Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krullle
Hmm...

Det låter ju inget vidare.. :oops:

Dags att sälja då... :wink:
av CANBus
nej, 3 utav dessa noder som erlagt felkod hör ihop, och AUM felkoden är säkerligen nått tillbehör (tex slutsteg) som inte har initsierats eller mjukvara nedladdat.
av krullle
Ok, Stereon kan jag tänka mej, Ipoden.

För att få reda på vad det är mera exakt så måste man plugga in datorn?
av krullle
Då har jag vart på Volvo och kollat.

Felkoden heter: DEM-0007

Styrenhet DEM fel lr nåt sånt.

Vi testade även att mäta hydraltrycket.

Lyfte upp bilen la i växel. Då varierade DEM trycket från 0,80-0,10MPa.
Frmahjulen snurrade men ej bakhjulen (?) Ska det vara så? Volvo killen hade aldrig kollat detta innan..

Vad ska trycken ligga på om allt funkar?

Sen var vi ute på en provkörning då vi mätte trycket underkörning.
Vid körning på väg låg värdet stabilt på 0,10MPa.
När vi drog på för att testa AWD;n så steg trycket ypp till ca 2,2MPa för att sen sjukna snabbt och AWD går till med ett ryck, som det börjat göra det senaste....

Volvo skulle beställa ny DEM box för att testa. Boxen ska tydligen vara ersatt i reservdels listan oxå....?

Ga mod. 30713163.
Nya mod. 30783061.

Några tips?

//Krille
av staffann
Låt mig kolla lite på jobbet.

Trycket ska med motorn på aldrig ligga under 0.3-0.4 MPa så om det ligger stabilt på 0.1 MPa är det ngt fel. Det kan bero på att styrenheten har stängt av pumpen pga att den upptäckt ngt annat fel eller så kan det t.ex. vara så att tryckgivaren är kass.

När du lyfter bilen, startar motorn och lägger i växel så ska alla fyra hjulen rotera om det finns normal funktion i Haldexkopplingen. En bra funktionskontroll är att lyfta bilen, starta motorn, dra handbromsen, lägga i tvåan och sakta släppa kopplingspedalen (om du har manuell vxllåda) med endast mycket lätt gaspådrag. Då ska det "ta emot" och motorvarvtalet sjunka när du släpper kopplingen i och med att handbromsen tar emot via haldexkopplingen. Om däremot det inte är något motstånd och bara framhjulen roterar så fungerar inte fyrhjulsdriften.

Jag ska kolla upp vad felkoden betyder och återkomma med rekommendation. Om det är tryckgivaren så ska du inte byta hela styrenheten, det blir onödigt dyrt. Men låt mig som sagt återkomma.
av krullle
Detta tackar jag för!

Volvo killen hade inte testat nåt av detta innan så han kan nog behöva lite tips.

Har aut låda på min xc för kännedom..

är garanti jobb så för min del får dom byta vad dom vill, men som du säger borde det vara mycket enklare att bara byta givaren...

//Krille
av staffann
Som jag trodde så betyder felkoden att normalt grundtryck enl ovan inte uppnåtts inom 2 minuter från start.

Det har gått ut ett servicemeddelande från Volvo hur man ska hantera detta fel, och det bör verkstaden ha. Enligt detta bör de byta ut endast tryckgivare. Det spelar ju ingen roll för dig eftersom det går på garantin, men Volvo kan förlora pengar på att allt bytes ut om inte reklamationen godkänns av leverantören.

Hör av dig igen om verkstaden får problem att lösa det hela.
av bilgalen
Lite OT nu kanske. Men tycker det börjar bli väldigt vanligt med bilmekaniker/verkstäder som inte "hört talas" om fel även fast det gått ut tydliga direktiv i form av servicmeddelanden från tillverkaren. Nu tänkte jag generellt, inte bara Volvo.

Är det extremt dålig organisation hos många verkstäder? Eller hur kommer det sig att mekanikerna inte känner till saker som gått ut som meddelande från tex Volvo?
av krullle
Tackar för hjälpen!

Ska framföra detta till Volvo killen...

Finns det nåt namn/ ref. nr på detta felmedelandet så Volvo killen kan läsa själv?

//Krille
Senast redigerad av 1 krullle, redigerad totalt 0 gånger.
av Frigge
Städning pågår :wink:
Senast redigerad av 1 Frigge, redigerad totalt 0 gånger.
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]