Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Anthrax skrev:MEN efter avslutad spolning och påfyllning går lådan om möjligt ännå sämre...
Adaptiv låda ? Nollat efter sköljningen ?
av Anthrax
Jag tog bort batteriet över natten men är inte säker på om det räcker för att nolla adaptionen. Annars ska jag nolla den på volvo på torsdag.

Jag tänkte att jag skulle kolla oljenivån igen och rätta mig om jag har fel men det går väl till som följer:

Man ska köra bilen ca en halvtimma innan för att säkerhetställa temperaturen, ställa sig på plant underlag med motorn fortfarande på och gå igenom alla växellägen minst 3 sekunder på varje, därefter kolla om oljenivån är ca på mitten av den "varma" delen på stickan?
av Anthrax
Hej!
Jag spolade lådan med ny olja utan någon förbättring.
Bytte B4 locket men märkte ingen skillnad.
Frågade Rejmes (volvoverkstad) om dom kunde uppdatera programvaran i lådan men dom sa att det var den senaste som fanns i.
Därefter plockades lådan ner och skickades på renovering.
Gubben som renoverade lådan hittade inga fel men bytte några ventiler oljefilter och packningar.
Han sa även att lådan var i mycket bra skick även fast den har gått ca 40 000 mil.
Plockade upp lådan igen kostnad ner och upp ca 2000 i olja och skruv mm.
Felet återstog.....
Jag körde trots detta med bilen undertiden som växellådsgubben forskade vidare.
Han trodde det var ventilhuset som spökade så han fixade ett som han renoverade.
Undertiden var jag nere på Rejmes i Hallsberg och bad dom kolla några felkoder och samtidigt pratade jag med meken som tyckte vi kunde testa att lägga in en senare programvara i växellådan igen och denna gång gick det.
Jag märkte direkt att växlingen 2-3 blev mycket bättre men 3-4 var oförändrad.
Körde några veckor till och fick tid hos växellådsgubben för byte av ventilhus men innan detta skulle tjejen åka till Ullared och handla vilket var en resa på ca 60 mil.
När hon kom hem sa hon att bilen växlade bra igen, Så jag ut och provkörde och mycket riktigt nu växlade han fint på alla växlar..

Våran teori är att en ventil i ventilhuset kärvade kanske återstår problemet med adaptionen tar hand om det...
Mvh / Daniel
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]