Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Seafront
Uppgradering och omladdning av mjukvaran… under vilka förhållanden görs en omladdning? Hur går en omladdning till?
av Motörhead
Var till lokala Volvoverkstan och fick ett pris på 718kr. Han var väldigt nyfiken på var jag hade hittat CAN-koden :D
Dom har det lite körigt nu så jag tar det under hösten.
av Frigge
mattexc90 skrev:
Om man inte uppgraderat mjukvaran sedan bilen var ny är det samma mjukvara som fanns i bilen från början vilket innebär att felet fanns från början, bevis genom logiskt resonemang. Återstår att bevisa att mjukvaran inte uppdaterats sedan bilen var ny, alternativt reklamera de uppdateringar som gjorts vilka automatiskt också är yngre än tre år om bilen själv är yngre än tre år. Borde inte vara några svårigheter att föra i bevis.
Du måste ju som kund bevisa att du haft felet från dag1 isf, hur gör du det om du inte anmärkt på det tidigare ? Hade du haft felet från början borde du ju lämnat in den vid ett tidigare tillfälle :roll:
Du som kund har en skyldighet att anmäla felet inom rimlig tid dessutom så glöm ditt resonemang.
Användarvisningsbild
av tracker
om du har en bug i programmet när kommer den ?
efter 1 månad eller om 2,5 år
har du programvarufel och du laddar in ett nytt program som avhjälper felet borde felet ha varit där från början tycker man
av mattexc90
Frigge skrev:
Du måste ju som kund bevisa att du haft felet från dag1 isf, hur gör du det om du inte anmärkt på det tidigare ? Hade du haft felet från början borde du ju lämnat in den vid ett tidigare tillfälle :roll:
Du som kund har en skyldighet att anmäla felet inom rimlig tid dessutom så glöm ditt resonemang.
Finns det en bugg i en programvara har den funnits där hela tiden! Det finns inga möjligheter att en programvara blir sämre och sämre med tiden pga slitage på den. Det går inte heller att få in smuts mellan en etta och en nolla i binärkoden som gör att den börjar bete sig annorlunda efter ett antal år. Dock kan det vara så att symptomen endast uppkommer under extraordinära omständigheter vilket innebär att buggen funnits hela tiden men inte visat sig då villkoren för detta inte blivit uppfyllda tidigare. Ett annat exempel: Lampan som indikerar låg spolvätskenivå kan ha varit trasig sedan bilen var ny men man har aldrig upptäckt det pga att man inte hittills haft så lite spolarvätska i behållaren att lampan haft anledning att börja lysa. Efter ett antal år när spolvätskenivån för ovanlighetens skull understiger nivån för att lampan ska lysa och spolarvätskan slutligen tar slut upptäcks felet. En lampa kan gå sönder efter en tid, t.ex. man kör över ett gupp och glödtråden går sönder, vilket gör det svårt att bevisa att lampan varit trasig hela tiden. Om det istället är en programvara som har en bugg som är orsaken till att lampan för låg spolvätskenivå inte lyser så har buggen funnits i programvaran hela tiden, programvara kan inte "gå sönder". Det innebär att man borde kunna reklamera bilen och få ny programvara utan kostnad.
av Marbas
Hade bilen på service idag, och begärde även en "Total Uppgradering" (VO 30677038). Enligt mek killen så har denna tidigare kostat 78 öre (blir en krona om man avrundar), men Volvo har nu höjt priset. Jag fick betala 312,50 kr för uppgraderingen. Detta är då inklusive arbetet, alltså inget extra för arbetskostnaden. Tycker inte detta är dyrt för uppgradering (snarare en rimlig kostnad) av mjukvaran då verkstaden faktiskt fick lägga ner tid på arbetet.
av Putte^
Men dessa inställningarna skulle funnits i bilen när den var ny.

Nu är inte 312:- mycket, mer princip.

Tänk om du skulle få betala 312:- för varje uppdatering till windows XP?
av Motörhead
Fast den jämförelsen haltar en hel del då du själv installerar uppdateringarna till hemdatorn. En normal Volvo-verkstad ligger väl på närmare 1000kr/ timmen i arb.kostnad så det är väl klart att de vill ha betalt för tiden det tar att köra in bilen, koppla upp sig, tanka över programvaran, kolla att allt fungerar osv.
Däremot kan man ju tycka, att i dessa tider med trådlöst internet, så borde ju bilen kunna uppgraderas automatiskt när man kör.
av Marbas
Håller med både Motörhead och Putte^:

Verkstaden får ju faktiskt lägga ner lite jobb på att uppgradera bilen med ny mjukvara, även om de inte betalar något till Volvocars för själva mjukvaran så kosar ju arbete lite grand. Lite som om jag skulle gå ner med min dator till datoraffären och be dem göra Windows Update.

Dock är det ju så att jag kan inte själv göra uppgradering, vilket jag har möjlighet att göra med Windows Update. Vad jag menar är att verkstäderna har "monopol" på att uppgradera bilen. Någon skrev tidigare att varför har inte bilarna en usb kontakt så jag kan uppgradera mjukvaran själv (motsvarande Windows update)? Tror att det kan komma i framtiden, se bara på mobiltelefonerna. Det var ju inte allt för länge sedan som man inte kunde uppgradera mjukvaran i dem själv utan fick lämna in dem till ett service ställe. Nu gör man det direkt i mobilen genom att kopla upp den mot internet. Det var kanske en dum jämförelse (mobil - bil), men vem vet... Redan i dag kan man ju konfigurera parametrar i t.ex. V50 som man måste lämna in sin V70N på verkstaden för att göra...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]