Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
CANBus skrev:
B20 skrev:Vad kostar det, det tar ju oändligt med tid bara att komma åt värmaren?

Konstigt vad kvaliteten verkar rasa. I våran bubbla gick ebrsprechervärmaren i 31 år!!!!
vaddå oändlig tid?..för dig kanske ja, men en annan sysslar med det där dagligen och det tar ca en kvart att skruva ner den..

mmm, vilken version på styrenhet är det på den?!? 6V eller?
nää den har liksom ingen direkt styrenhet på den? den är heller inte kopplad till kylvattnet(bubblan är dessutom luftkyld :lol: ) om den är av årsmodell 30+
så vad skulle pajja i den? fläktmotorn?
En Ardic värmare är lite mer intelligent än en eber från efterkrigstiden.
Styrenheterna är känsliga och andra saker som du saknar på den, som diodflamvakter och kylvatten givare bl.a!
En P2 Dieselvärmare är oxå känsliga för sotning, och då krävs det en rengörningsplan..och den bör man följa 1 gång per år.
Alfahanen skrev:Serva värmaren 1 gång per år 1500:- demont och sen tillkommer väl 1000:- för själva servicen= 2500:- om året 10000:-/4 år = Ny värmare vart 4:e år
ja hörre du!,men det är ju ganska korkat att jämföra servicekostnader på det viset.
Sen kostar en service på en brännare ca 1200 kr, och det är ca 100 kr i månaden på ett år.
är inte det bättre då att serva den än att betala dessa summor för reparation som du gjort?, tycker jag då iaf.
när vi håller på att klaga på servicekostnader, så en service på volvo för en V70 kostar runt 4000 kr i bas service, på 20 år har den kostat bara i bas 80.000 kr.
Men vad kostar det att serva värmaren då om det går så snabbt? 1200 kr totalt alltså? Vilka servicepunter är det och tillkommer material, jag är bara nyfiken om jag ska lämna in min värmare för service. Varför ingår inte detta i Volvos servieplan som jag redan följer om det är livsviktigt för att värmaren ska fungera?

Förresten vad innebär att den nya värmaren är "intelligent"

"Sprakaren" (Erbersrechern) vämer kupeluften som du säger + motorvatten med en värmeväxlare på avgasutblåset (om den sitter i icke-bubbla) Fördelen var att värmen kommer efter 15 sek då inget vatten behöver värmas. Är det intelligent att behöva vänta 3-4 minuter innan nya värmaren värmt vattnet och det i sin tur börjar värma kupen?

Sprakaren hade två knappar på instrumentbrädan, en av/på-termometer där man ställde in rätt temperatur så höll den det i kupen och ett tidur då bilen var varm på morgonen eller när man kom ut från jobbet.

Och visst hade den flamvakt i form av bimetallgivare och relä, skillanden var att det funkade i 30 år istället för 12 mån.

Tycker inte den nya känns så intelligent när den inte klarar sig 12 månader utan service och dessutom verkar pajja titt som tätt.

Jag är ingen bakåtsträvare, jag vill att utvecklignen ska gå frammåt så att saker även håller längre på samma gångs som de funkar bättre.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Verkar vara ett helt naturligt fenomen.
Allt prispressas enormt mycket nuförtiden.
Resultatet är alltförofta sämre kvalitet.

Med ökad tekniknivå så blir det problem och dyrt för oss konsumenter att betala.

Men även de enklaste delarna tar stryk av prispressen.

Varför skulle annars en så enkel sak som t.ex. bromsslangar vara kass efter 5 år?

Så min teori är att "gamla" konstruktionslösningar av värmare var relativt stabila men nya med mer finesser och elektronik mer känsliga tillsammans med delar som köps in från den som kan ge lägst pris blir det ett elände för konsumenten. (Polen, Indien Kina osv)

Tillsammans med priser hos reparationsverkstäder och reservdelar som det skiljer ljusår ifrån de låga priser som var ursprungsidén.

mvh Roland
av Alfahanen
CANBus skrev:
B20 skrev:Vad kostar det, det tar ju oändligt med tid bara att komma åt värmaren?

Konstigt vad kvaliteten verkar rasa. I våran bubbla gick ebrsprechervärmaren i 31 år!!!!
vaddå oändlig tid?..för dig kanske ja, men en annan sysslar med det där dagligen och det tar ca en kvart att skruva ner den..

mmm, vilken version på styrenhet är det på den?!? 6V eller?
nää den har liksom ingen direkt styrenhet på den? den är heller inte kopplad till kylvattnet(bubblan är dessutom luftkyld :lol: ) om den är av årsmodell 30+
så vad skulle pajja i den? fläktmotorn?
En Ardic värmare är lite mer intelligent än en eber från efterkrigstiden.
Styrenheterna är känsliga och andra saker som du saknar på den, som diodflamvakter och kylvatten givare bl.a!
En P2 Dieselvärmare är oxå känsliga för sotning, och då krävs det en rengörningsplan..och den bör man följa 1 gång per år.
Alfahanen skrev:Serva värmaren 1 gång per år 1500:- demont och sen tillkommer väl 1000:- för själva servicen= 2500:- om året 10000:-/4 år = Ny värmare vart 4:e år
ja hörre du!,men det är ju ganska korkat att jämföra servicekostnader på det viset.
Sen kostar en service på en brännare ca 1200 kr, och det är ca 100 kr i månaden på ett år.
är inte det bättre då att serva den än att betala dessa summor för reparation som du gjort?, tycker jag då iaf.
när vi håller på att klaga på servicekostnader, så en service på volvo för en V70 kostar runt 4000 kr i bas service, på 20 år har den kostat bara i bas 80.000 kr.
Du skrev ju i ett tidigare inlägg
Ja i ditt fall var det styrenheten som var paj, du fick betala för de andra komponenterna, synd för dej, men så är det ju tyvärr.
en flamvakt pajjar inte bara utan vidare, inte heller ett glödstift. allt var relaterat till din styrenhet.
På vilket sätt servas styrenheten ?

f.ö så borde ju Volvos eminenta datasystem kunna bena ut att det är styrenheten som är trasig och inte glödstift samt flamvakt. Och att du kan sitta via internet och hävada att det inte var fel på glödstift samt flamvakt utan att ens ha sett grejorna osv.....
Volvo tar iaf 1500:- för att göra det. men kan man ta 525:- för att skruva loss extraljusen som tar max 10 minuter så.............

jag servar gärna sakerna men det ska vara utav rätt anledning och inte för att det är smäckprylar som inte håller måttet ur kvalite'tssynpunkt.
av CANBus
Nu jobbar jag inte direkt på Volvo, så deras priser kan jag inte uttala mig om.
Nej jag sitter inte på internet och hävdar vad som är fel, utan jag talar om att det är fel i styrenheten.
tar 5 minuter att konstatera om glödstiftet är trasigt.
Ett glödstift kan man mäta upp med verktyg från 50-talet och jag har varit med om 5 fall sedan 97 då just dessa glödstift kom.
flamvakten är en diod, och den är ruskigt driftsäker, nått fall har jag varit med om att den pajjat.
Jag kan direkt säga att din brännare är felbyggd och den tyvärr inte har byggts om av volvo av nån anledning, det kan jag med min erfarenhet pga av just styrenheten gått sönder.
Jag är trots allt utbildad i ämnet, men ni verkar verkligen veta bättre det där med bränslebrännare så jag ska ta och byta jobb nu..
Sen ärligt så skiter jag i din brännare och jag kommer inte ge några tips om hur man ska förbättra sin brännare med enkla medel, det känns helt jävla meningslöst, om ni bara sitter och klagar..
du blir säkert helt nöjd med en "web"bastu...köp och montera..Jag tycker verkligen att du ska ta bort värmaren, om du inte är beredd att ta konsekvenserna vid reparation.
av Alfahanen
CANBus skrev:Nu jobbar jag inte direkt på Volvo, så deras priser kan jag inte uttala mig om.
Nej jag sitter inte på internet och hävdar vad som är fel, utan jag talar om att det är fel i styrenheten.
Ett glödstift kan man mäta upp med verktyg från 50-talet och jag har varit med om 5 fall sedan 97 då just dessa glödstift kom.
flamvakten är en diod, och den är ruskigt driftsäker, nått fall har jag varit med om att den pajjat.
Jag kan direkt säga att din brännare är felbyggd och den tyvärr inte har byggts om av volvo av nån anledning, det kan jag med min erfarenhet pga av just styrenheten gått sönder.
Jag är trots allt utbildad i ämnet, men ni verkar verkligen veta bättre det där med bränslebrännare så jag ska ta och byta jobb nu..
Sen ärligt så skiter jag i din brännare och jag kommer inte ge några tips om hur man ska förbättra sin brännare med enkla medel, det känns helt jävla meningslöst, om ni bara sitter och klagar..
du blir säkert helt nöjd med en "web"bastu...köp och montera..Jag tycker verkligen att du ska ta bort värmaren, om du inte är beredd att ta konsekvenserna vid reparation.
Om du ni inte kan ta kritik bör du inte ge dig in i diskussioner.

Serviceplan på dieselvärmare kanske är nåt som då borde införas i serviceboken för det står inte ett jota om det nånstans
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CANBus skrev:Nu jobbar jag inte direkt på Volvo, så deras priser kan jag inte uttala mig om.
Hallå, trodde detta var ett forum där vi diskuterade. Om man är van vid gamla värmare som går år ut och år in, alltid startar och inte kräver underhåll. Klart då att man börjar undra och vill diskutera om de nya "intelliganta" värmarna kostar 1000-tals kronor i underhåll/service varje år för att ens funka. Har du vaknat på fel sida eller... (PO)
av CANBus
nej ni missar poängen, ni ser reparationer som ett hot, och stirrar er blint på kostnader. Det är inte som förr i tiden längre, försök att förstå det istället.
Om JAG tål kritik?..ja nu handlar debatten knappast om mig, utan en bränslevärmare, Och nej det står inget om underhåll på tillbehör.
det är ju rent korkat att inte tro att saker behöver underhållas, som dessutom utsätts för extrema förhållanden som en bil ändå blir.
Ni behöver inte mina tips eller råd ang bränslevärmare..utan jag låter Volvo ta hand om den biten åt er istället.
av Alfahanen
CANBus skrev:nej ni missar poängen, ni ser reparationer som ett hot, och stirrar er blint på kostnader. Det är inte som förr i tiden längre, försök att förstå det istället.
Om JAG tål kritik?..ja nu handlar debatten knappast om mig, utan en bränslevärmare, Och nej det står inget om underhåll på tillbehör.
det är ju rent korkat att inte tro att saker behöver underhållas, som dessutom utsätts för extrema förhållanden som en bil ändå blir.
Ni behöver inte mina tips eller råd ang bränslevärmare..utan jag låter Volvo ta hand om den biten åt er istället.
Hemma i garaget gör ju knappast värmaren någon nytta, Originalmonterad utrustning i bilen anser jag ska vara anpassad för just detta.

Om nu bilen anses som extrema förhållanden som bör ju min grävmaskin vara extremt extrema förhållanden, vibrationer,slag,damm,fukt,kyla,värme osv............. utan stötdämpning där funkar värmaren felfritt precis som värmarna i tidigare maskiner.
Det som saknas på den värmaren är restvärme men i gengäld har jag både fjärrstart med dosa och Minicallstart på den

Som jag skrev tidigare
jag servar gärna sakerna men det ska vara utav rätt anledning och inte för att det är smäckprylar som inte håller måttet ur kvalite'tssynpunkt.
av CANBus
Det spelar ingen roll längre hur mycket du än citerar mig jag lägger ned min del i tråden, och lämnar ditt brännarbekymmer till er andra istället.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CANBus skrev:nej ni missar poängen, ni ser reparationer som ett hot, och stirrar er blint på kostnader. Det är inte som förr i tiden längre, försök att förstå det istället.
Det är inte helt enklet att fatta poängen alla gången när vissa saker håller sämre, kostar multum att serva och reparera, och varför man inte ska stirra sig blind på när kostnaderna drar iväg.

Försöker hitta det positiva som ska uppväga dessa minus, är det att det är billigt att köpa som nytt, är det att det är miljövänligare än förr?

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?