Var till lokala Volvoverkstan och fick ett pris på 718kr. Han var väldigt nyfiken på var jag hade hittat CAN-koden :D
Dom har det lite körigt nu så jag tar det under hösten.
Moderator: Moderatorer
mattexc90 skrev:Du måste ju som kund bevisa att du haft felet från dag1 isf, hur gör du det om du inte anmärkt på det tidigare ? Hade du haft felet från början borde du ju lämnat in den vid ett tidigare tillfälle :roll:
Om man inte uppgraderat mjukvaran sedan bilen var ny är det samma mjukvara som fanns i bilen från början vilket innebär att felet fanns från början, bevis genom logiskt resonemang. Återstår att bevisa att mjukvaran inte uppdaterats sedan bilen var ny, alternativt reklamera de uppdateringar som gjorts vilka automatiskt också är yngre än tre år om bilen själv är yngre än tre år. Borde inte vara några svårigheter att föra i bevis.
Frigge skrev:Finns det en bugg i en programvara har den funnits där hela tiden! Det finns inga möjligheter att en programvara blir sämre och sämre med tiden pga slitage på den. Det går inte heller att få in smuts mellan en etta och en nolla i binärkoden som gör att den börjar bete sig annorlunda efter ett antal år. Dock kan det vara så att symptomen endast uppkommer under extraordinära omständigheter vilket innebär att buggen funnits hela tiden men inte visat sig då villkoren för detta inte blivit uppfyllda tidigare. Ett annat exempel: Lampan som indikerar låg spolvätskenivå kan ha varit trasig sedan bilen var ny men man har aldrig upptäckt det pga att man inte hittills haft så lite spolarvätska i behållaren att lampan haft anledning att börja lysa. Efter ett antal år när spolvätskenivån för ovanlighetens skull understiger nivån för att lampan ska lysa och spolarvätskan slutligen tar slut upptäcks felet. En lampa kan gå sönder efter en tid, t.ex. man kör över ett gupp och glödtråden går sönder, vilket gör det svårt att bevisa att lampan varit trasig hela tiden. Om det istället är en programvara som har en bugg som är orsaken till att lampan för låg spolvätskenivå inte lyser så har buggen funnits i programvaran hela tiden, programvara kan inte "gå sönder". Det innebär att man borde kunna reklamera bilen och få ny programvara utan kostnad.
Du måste ju som kund bevisa att du haft felet från dag1 isf, hur gör du det om du inte anmärkt på det tidigare ? Hade du haft felet från början borde du ju lämnat in den vid ett tidigare tillfälle :roll:
Du som kund har en skyldighet att anmäla felet inom rimlig tid dessutom så glöm ditt resonemang.
Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]
Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]