Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
#151621
Nu kan vi ju inte jämföra audis quattro system med volvos o andra bilar.
För mig är Quattron i en egen liga för sig.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#151630
greeeken skrev:Nu kan vi ju inte jämföra audis quattro system med volvos o andra bilar.
För mig är Quattron i en egen liga för sig.
Inte i en liga för sig. För i den ligan spelar Quattro, Subaru, vissa Mitsubishi tex evo, BMW iX osv...
Användarvisningsbild
av greeeken
#151641
VolvoB20 skrev:
greeeken skrev:Nu kan vi ju inte jämföra audis quattro system med volvos o andra bilar.
För mig är Quattron i en egen liga för sig.
Inte i en liga för sig. För i den ligan spelar Quattro, Subaru, vissa Mitsubishi tex evo, BMW iX osv...

Tycker inte bmws system inte är lika bra.
Resten kan ja kanske hålla med om
av bilgalen
#151668
greeeken skrev:
VolvoB20 skrev:
greeeken skrev:Nu kan vi ju inte jämföra audis quattro system med volvos o andra bilar.
För mig är Quattron i en egen liga för sig.
Inte i en liga för sig. För i den ligan spelar Quattro, Subaru, vissa Mitsubishi tex evo, BMW iX osv...

Tycker inte bmws system inte är lika bra.
Resten kan ja kanske hålla med om
Bmw:s 4wd system är ju mer likt Volvos awd än det är likt Audis quattro. Sen är väl Bmw:s system lite snabbare i reaktionen än vad Volvos awd är, men tror det är ganska marginella skillnader i praktiken.

Men Bmw driver ju iof 38% fram och 62% bak i normalfallet (om jag nu minns rätt). Så den behöver ju inte "fippla runt" kraften lika mycket när det väl börjar sladda för att bli 4wd. (Volvo driver ju bara 5% bak normalt).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#151669
bilgalen skrev:
greeeken skrev:
VolvoB20 skrev: Inte i en liga för sig. För i den ligan spelar Quattro, Subaru, vissa Mitsubishi tex evo, BMW iX osv...

Tycker inte bmws system inte är lika bra.
Resten kan ja kanske hålla med om
Bmw:s 4wd system är ju mer likt Volvos awd än det är likt Audis quattro. Sen är väl Bmw:s system lite snabbare i reaktionen än vad Volvos awd är, men tror det är ganska marginella skillnader i praktiken.

Men Bmw driver ju iof 38% fram och 62% bak i normalfallet (om jag nu minns rätt). Så den behöver ju inte "fippla runt" kraften lika mycket när det väl börjar sladda för att bli 4wd. (Volvo driver ju bara 5% bak normalt).
Jag skrev inte Bmw X-Drive (som liknar haldex AWD) utan bmw iX som liknar quattro som är äkta 4-hjulsdrift.

X-drive kan inte driva 38% fram och 62% bak hela tiden för den har ingen mellandiff.
av bilgalen
#151681
VolvoB20 skrev:
bilgalen skrev:
greeeken skrev:
Tycker inte bmws system inte är lika bra.
Resten kan ja kanske hålla med om
Bmw:s 4wd system är ju mer likt Volvos awd än det är likt Audis quattro. Sen är väl Bmw:s system lite snabbare i reaktionen än vad Volvos awd är, men tror det är ganska marginella skillnader i praktiken.

Men Bmw driver ju iof 38% fram och 62% bak i normalfallet (om jag nu minns rätt). Så den behöver ju inte "fippla runt" kraften lika mycket när det väl börjar sladda för att bli 4wd. (Volvo driver ju bara 5% bak normalt).
Jag skrev inte Bmw X-Drive (som liknar haldex AWD) utan bmw iX som liknar quattro som är äkta 4-hjulsdrift.

X-drive kan inte driva 38% fram och 62% bak hela tiden för den har ingen mellandiff.
Jag blandade nog ihop det gamla med det nya. Är nog det gamla som driver 38/62 som du skriver.

Men har ändå för mig att X-drive driver "mer" fram i normalläget än vad Volvo awd driver bak?
av sparwen
#151685
Kanske inte riktigt hör hit, men Quattro kan ju även vara Haldex. Likväl Syncro och 4Motion i vissa gamla VW kan ha det gamla Quattrosystemet med torsen.

Därför blir det ju fel att säga att Quattro är en liga för sig, då Quattro även är haldex i vissa bilar och torsen-systemet från Audi hittas i vissa VW.
av bilgalen
#151691
sparwen skrev:Kanske inte riktigt hör hit, men Quattro kan ju även vara Haldex. Likväl Syncro och 4Motion i vissa gamla VW kan ha det gamla Quattrosystemet med torsen.

Därför blir det ju fel att säga att Quattro är en liga för sig, då Quattro även är haldex i vissa bilar och torsen-systemet från Audi hittas i vissa VW.
Sant!

Men A3 är den enda Audin som har haldex. De andra har "riktig" 4wd. Fast även i A3 går antisladd att koppla bort.

Men haldex behöver ju inte vara tråkigt, beror ju lite på implementationen. Titta på nya Saab xwd som har senaste versionen av haldex med en elektronisk diffbroms. Har ju fått väldigt bra kritik gällande aktiv körning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#151694
bilgalen skrev:
VolvoB20 skrev:
bilgalen skrev: Bmw:s 4wd system är ju mer likt Volvos awd än det är likt Audis quattro. Sen är väl Bmw:s system lite snabbare i reaktionen än vad Volvos awd är, men tror det är ganska marginella skillnader i praktiken.

Men Bmw driver ju iof 38% fram och 62% bak i normalfallet (om jag nu minns rätt). Så den behöver ju inte "fippla runt" kraften lika mycket när det väl börjar sladda för att bli 4wd. (Volvo driver ju bara 5% bak normalt).
Jag skrev inte Bmw X-Drive (som liknar haldex AWD) utan bmw iX som liknar quattro som är äkta 4-hjulsdrift.

X-drive kan inte driva 38% fram och 62% bak hela tiden för den har ingen mellandiff.
Jag blandade nog ihop det gamla med det nya. Är nog det gamla som driver 38/62 som du skriver.

Men har ändå för mig att X-drive driver "mer" fram i normalläget än vad Volvo awd driver bak?
Så sägs det i reklamen men hur skulle det kunna funka. Om "reservaxeln" skulle vara inkopplad hela tiden, dock bara lite så sliter det ju på kopplingen i haldexen eller X-driven då ingen av dessa har mellandiff.

Hjulaxlarna går ju alltid olika fort (olika hjulstorlek, gupp, när man svänger etc) ligger kopplingen i lite så måste den ju slira hela tiden då .
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#151697
bilgalen skrev:
sparwen skrev:Kanske inte riktigt hör hit, men Quattro kan ju även vara Haldex. Likväl Syncro och 4Motion i vissa gamla VW kan ha det gamla Quattrosystemet med torsen.

Därför blir det ju fel att säga att Quattro är en liga för sig, då Quattro även är haldex i vissa bilar och torsen-systemet från Audi hittas i vissa VW.
Sant!

Men A3 är den enda Audin som har haldex. De andra har "riktig" 4wd. Fast även i A3 går antisladd att koppla bort.

Men haldex behöver ju inte vara tråkigt, beror ju lite på implementationen. Titta på nya Saab xwd som har senaste versionen av haldex med en elektronisk diffbroms. Har ju fått väldigt bra kritik gällande aktiv körning.
Nej , VW syncro är inte riktig 4wd, det är samma typa a visko som i tidiga volvo.

Och AWD beöver inte vara tråkigt, men eftersom det är en Volvo kan du ganska enkelt räkna ut hur man har proggat den ....... supertrå........

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]