greeeken skrev:Nu kan vi ju inte jämföra audis quattro system med volvos o andra bilar.Inte i en liga för sig. För i den ligan spelar Quattro, Subaru, vissa Mitsubishi tex evo, BMW iX osv...
För mig är Quattron i en egen liga för sig.
Moderator: Moderatorer
greeeken skrev:Nu kan vi ju inte jämföra audis quattro system med volvos o andra bilar.Inte i en liga för sig. För i den ligan spelar Quattro, Subaru, vissa Mitsubishi tex evo, BMW iX osv...
VolvoB20 skrev:greeeken skrev:Nu kan vi ju inte jämföra audis quattro system med volvos o andra bilar.Inte i en liga för sig. För i den ligan spelar Quattro, Subaru, vissa Mitsubishi tex evo, BMW iX osv...
greeeken skrev:Bmw:s 4wd system är ju mer likt Volvos awd än det är likt Audis quattro. Sen är väl Bmw:s system lite snabbare i reaktionen än vad Volvos awd är, men tror det är ganska marginella skillnader i praktiken.VolvoB20 skrev:greeeken skrev:Nu kan vi ju inte jämföra audis quattro system med volvos o andra bilar.Inte i en liga för sig. För i den ligan spelar Quattro, Subaru, vissa Mitsubishi tex evo, BMW iX osv...
Tycker inte bmws system inte är lika bra.
Resten kan ja kanske hålla med om
bilgalen skrev:Jag skrev inte Bmw X-Drive (som liknar haldex AWD) utan bmw iX som liknar quattro som är äkta 4-hjulsdrift.greeeken skrev:Bmw:s 4wd system är ju mer likt Volvos awd än det är likt Audis quattro. Sen är väl Bmw:s system lite snabbare i reaktionen än vad Volvos awd är, men tror det är ganska marginella skillnader i praktiken.VolvoB20 skrev: Inte i en liga för sig. För i den ligan spelar Quattro, Subaru, vissa Mitsubishi tex evo, BMW iX osv...
Men Bmw driver ju iof 38% fram och 62% bak i normalfallet (om jag nu minns rätt). Så den behöver ju inte "fippla runt" kraften lika mycket när det väl börjar sladda för att bli 4wd. (Volvo driver ju bara 5% bak normalt).
VolvoB20 skrev:Jag blandade nog ihop det gamla med det nya. Är nog det gamla som driver 38/62 som du skriver.bilgalen skrev:Jag skrev inte Bmw X-Drive (som liknar haldex AWD) utan bmw iX som liknar quattro som är äkta 4-hjulsdrift.greeeken skrev:Bmw:s 4wd system är ju mer likt Volvos awd än det är likt Audis quattro. Sen är väl Bmw:s system lite snabbare i reaktionen än vad Volvos awd är, men tror det är ganska marginella skillnader i praktiken.
Men Bmw driver ju iof 38% fram och 62% bak i normalfallet (om jag nu minns rätt). Så den behöver ju inte "fippla runt" kraften lika mycket när det väl börjar sladda för att bli 4wd. (Volvo driver ju bara 5% bak normalt).
X-drive kan inte driva 38% fram och 62% bak hela tiden för den har ingen mellandiff.
sparwen skrev:Kanske inte riktigt hör hit, men Quattro kan ju även vara Haldex. Likväl Syncro och 4Motion i vissa gamla VW kan ha det gamla Quattrosystemet med torsen.Sant!
Därför blir det ju fel att säga att Quattro är en liga för sig, då Quattro även är haldex i vissa bilar och torsen-systemet från Audi hittas i vissa VW.
bilgalen skrev:Så sägs det i reklamen men hur skulle det kunna funka. Om "reservaxeln" skulle vara inkopplad hela tiden, dock bara lite så sliter det ju på kopplingen i haldexen eller X-driven då ingen av dessa har mellandiff.VolvoB20 skrev:Jag blandade nog ihop det gamla med det nya. Är nog det gamla som driver 38/62 som du skriver.bilgalen skrev: Bmw:s 4wd system är ju mer likt Volvos awd än det är likt Audis quattro. Sen är väl Bmw:s system lite snabbare i reaktionen än vad Volvos awd är, men tror det är ganska marginella skillnader i praktiken.Jag skrev inte Bmw X-Drive (som liknar haldex AWD) utan bmw iX som liknar quattro som är äkta 4-hjulsdrift.
X-drive kan inte driva 38% fram och 62% bak hela tiden för den har ingen mellandiff.
Men har ändå för mig att X-drive driver "mer" fram i normalläget än vad Volvo awd driver bak?
bilgalen skrev:Nej , VW syncro är inte riktig 4wd, det är samma typa a visko som i tidiga volvo.sparwen skrev:Kanske inte riktigt hör hit, men Quattro kan ju även vara Haldex. Likväl Syncro och 4Motion i vissa gamla VW kan ha det gamla Quattrosystemet med torsen.Sant!
Därför blir det ju fel att säga att Quattro är en liga för sig, då Quattro även är haldex i vissa bilar och torsen-systemet från Audi hittas i vissa VW.
Men A3 är den enda Audin som har haldex. De andra har "riktig" 4wd. Fast även i A3 går antisladd att koppla bort.
Men haldex behöver ju inte vara tråkigt, beror ju lite på implementationen. Titta på nya Saab xwd som har senaste versionen av haldex med en elektronisk diffbroms. Har ju fått väldigt bra kritik gällande aktiv körning.
Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]
MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]