Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

göller att knyta up kunderna med nytt SKIT?
har funkat MED ATF så länge servostyrningar funnits! finns även pentozin som MB anv- till kopplingar sprint- scift lådor har inte funkat till 100% där EXPRIMENTERANDE MED BILKONSUMENTER skulle jag villa kalla det det mesta under miljöns täckmantel vilket bilägarna sväljer och får DYRT betala!
isak
Snålheten bedrar visheten skulle jag hellre kalla föregående talares ordspråk.
Använd VOLVO original och du vet att det fungerar med garanti.

Volvo testar allt nogrant innan det kommer ut på marknaden.

ATF typ G fungerar i många fall eller i de flesta fall,
MEN den är INTE bra i kyla samt i vissa applikationer.
garanti till större kostnader för dig?
men det drabbar din ekonomi inte min!
isak
Jag råder Isak att INTE köpa original så skall han få se...

Ni andra vet att Volvo Original fungerar och är utprovade just för Volvo.
(Ps Jag har arbetat med styrservo i ÖVER 10 år)

Jag har sett massor av trasiga pumpar och styrväxlar som har gått sönder pga "ngn" fyllt på med felaktig olja, det värsta caset jag har sett innehöll en del dieselolja samt i ngt fall bromsolja.
Kostnaderna blir höga för bilägaren som chansar.

Hoppas att Forumet håller sig till fakta istället för luddiga kommentarer.

/
Hej.
Var uppe i sälen i veckan där klimatet är något kallare (-30). På vägen hem började det rycka i ratten. När jag kom hem tittade jag i styrservo-behållaren och såg att det behövdes fyllas på, men la märket till att vätskan var grumlig... Vågar jag köpa ny och fylla på eller ska jag tömma hela systemet och fylla på nytt?

MVH Krisjan
Hej Krisjan

Grumlig ?
1. Antingen är det luft pga för låg nivå eller fel på reservoaren
2. Eller att det finns vatten i, hur det isåfall har kommit in vill jag ej spekulera i.

Inne i behållaren finns en tratt som går snett över behållaren, ser du den ?
Iså fall är denna OK och jag hade provat att fylla på lite olja, i 99% är det luft i som försvinner av sig själv vid körning med rätt nivå av oljan (obs ej min nivå).

Byta av all olja är sällan nödvändig.

/
topers
Har en xc70 -01 har precis samma problem som krisjan beskriver.
Servon protesterar ljudligt sedan det blev kallt dvs -25 (men det fortsätter även nu när det är varmare). Just när man startar så känns det som ratten hoppar när man ska svänga. Problemet blir mindre men finns fortfarande kvar när man kört en stund. Har inte fyllt på någon servoolja sedan jag började köra den(aug-09) . Är det bara att fylla på med ATF eller är det tömma allt och fylla på från tomt?
Det känns verkligen som systemet har grus i sig eller att oljan är full av tjocka klumpar.
Behöver förslag och ideér på vad jag ska göra...
CarMan skrev:ska endast vra gröna oljan i dessa bilar

Bilar med grön packnin på locket ska ha grön olja. samtliga P2 bilar har grön
Gamla V70 har röd på de tidiga o grön på de sena
Jag har brun olja i min servo ?:-/ ser ut som ny motorolja till färgen alltså inte smutsig , har haft bilen i 4 år och aldrig fyllt eller bytt denna olja eller
haft några som helst problem med servon, vad kan det vara för olja?
Brun Olja ?

Om man blandar den gröna med den röda så får du en brunaktig färg, det kan vara svaret på att någon har gjort detta i din bil, detta är helt OK, de är blandbara MEN den röda blir för tjockflytande i kyla, så skall du iväg till kalla områden så är det bara den gröna som gäller.

Samt är du inte säker alls mm och den ser skum ut. BYT !
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]