Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Det är ju inte "bara" att byta, för att få igång det behövs ju som sagt programvara och dom enda som kan ladda det är en Volvoverkstad.
Sen är det ju som Carman säger, ALLT loggas ju i Göteborg.
Dom flesta som fejkar mätarställningen på bilarna hackar ju DIM för att få mätarställningen dom vill.
av Hellrider
Frigge skrev:Det är ju inte "bara" att byta, för att få igång det behövs ju som sagt programvara och dom enda som kan ladda det är en Volvoverkstad.
Dom flesta som fejkar mätarställningen på bilarna hackar ju DIM för att få mätarställningen dom vill.
jopp bara å byta,alla grejer som inte har pinkoder är bara å flytta över från begbilar,så det räckar att den e laddad,samma sak med etm,ddm,pdm,ccm m.m.m.m.m
av Frigge
Hellrider skrev:
Frigge skrev:Det är ju inte "bara" att byta, för att få igång det behövs ju som sagt programvara och dom enda som kan ladda det är en Volvoverkstad.
jopp bara å byta,alla grejer som inte har pinkoder är bara å flytta över från begbilar,så det räckar att den e laddad,samma sak med etm,ddm,pdm,ccm m.m.m.m.m

Kanske är det så att det har varit strukturvecka på DIM som varit felet för mig då. Har testa ett flertal begagnade DIM för att vara säker på att det varit trasigt innan beställning av nytt. Inget av dom har fungerat utan omladdning DIM. ETM och DDM osv vet jag fungerar utan omladdning. Dock blir ju carconfig fel om man inte laddar det.
Användarvisningsbild
av CarMan
kag kan tänka mig att det i visa fall kan se ut som att dim funkar utan att ladda mjukvara. men rätt blir det inte & det borde sätta felkod på att mätarställningen är olika i DIM & ECM samt CEM .
laddar man mjukvara så vet bilen att mätarställningen nte ska vara den samma & den ställer även om alla andra funktioner så dom stämmer med din bils utrustning
av Hellrider
CarMan skrev:kag kan tänka mig att det i visa fall kan se ut som att dim funkar utan att ladda mjukvara. men rätt blir det inte & det borde sätta felkod på att mätarställningen är olika i DIM & ECM samt CEM .
laddar man mjukvara så vet bilen att mätarställningen nte ska vara den samma & den ställer även om alla andra funktioner så dom stämmer med din bils utrustning
Se pm carman!
av lucas99
För ett par år sen såg jag ett timslångt program på tyska RTL om mätarfusk och dåligt reparerade krockskador.
Tyvärr har jag inte detta inspelat på video, det fanns ett antal personer med mkt avancerad datautr som åkte runt och "fixade" mätare ofta på bilar som skulle exporteras, dessutom visades hur man kunde köpa en
"färdig" servicebok mm!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Frigge skrev:
VolvoB20 skrev:Förbannat svagt att inte billtillverkarna gör system som är så svårskruvade att det inte skulle löna sig att göra det.
Finns det något som inte är manipulerbart idag ?
Problemt är att tillverkarna lägger mätarställingen i mjukvara. Lägg det i hårdvaran istället så kan du inte manipulera den utan det kostar multum.

Busenkelt, lägg ställningen i en krets som bara kan räkna uppåt och dessutom saknar programeringsinterface, Gjut in den i motorstyrningdatorlådan och ta 30.000 för lådan som reservdel. Då kommer 99% av alla skruvningar försvinna över en natt.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
Frigge skrev:
VolvoB20 skrev:Förbannat svagt att inte billtillverkarna gör system som är så svårskruvade att det inte skulle löna sig att göra det.
Problemt är att tillverkarna lägger mätarställingen i mjukvara. Lägg det i hårdvaran istället så kan du inte manipulera den utan det kostar multum.

Busenkelt, lägg ställningen i en krets som bara kan räkna uppåt och dessutom saknar programeringsinterface, Gjut in den i motorstyrningdatorlådan och ta 30.000 för lådan som reservdel. Då kommer 99% av alla skruvningar försvinna över en natt.
jag tror inte du vet vad en mjukvara / Hårdvara är.
du tycker att mätarställningen ska ligga i hårdvaran o sen ger du flera exempel på mjukvaru alternativ :?:

alla dom där exelplana du gav stämmer bra överens med hur mjukvaran idag lagras, bara det att man kör ännu mer säkerhet på det hela o har flera styrenheter som lagrar samma mjukvara m.m.

om man ska lagra mätarställningen hårdvarumässigt så blir det ett gammalt hederligtr räkneverk & dom är väll dom lättaste att manupilera.
av Frigge
VolvoB20 skrev:
Frigge skrev:

Det bästa vore ju om ingen köpte tjänsten av dom som manipulerar mätare :lol:
av volvis
Jag skulle villja cracka carconfig så man kan öppna för elstolstyrenhet etc....

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Relä K uppbrunnet.

Sitter där ett relä med 87 och 87b m&ari[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]