Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Monterat runt om, men med Skruvar....vet inte varför dom inte popnitade.
11 000 mil, inga skador alls...... :D :(
av DaAddez
Klart man har stänkskydd, de var de första som monterades när jag köpte bilen :P
av 9070
Nu har jag också stänkskydd, FRAM! Dem där bak såg lite konstiga ut så jag var osäker på om jag tagit fel paket på Bilia (såg ut som om det skulle bli ett glapp på nästan 1cm mellan skyddet och plasten bak)
Sen en fråga: Jag har en v70 -04, då jag skulle montera skydden fram stod det att jag skulle borra bort 4!!! skruvar fram, men då jag satte fast skyddet så räckte den inte hela vägen upp till det 4e tomma hålet som jag borrat! Som tur var hade jag en popnit kvar som jag kunde sätta fast i hålet. Någon som upptäckt denna miss från Volvo?
Användarvisningsbild
av ragge1
det är en måste, det första som kommer på ner jag köper en bil
av boeder
lexus skrev:Har bara kört ca 50 mil med nya bilen och redan har diverse hack uppkommit i lacken. Framförallt bakom höger bakhjul. Där syns nu ett antal hack längst ner, bla ett rejält där plasten blivit liksom uppristad och färgflagor hänger. Inget stort hack visserligen men hur ser bilen ut efter 10 000 mil om den redan nu har fått dessa skavanker?

Hur ser era bilar ut? Många hack i lacken eller har ni stänkskydd? Hjälper stänkskydden? Hur monteras bakre stänkskydden?

Edit: Är motståndare till salt på vägarna men när alternativet är makadam så tycker jag nog att salt är betydligt bättre. Någon sand har jag inte sett på många år utan det är stora sylvassa stenar som slängs ut istället. Mycket irriterande.
Satte på stänkskydd fram&bak på min V70 -06 efter ca. 4000 mil (kinetic) och tycker att bakrutan slammar igen fortare än tidigare. Om det beror på vingen vet jag inte eller om det beror på vinterdäcken (grövre mönster som river upp mer slamm). Märker direkt ingen större skillnad på dörrarna förutom att slammet hamnar längre upp på dörrarna.
Får se hur det blir med sommardäcken på nästa år.
av Kena
Är ju rätt bussigt mot bakomvarande med stänkor, stoppar ju alltid någon sten.
Användarvisningsbild
av kalsjo
9070 skrev: Sen en fråga: Jag har en v70 -04, då jag skulle montera skydden fram stod det att jag skulle borra bort 4!!! skruvar fram, men då jag satte fast skyddet så räckte den inte hela vägen upp till det 4e tomma hålet som jag borrat!
Jag såg detta oxå när jag monterade. När jag höll stänkskyddet på plats innan jag började borra, visade det sig att tredje hålet i stänkskyddet (av fyra) uppifrån skärmkanten räknat, inte hade motsvarande hål/nit i innerskärmen. Jag borrade således endast bort de tre nitar som passade i hål 1,2 & 4 uppifrån räknat på stänkskyddet. Hål 3 lämnade jag utan åtgärd. Sitter fint med tre nitar också. Skydden bak sitter ju även de med tre nitar.
av 9070
En fråga. Som sagt var, jag har en v70n 2.5t -04. Skall montera stänkskydd bak, har hämtat ut ett par från Bilia med art nr:9190936. Finns det någon på detta forum som vet om det är rätt? Har för mig att jag såg 2 olika paket då jag var i butiken.
Anledningen till min fråga är att då jag provmonterade dessa så såg det ut som om det skulle bli en glipa på ett par cm mellan skydden och innre karossen. Hoppas på snabb hjälp!

OBS! Sökte lite och hittade felet. BILIA hade hängt grejerna på fel ställe, detta innebar att jag tog prylar till en XC70 istället. Sorry..

V70N -> 04 skall ha 8698 060 fram
V70N 05 -> skall ha 30664 195 fram

V70N -> 04 skall ha 9190 803 bak
V70N 05 -> skall ha 8698 997 bak

Lycka till allihop
av mathem
Ni som monterat stänkskydd på era bilar, det finns ingen risk att det blir lackskav vid stänkskydden?

Får förhoppningsvis min V70N Classic levererad imorgon och tankar på stänkskydd har man ju (Lagunan jag hade tidigare var inte för vacker bakom bakhjulen).
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]