Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomZaj
Det är rätt så mycket gummi kvar tack vare att profilen beräknas procentuellt av bredden och däcken är ju ganska breda. Har själv XC70 med 255/45 18" och det är ganska mycket profil på dessa. ser faktiskt mycket tuffare ut än original, man måste se bilen i verkligheten för att få en riktig uppfattning om hur det ser ut.
Användarvisningsbild
av Nexus
enpc skrev:hej

Jag vill inte verka näsvis men försvinner inte det mesta av tanken och funktion med en XC om man sätter 19" fälgar på den?. Måste ju se lite roligt ut med en XC som parerar för varenda liten ojämnhet i vägen.
De flesta XC och för den delen andra stora suvar kryper fram över ojämnheter i vägbanan!! Vet de inte vad bilarna e kapabla till???? De flesta stads jeepar har inte ens varit i närheten av terräng :evil:
Jag tycker det inte är extrem lågprofil på däcken han har på :???:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
grammse skrev:De flesta XC och för den delen andra stora suvar kryper fram över ojämnheter i vägbanan!! Vet de inte vad bilarna e kapabla till???? De flesta stads jeepar har inte ens varit i närheten av terräng :evil:
Får man inte vara rädd om sin bil/fälgar bara för att man kör SUV!? :shock:
av Bruna_Fisken
För er alla som tycker att det är en bil som bör se lite lera någon gång ibland så kan man faktist åka ute i bushen utan att skada fälgarna.

Bor ute på vishan så visst får den se grus- och mindre skitiga vägar/stigar ibland. Det är ju inte så mycket lågprofil som man tror.
Om jag hade jagat efter att ha en tejprulle vindat runt fäljarna så hade jag nog valt 22".
Skiljer inte mycket prismässigt mellan 19" och 22"
Användarvisningsbild
av Nexus
XC90_Executive skrev:
grammse skrev:De flesta XC och för den delen andra stora suvar kryper fram över ojämnheter i vägbanan!! Vet de inte vad bilarna e kapabla till???? De flesta stads jeepar har inte ens varit i närheten av terräng :evil:
Får man inte vara rädd om sin bil/fälgar bara för att man kör SUV!? :shock:
Klart man ska vara rädd om sin bil men ballong däcken sväljer ju ojämnheter bra och bilen tål ju lite hopp och skutt :wink:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
grammse skrev:Klart man ska vara rädd om sin bil men ballong däcken sväljer ju ojämnheter bra och bilen tål ju lite hopp och skutt :wink:
Kör med 255/50 19". Däck plus fälgar kostar ändå drygt 45 000. Med dagens vägar är det för lätt att paja fälgar + däck. Så jag tar det alltid lugnt!! Dessutom om man SER att det är något fel på vägen framför så förstår jag inte varför man inte kan ta det lugnt? Väger bilen ca 2.5 ton frestar det rätt bra på framvagnen...

Man har fått allt om bakfoten om man tror att t.ex en XC90 är till för att köra i terräng....
Användarvisningsbild
av Nexus
XC90_Executive skrev:
grammse skrev:Klart man ska vara rädd om sin bil men ballong däcken sväljer ju ojämnheter bra och bilen tål ju lite hopp och skutt :wink:
Kör med 255/50 19". Däck plus fälgar kostar ändå drygt 45 000. Med dagens vägar är det för lätt att paja fälgar + däck. Så jag tar det alltid lugnt!! Dessutom om man SER att det är något fel på vägen framför så förstår jag inte varför man inte kan ta det lugnt? Väger bilen ca 2.5 ton frestar det rätt bra på framvagnen...

Man har fått allt om bakfoten om man tror att t.ex en XC90 är till för att köra i terräng....
Nu missförstår du mig helt. Men är inte en jeep framtagen för att ha bra framkommlighet på dåliga vägar . Att glassa runt i på sthlms gator är ju inte vad biltypen är framtagen för i grund och botten det måste du hålla med om??
Användarvisningsbild
av Ericsson
Nu är väl inte XC90 en Jeep utan en SUV som är till för att se till att man får företräde i rondellerna... ;-)

Bruna_fisken: Ta inte illa upp, smaken är som baken och en hel drös verkade ju gilla ditt fälgval...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
grammse skrev:Nu missförstår du mig helt. Men är inte en jeep framtagen för att ha bra framkommlighet på dåliga vägar . Att glassa runt i på sthlms gator är ju inte vad biltypen är framtagen för i grund och botten det måste du hålla med om??
En Jeep, ja! En Volvo XC90, nej! (många får även detta om bakfoten, då Jeep är ett märke och inte en biltyp)

XC90 är en helt fantastisk vinterbil och den klarar av terräng, men den är absolut inte tänkt för att köra i terräng! Se den istället som en grymt flexibel bil! Båda körmässigt, och lastmässigt. Använder den dagligen för att lasta fullt. På 20 sekunder har man förvandlat den från en lastare av rang till en bil för 7 personer. Som dessutom är lyxig, säker, komfortabel, snål( tro det eller ej!!)!

Nu är detta off topic! Så vi går on topic igen!

Måste säga att XC70in ser grymt fet ut med dom 19:arna! Bra val! Man ser inte riktigt på bilderna, men det kan nog bli problem om däcken sticker utanför karossen. Enligt lag så får dom inte göra det nämligen.....
av TomZaj
245 sticker inte ut men börjar bli gränsfall med 255:er
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]