Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T-Röd
elf skrev:Jag fick åka till svärfars verskstad och svetsa på en ny mutter modell större och sedan vrida av den. Svetsen lossnade ett flertal tillfällen så det blev en del svetsning.
Man kan säga att d låsbara muttrarna är nu på tippen :-)
precis som för mig då. Svetsade trer gånger sen gav jag upp...
av elf
lexus skrev:
elf skrev:Jag fick åka till svärfars verskstad och svetsa på en ny mutter modell större och sedan vrida av den. Svetsen lossnade ett flertal tillfällen så det blev en del svetsning.
Det är väl bara en mutter per hjul som är låsbar? Vad kostar det att byta ut just dessa?
Jag tror att de kostar runt 75:- per styck men jag hade tur så original bultarna följde med. Jag hade förutom det tur i oturen att det var den sista bulten som kärvade, tror att däckfirman dragit bulten med 14 ton i stället för 14 kg :P .
av elf
T-Röd skrev:
Jag tror "min" svets släppte 6-7 gånger innan den gav med sig. Jag var på väg och hämta stora rondellen för att skära sönder fälgen men det behövdes inte som tur var. ( fast fälgarna förstördes i en brand i vårt förråd förra veckan så jag hade nog kunnat kapa fälgen i alla fall :( )
Användarvisningsbild
av Brainy
elf skrev:
lexus skrev:
Det är väl bara en mutter per hjul som är låsbar? Vad kostar det att byta ut just dessa?
Jag tror att de kostar runt 75:- per styck men jag hade tur så original bultarna följde med. Jag hade förutom det tur i oturen att det var den sista bulten som kärvade, tror att däckfirman dragit bulten med 14 ton i stället för 14 kg :P .
Orginalbultarna följer med när du köper en ny V70, frågan är ju om man vill ha bilen stå utan låsbult.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Kostas
elf skrev:
T-Röd skrev:
Jag tror "min" svets släppte 6-7 gånger innan den gav med sig. Jag var på väg och hämta stora rondellen för att skära sönder fälgen men det behövdes inte som tur var. ( fast fälgarna förstördes i en brand i vårt förråd förra veckan så jag hade nog kunnat kapa fälgen i alla fall :( )
Jag har oxå varit med om att inte få loss "låsbara" hjulbultar. Sen den gången har jag i allafall lärt mig en sak. Man ska absolut inte dra åt låsbulten lika hårt som de vanliga bultarna utan bara dra den just så hårt att man inte kan snurra den för hand (Ja LITE hårdare alltså men inte mycket) . Har aldrig haft problem sen dess.
Användarvisningsbild
av lexus
Brainded skrev:
Orginalbultarna följer med när du köper en ny V70, frågan är ju om man vill ha bilen stå utan låsbult.

mvh
Anders
Skulle just Volvos hjul vara extra stöldbegärliga? Jag har aldrig träffat någon som fått hjulen stulna och inte har jag råkat ut för det själv heller.
Användarvisningsbild
av Brainy
Är en tusenlapp mer stöldbegärlig än en hundring? jag skulle då inte lämna något av det på uteserveringsbordet när jag gick in på toa 5min ;)

Du kan ju börja med att läsa denna tråd http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=8766

Fina fälgar stjäls så är det bara, oavsett märke om de bara kostar några kronor. Låsbultar är inget problem att få av för den som vet hur det går till men det kanske är just låsbulten som gör att de inte tar dina "vanliga" volvofälgar?

På landvetters långtidsparkering har dom väldigt stora problem med att saabfälgar stjäls så nog stjäls även "vanliga" fälgar.

En kollega fick sina fälgar stulna i månadsskiftet juni/juli någon gång, för mindre än 2 veckor sedan fick han tillbaka bilen efter att alla skador på bilen reparerats...

Så jag skulle hellre lägga 300kr på en vettigare låssats än volvos istället för att dra dit vanlig bult. Precis som jag har lifelinetillägg på försäkringen fast jag har svårt att tänka mig att jag kommer ha användning av det tillägget igen.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av lexus
Jag skulle troligen brinna upp om jag kom ut och fann bilen stående med skivorna på backen utan hjul. :evil: Sådana där ligister skulle banne mig kölhalas eller något ännu värre. Det är så extremt irriterande med idioter som inte kan låta andras prylar vara ifred. Där jag bor är det som väl är inte sådär jättevanligt med hjulstöld men man vet ju aldrig. På Volvon har vi de tämligen vanliga Nodus-fälgarna och till vinterhjulen blev det 15-tums Musca. Inte allt för stöldbegärliga förhoppningsvis.

Bör man dra hjulbultarna med momentnyckel eller går det bra för hand (som jag gjort hittills i 16 år utan problem)? Tänker främst på hur känslig låsbulten är.
Användarvisningsbild
av Kostas
lexus skrev:Jag skulle troligen brinna upp om jag kom ut och fann bilen stående med skivorna på backen utan hjul. :evil: Sådana där ligister skulle banne mig kölhalas eller något ännu värre. Det är så extremt irriterande med idioter som inte kan låta andras prylar vara ifred. Där jag bor är det som väl är inte sådär jättevanligt med hjulstöld men man vet ju aldrig. På Volvon har vi de tämligen vanliga Nodus-fälgarna och till vinterhjulen blev det 15-tums Musca. Inte allt för stöldbegärliga förhoppningsvis.

Bör man dra hjulbultarna med momentnyckel eller går det bra för hand (som jag gjort hittills i 16 år utan problem)? Tänker främst på hur känslig låsbulten är.
Låsbulten ska du absolut INTE dra med momentnyckel.
Användarvisningsbild
av lexus
Kostas skrev: Låsbulten ska du absolut INTE dra med momentnyckel.
Jag trodde att det var det man skulle göra för att undvika att dra för hårt som verkstaden tex gör med mutterknackare. Har fått åka tillbaka med ett hjul som verkstaden dragit med maskin och som jag inte fick loss ens med 1,5 meters förlängare på nyckeln. Ställde mig på änden på förlängaren och hoppade. Röret flexade ner i marken utan att muttern rörde sig ur fläcken. Gissa om jag var arg. :D Det var bara att åka till verkstaden som dragit fast bulten så förbannat hårt. Inte ens de fick loss den först. De fick byta mutterknackare till en gammal med bättre tryck än deras nyare och fick dra rätt länge innan fanskapet lossnade. Kommer nog aldrig mer acceptera maskindragning av mina hjulbultar.

Hej, har en V70 -05 som jag bara kör på[…]

Nej sensorer är väldigt sällan 12v […]

Enligt instruktionerna så ska man koppla bor[…]

Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Houdi, lossade handtaget på förarsidan […]