Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Psyko skrev:
VolvoB20 skrev:
NCR skrev: Jo, men på nåt sätt så är det ju därför man gillar Greeeken, han har så sanningsfyllda uttalanden....i tusental.
Varför kostar tänstift helt bizzara ultrahöga summor på volvo, när samma stift kostar 18 kr i USA ????????????????????????????????

Skulle köpa stift till min volvo motor i båten, kostade nästan 150 kr/styck här, fan nästan 10 ggr så dyra som i USA!!!!!!!!!!!!
Ehhh..... samma är det ju INTE....
öhhhhhhhhhhhh

EXAKT samma NGK stift är det !!!!!!!!!!!!
av Kena
Kunde ju vara mysigt med någonslags information vad servicarna kostar. Skulle tro ingen blir betjänt av att alla ringer och frågar vad de kostar Kanske på en hemsida typ.
av loben
Hej
Jag vet inte om det är samma service på en v70 02:a som på den vi diskuterar här men en sån hade jag innan som jag servade på en mindre Volvoverkstad i "glesbygden". Den är nog auktoriserad för jag betalar då med Volvokort och han har möjlighet att göra uppdateringar osv.
Det enda som skiljer är kanske att han frågar vilken olja jag vill ha och inte automatiskt spolar i Castrol super de luxe heavy duty extra. a´180 kr/litern. ( Jag brukar välja Shells näst dyraste olja som är ngt billigare.)
Jag betalade 2886 kr för 6000mila servicen. I den prisklassen låg alla servicar från 0-10000 mil förutom en som kostade ca 1800(tror det var 4000 mila men kan tyvärr inte backa tillbaka så långt i Volvokorts-historiken för att kolla. Skulle tro att det handlar om lägre kringkostnader jämfört med de stora firmorna.

/loben

ps: Jag monterade dragkrok och motorvärmare på min nuvarande Classic där också. Det jobbet kostade 3000 kr(delarna hade jag själv men Volvo-original) Tyckte jag också var ok pris. ds
Användarvisningsbild
av s70 2,5
Av dom erfarenheter jag har av service på Volvo verkstad är inget vidare förtroendeingivande. Lämnade in bilen en gång för vanlig service då jag av min förvåning enbart fick prata med kvinnan i kassan, som sa att dem hade bytt någonting som kallades OLJA i motorn. Sen dess har jag lämnat bilen till en liten seriös verkstad som gör samma saker som VOLVO dvs går efter (samma listor/ MIL) och inte som VOLVO verkstaden "kryssar i listan med kontrollpunkter under fika rasten".

Detta gäller dock en bil som gått en bit och är några år gammal.
av Seafront
Låga priser är det på tändstift när man tittar ute på nätet...

Ett premiumstift, tex NGK IX iridium (BKR6EIX) kan man få för 7.32 USD…

Sedan tillkommer ”shipping and handling” och bankkortets sedvanliga valutaväxlingspåslag, det blir omkring 300 kr.

Köper man 5 st så blir det totalt omkring 100 kr/st för ovanstående premiumstift, men det är ändå betydligt billigare än i den svenska handeln.
Användarvisningsbild
av Ericsson
Kan rekommendera http://www.sparkplugs.co.uk (fast det var några år sedan jag handlade där)

Köpte stift till min Ducati där. Dyra här hemma och mindre dyra där samt att dom kom hem i lådan på ett par dagar.

Inte vet jag hur mycket dessa kostar här hemma men enl. exemplet ovan: 5 x BKR6EIX = £40.49 inkl frakt.

Vad är det för beteckning på originalstiften till 2.4T?
av Seafront
Tror att Volvo original har nr 8692071… NGK rekommenderar BKR 6EVX, det är nog exakt samma egenskaper som hos originalstiftet. Om man nu beställer från nätet så tycker jag att man ska välja BKR 6EIX, runt 100 kr/st för iridium-stift är bra med tanke på att de håller dubbelt så länge.

I regel är det dyrare stift i EU-länderna men billigare frakt jmf med USA, dock blir totalpriset i samma nivå.

Ca priser i Sverige, från webshopen hos Autoexperten i Luleå

BKR 6EIX: 226 kr/st

Vad är ca-pris i Sverige för ett paket 8692071? På nätet kan man få den för drygt 600 kr inkl frakt och avgifter, tydligen är originalstift även dyra på nätet…
Användarvisningsbild
av Funk
Kod: Markera allt
Vad är ca-pris i Sverige för ett paket 8692071? På nätet kan man få den för drygt 600 kr inkl frakt och avgifter, tydligen är originalstift även dyra på nätet…
Jag har för mig att dom kostar runt 630:- i butiken här i Gbg, jag har några kronors rabatt och skulle få ge 570:- .. (detta gäller till en 2.4T, kommer inte ihåg detaljnr )

/Thomas
Användarvisningsbild
av Molle67
Kort resumé: Lämnade in min 02 XC70 för 14000mila-service efter att fått en prisuppgift om ca 2400 kr. Man tog mitt telefonnr ifall någonting skulle tillstöta.
När jag ska hämta bilen vill man ha ca 4300 kr! Varför då undrade jag. 12000 milaservicen var inte stämplad var svaret. Man bad om ursäkt att man inte ringt och frågat om det var ok att utföra jobbet. Skillnaden mellan 12000 & 14000 är att i 12000milaservicen byts även stift & filter.
Volvoverkstaden tog drygt 600 spänn för byte av stift (arbetskostnad) och 115 kr för byte av luftfilter (som tar mindre än 2 minuter att byta själv).
Man hade i samband med servicen upptäckt diverse bussningar som borde bytas, samt övre motorfästet. Byte av motorfäste inkl material skulle kosta 1436 kr.
Köpte fästet för 326 kr och bytte själv på 20 minuter... Nog fan kostar det att lämna bilen på verkstad...
av Psyko
Molle67 skrev:Kort resumé: Lämnade in min 02 XC70 för 14000mila-service efter att fått en prisuppgift om ca 2400 kr. Man tog mitt telefonnr ifall någonting skulle tillstöta.
När jag ska hämta bilen vill man ha ca 4300 kr! Varför då undrade jag. 12000 milaservicen var inte stämplad var svaret. Man bad om ursäkt att man inte ringt och frågat om det var ok att utföra jobbet. Skillnaden mellan 12000 & 14000 är att i 12000milaservicen byts även stift & filter.
Volvoverkstaden tog drygt 600 spänn för byte av stift (arbetskostnad) och 115 kr för byte av luftfilter (som tar mindre än 2 minuter att byta själv).
Man hade i samband med servicen upptäckt diverse bussningar som borde bytas, samt övre motorfästet. Byte av motorfäste inkl material skulle kosta 1436 kr.
Köpte fästet för 326 kr och bytte själv på 20 minuter... Nog fan kostar det att lämna bilen på verkstad...
Ja det kan ju inte vara gratis :roll:
Kostar pengar att gå till Tandläkeren oxå
och till Frisören
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]