- sön 07 okt 2007, 07:37
Förresten vad innebär att den nya värmaren är "intelligent"
"Sprakaren" (Erbersrechern) vämer kupeluften som du säger + motorvatten med en värmeväxlare på avgasutblåset (om den sitter i icke-bubbla) Fördelen var att värmen kommer efter 15 sek då inget vatten behöver värmas. Är det intelligent att behöva vänta 3-4 minuter innan nya värmaren värmt vattnet och det i sin tur börjar värma kupen?
Sprakaren hade två knappar på instrumentbrädan, en av/på-termometer där man ställde in rätt temperatur så höll den det i kupen och ett tidur då bilen var varm på morgonen eller när man kom ut från jobbet.
Och visst hade den flamvakt i form av bimetallgivare och relä, skillanden var att det funkade i 30 år istället för 12 mån.
Tycker inte den nya känns så intelligent när den inte klarar sig 12 månader utan service och dessutom verkar pajja titt som tätt.
Jag är ingen bakåtsträvare, jag vill att utvecklignen ska gå frammåt så att saker även håller längre på samma gångs som de funkar bättre.
CANBus skrev:Men vad kostar det att serva värmaren då om det går så snabbt? 1200 kr totalt alltså? Vilka servicepunter är det och tillkommer material, jag är bara nyfiken om jag ska lämna in min värmare för service. Varför ingår inte detta i Volvos servieplan som jag redan följer om det är livsviktigt för att värmaren ska fungera?B20 skrev:Vad kostar det, det tar ju oändligt med tid bara att komma åt värmaren?vaddå oändlig tid?..för dig kanske ja, men en annan sysslar med det där dagligen och det tar ca en kvart att skruva ner den..
Konstigt vad kvaliteten verkar rasa. I våran bubbla gick ebrsprechervärmaren i 31 år!!!!
mmm, vilken version på styrenhet är det på den?!? 6V eller?
nää den har liksom ingen direkt styrenhet på den? den är heller inte kopplad till kylvattnet(bubblan är dessutom luftkyld :lol: ) om den är av årsmodell 30+
så vad skulle pajja i den? fläktmotorn?
En Ardic värmare är lite mer intelligent än en eber från efterkrigstiden.
Styrenheterna är känsliga och andra saker som du saknar på den, som diodflamvakter och kylvatten givare bl.a!
En P2 Dieselvärmare är oxå känsliga för sotning, och då krävs det en rengörningsplan..och den bör man följa 1 gång per år.Alfahanen skrev:Serva värmaren 1 gång per år 1500:- demont och sen tillkommer väl 1000:- för själva servicen= 2500:- om året 10000:-/4 år = Ny värmare vart 4:e årja hörre du!,men det är ju ganska korkat att jämföra servicekostnader på det viset.
Sen kostar en service på en brännare ca 1200 kr, och det är ca 100 kr i månaden på ett år.
är inte det bättre då att serva den än att betala dessa summor för reparation som du gjort?, tycker jag då iaf.
när vi håller på att klaga på servicekostnader, så en service på volvo för en V70 kostar runt 4000 kr i bas service, på 20 år har den kostat bara i bas 80.000 kr.
Förresten vad innebär att den nya värmaren är "intelligent"
"Sprakaren" (Erbersrechern) vämer kupeluften som du säger + motorvatten med en värmeväxlare på avgasutblåset (om den sitter i icke-bubbla) Fördelen var att värmen kommer efter 15 sek då inget vatten behöver värmas. Är det intelligent att behöva vänta 3-4 minuter innan nya värmaren värmt vattnet och det i sin tur börjar värma kupen?
Sprakaren hade två knappar på instrumentbrädan, en av/på-termometer där man ställde in rätt temperatur så höll den det i kupen och ett tidur då bilen var varm på morgonen eller när man kom ut från jobbet.
Och visst hade den flamvakt i form av bimetallgivare och relä, skillanden var att det funkade i 30 år istället för 12 mån.
Tycker inte den nya känns så intelligent när den inte klarar sig 12 månader utan service och dessutom verkar pajja titt som tätt.
Jag är ingen bakåtsträvare, jag vill att utvecklignen ska gå frammåt så att saker även håller längre på samma gångs som de funkar bättre.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.