hjälper även till i högre farter, ger extra grepp och stabiliserar. Det är ju bak det är svårare att få grepp då det är mer tyngd direkt på framhjulen i och med motorn.

http://www.haldex.com/en-GB/Europe/Appl ... sign-Info/
"The eLSD (electronic Limited Slip Differential) is an option to the Haldex Gen IV"

Kanske har senaste XC90 haldex 4 och möjlighet att köpa till eLSD?
Haldex ver 4 är ju också mycket snabbare, så frågeställaren i denna tråd har antagligen ver 3.

Här lite mer utförligt om ver 4.
http://www.autoblog.com/2007/11/30/saab ... -up-close/
"Also up to 40 percent of torque can be transferred by the eLSD between the two rear wheels to the one with more grip"
40% kanske räcker långt, även om det förstås inte är lika effektivt som en enkel diffspärr i vissa lägen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Såg på Volvos hemsida nu att det är generation 4 som sitter i XC90 numera. Dock såg jag inte nåt om eLSD, så antagligen har man inte den option.

Här lite mer allmänt om Haldex
http://en.wikipedia.org/wiki/Haldex_Traction
Intressant jämförelse av olika 4wd-lösningar i Teknikens värld:

http://www.teknikensvarld.se/files/0825 ... legacy.pdf

(PDF-fil som kan ta en stund att ladda ned.)

Notera hur olika bilarna hanterar situationen där bara ena sidans hjul (t.ex. höger fram+bak) inte har något fäste. (inte helt ovanligt scenario)
Användarvisningsbild
av leifer
Var intressant att notera att Saab tar så pass mycket som 5000 kr extra för eLSD. Och då är den kanske ändå inte lika effektiv som en mekanisk torsen-diff. Men ett givet tillbehör borde det vara ändå, att eftermontera diff broms blir dyrare och svårare.
Måste man inte ta hänsyn till behov också?

Är Audis nya system anpassat för banrace är jag inte säker på att vi vanliga dödliga har så mycket nytta av det.
Användarvisningsbild
av leifer
Stringerbell
Är nog samma trend bland alla premiumtillverkare nu och visst handlar det om körsmidighet och körupplevelse där man utnyttjar mer och mer elektronik för styrning. Men också ett 4wd system som ger låg förbrukning och vikt.
Användarvisningsbild
av bjornw
Efter mycket mycket letande och undersökande la jag ner projektet. Det var några saker som det föll på:

- Det finns ingen färdig torsen-diff som passar i XC90 MY05 bakaxel
- Moddar man Quaifes som är gjord för S60 AWD så går den att trycka in men man har inga garantier samt att den kostar ca 10kkr
- Den motverkar DSTC och man kan få oväntade beteenden när det griper in
- Det finns risk för att andra delar av drivlinan inte klarar av den högre belastningen det skulle ge

Med andra ord, jag blev avrådd av ALLA jag pratade med. Fick tag i en duktig tekniker på Haldex som jag resonerade mycket med. Jag har stort förtroende för funktionen hos torsen men man ska ha klart för sig att alla varianter av torsen diffar är rätt olika, framförallt är de olika snabba i ingrepp. De utgår oftast från 50/50 och det blir inte sämre än så och därav uppfattas de som snabba i ingreppet men en elektroniskt styrd lamellkoppling är mycket snabbare, framförallt mellan fullt/inget ingrepp. Det är förmodligen därför Audi byter bort torsen.

Nästa parameter är att jag började titta på nya bilar mer seriöst. Vi provkörde diverse olika 4WD system (X-Trail, Outlander, Q5, Outback, X3, GLK och XC60) och konstaterade fort att det hänt saker de senaste åren. X-Trail och Outlander saknar bra ABS-diffar, de funkade till och med sämre än på XC90:n. X3 var en egen historia, den var inte konsekvent. Ibland var den klockren och drog iväg hur bra som helst men ibland var satt den ohjälpligt fast med 2 hjul snurrandes. Sedan har den inte en fjädring som passar biltypen (inte vårt behov iaf). Subarun var utan tvekan största besvikelsen. Den var markant sämre än Q5 och XC60 på knepiga situationer. Den kom inte upp för de isiga backarna där de andra tuggade sig upp. Den fastnade i djupsnön och den är också rätt stötig att köra på dålig väg. Vi misstänker att det är bromsarna som är för klena och visko-bromsen i mitten (2.0d) som inte reagerade fort nog. Q5 och XC60 var rätt lika i hur bra de tog sig fram men de löste det på olika sätt. Volvon hade mindre hjulspinn och gick "lugnare" medans Audin sladdade sig fram.
De tre sista bilarna provade vi flera gånger, ofta tillsammans, och resultaten var konsekventa. Q5 och XC60 uppfattades moderna och "smarta" medans Outbacken var mindre "förfinad" i i sitt beteende.

Sammantaget så har jag alltså gett upp tanken på att ha en mekanisk torsen diff någonstans i bilen. Jag tror mer på dessa elektroniskt styrda lösningar som ger en markant högre kontroll och möjlighet till bättre funktion. Haldex Gen4 med eLSD är förmodligen en förträfflig lösning men man kommer långt med Gen4 och bra ABS-bromsar som i XC60. Enl snubben på Haldex tycker Volvo "att de efter testande inte tyckte eLSD tillförde tillräckligt mycket för varken kördymamik eller framkomlighet i förhållande till kostnaden". De ser alltså inte "affären" för deras skull och väljer att inte satsa på det. Det går inte att på ett lätt sätt eftermontera en eLSD då resten inte är förberett. Man ska helst ha en annan utväxling till bakaxeln för att den ska komma till sin rätt också.
Användarvisningsbild
av leifer
Intressant analys bjornw! Att Subaru börjar tumma på sitt erkända 4wd (för dom har väl bra rykte?) system var anmärkningsvärt, gäller det alla Subarus som säljs idag?

Har du förresten tänkt att byta in din XC90 så att du får en med haldex gen 4?

Själv är jag nyfiken nu på den Torsen diff jag ska få till min gamla 940 nästa vecka. Då kommer jag garanterat få 2-hjulsdrift, dvs "lika bra" som vissa 4wd system. ;)

För mig har frågeställningen en annan dimension också, nämligen detta med dubbdäcksförbud och att kunna klara sig med dubbfria vinterdäck. Jag planerar att köpa dubbfria till 940n om ett par säsonger (har nu nokian hakka 7 som jag nu snart kört en säsong med) och jag kör mest i stadstrafik i Stockholm.

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]