Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av danaltemyr
Nej, nu ger jag mig! Jag har plockat loss klädseln på sidan i bagagerummet så att man kommer åt hela REM-enheten, och bytt relän fram och tillbkaka i olika kombinationen.
Resultatet är tyvärr rätt nedslående: Torkaren lever fortfarande sitt alldeles eget liv, men nu går det inte längre at låsa upp bakdörrarna, och bakluckan går inte att öppna förrän man tryckt på upplåsning på fjärren 3-4 gånger. Man hör att låsmotorn jobbar inne i luckan, men det låter som om den går trögt eller får för låg spänning. En annan lustig effekt är, att ifall man öppnar en av bakdörrarna inifrån, pch sedan låser den manuellt, så låser bakdörren på andra sidan upp sig. Jag får väl krypa till korset och söka professionell hjälp...
Användarvisningsbild
av jimDK
hmm..skumt
provat en reboot af REM modulet?
finns tidigare skrivit om REM behöver en programuppdatering på grund av en bugg i mjukvaran.
innehåller en mycket stor state-maskin(tillstands maskin) som kan havne ett fel ställe/läge
(jävla dålig forklaring, forlåt)

kanske felet finns i torkaren's elektronik?
Jag har separerade min, finns det en del elektronik inuti.
(på baksiden av printet)
http://www.s80.dk/DIY/pics/v70torkar.jpg
Bild
Användarvisningsbild
av jimDK
Jag har en extra motor tillgänglig om du vill jämföra vissa komponenter med mätningar etc
(förvärvat en extra eftersom jag hade problem, men det visade sig att en smörjning fikk den gammal att köra/fungera igen.)
Användarvisningsbild
av danaltemyr
jimDK skrev:hmm..skumt
provat en reboot af REM modulet?

:

kanske felet finns i torkaren's elektronik?
Jag har separerade min, finns det en del elektronik inuti.
(på baksiden av printet)
http://www.s80.dk/DIY/pics/v70torkar.jpg
Bild
Kan man boota om den själv på något vis? Jag har provat att koppla loss +-polen på batteriet, men det ledde bara till att klockan blev nollställd, fast den skulle ju ändå ställas om till vintertid nu.

Enligt kopplingsschemat i Haynes så är den enda elektronik som finns i torkararmaturen en diod som går mellan den vita och gula ledaren.
av Persalls
Hej!

El på denna nivå är inte riktigt min grej och med risk för att inte ha lusläst alla poster så har jag idag botat min XC90 som hade liknande fel.
I mitt fel var det inte elektrisk utan gammal "skit" och ärg. Det går lätt att ta av ett lock på motorn, eller egentligen på vinkelväxeln, och knacka ut axeln för rengörning och uppsmörjning och sedan så funkade det igen. Jag hade samma scenario att den inte orkade driva med torkaren nedfälld så om du inte har skapat nya problem i elektroniken och konstruktionen är den samma på din bil så prova och dela på den.

/Mvh Per
av matte75
Missat att denna tråd var aktiv igen. Mitt problem löste sig med ett byte av motorn till torkaren.
Användarvisningsbild
av danaltemyr
Är det så här en reboot går till?
  1. Slå av tändningen och vänta minst 10 minuter
  2. Koppla loss batteriets minuspol
  3. Vrid på tändningen till läge II (Tändläge)
  4. Koppla tillbaka batteriet
av Skåne1
Hade ett liknande problem och det visade sig vara ett kugghjul inne i motorn så det blev ett byte av torkarmotorn då det inte går att få tag på kugghjulet löst. Kugghjulet är av plast och det säger nästan sig själv att det inte håller suck. Vid nästa service bad jag även Volvo att ändra funktionen i torkaren så att den inte går igång automatiskt när man lägger i backen vilket jag tror kommer att spara motorn i fortsättningen om torkaren fryser fast på vintern.

// Skåne
Användarvisningsbild
av jimDK
danaltemyr, (ursäkta min svarstid)
reboot , hade jag tänkt, kan företages gjenom at ta bort 12v til modulen en stund(någon sikring, kommer inte i håg, kanske nr 1?).

kanske en bättre metod som du beskriver.
danaltemyr skrev:Enligt kopplingsschemat i Haynes
ja, Haynes är inte riktigt med her :)
finns lite mer elektronik, Kanske jag har en bild av baksidan, eller jag kan ta en...

Som Persalls såger, att smörja axeln löste mitt problem också (dengang i 2008)
MEN låter som din snurrar fint ibland eller hur?

I alla fall, skulle det förmodligen vara en god idé att plocka isär den och se till att kugghjulen är okej och kanske titta på elektroniken. Det är mycket lätt att ta isär och det finns ingen flytande packningar eller lim :D

Köpa en ny motor är samma sak som att ge upp :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av danaltemyr
jimDK skrev:danaltemyr, (ursäkta min svarstid)
reboot , hade jag tänkt, kan företages gjenom at ta bort 12v til modulen en stund(någon sikring, kommer inte i håg, kanske nr 1?).

kanske en bättre metod som du beskriver.
danaltemyr skrev:Enligt kopplingsschemat i Haynes
ja, Haynes är inte riktigt med her :)
finns lite mer elektronik, Kanske jag har en bild av baksidan, eller jag kan ta en...
Jag tror faktiskt att Haynes har helt rätt. Den enda elektronik som finns är en diod och en termosäkring som bryter om motorn blir överbelastad. Enligt den bild jag har sett i den här tråden från en öppnad motor (var det din?) så stämmer det ganska bra. Man ser lödpunkterna för anslutningssladdarna, dom tre släpkontakterna, dioden och termosäkringen, samt anslutningen till själva motorn på kretskortet.

jimDK skrev:MEN låter som din snurrar fint ibland eller hur?
Min motor fungerar perfekt när den får ström. I kontinuerligt läge går den som den ska, det är först när man stänger av torkaren som den inte går tillbaks till sitt parkeringsläge.

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]