Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Vilken service gjorde du? 8000 mil?
Kostnad?
Vad byttes o fixades?
Har du någon adr dit?
av Arne
Såg nu i Aftonbladet att Volvo står för hela kostnaden med spjällhusbytet och de som redan betalt ska få pengarna tillbaks. :D
av Walle
greeken:
Jag gjorde 14000 mila gick på strax under 3000:- .. sen uppgraderade jag både automatlåda och motorstyrenhet..(300:-) och betalade felsökningen för spjällhuset(200:-) ... så det landade på 3500:-
Krängningshämmarstagen fick jag betala 740:- för, dvs halva priset.
Sen bytte dom ju spjällhus och elfläkten gratis.
Nu är bilen som ny ;)

/W
av macke
Tar de på sig det verkligen? Pratade med en kille från Volvo i Gtb nyligen och han lät väldigt skeptisk till felet med gasspjället. "Lyser inte motorlampan så är det inte trasigt och behöver inte bytas" - Helt sjukt knäpp kommentar, då den antagligen knappt lyser på någon bil pga det felet?

Han kom iofs även med tippset till att min bil drar märkligt mycket bensin (+2 l/m) att det kunde vara tankmätaren. Tankar 80 liter, kör 35 mil, tankar 80 liter. Stjärna.
av Walle
hehe, låter som en riktig stjärna :lol:
Jag har hört väldigt olika bud. När jag ringde Bilia och frågade i förra veckan skulle dom INTE ta på sig. Så jag är väldigt lycklig att jag fick det utbytt. Men jag betalade ju iofs. för en felsökning av ojämn tomgång, svårstartad samt emissions varningen. Men varningen om emissioner fanns ju bara där korta stunder. Så en en felsökning för ett par hundra så får du reda på om spjället är dåligt. Klart det kan vara trasigt utan att lampan lyser ....hmmm... jag skulle nog inte lämna min bil till den verkstan iaf.
Men som sagt, det verkar som det är individuellt mellan olika verkstäder hur dom tar på sig jobben. Vi ska ju inte glömma att verkstan får betalt för reservdelen när dom SÄLJER ett spjäll till dig...medan som inte får något när det går på garantin. Klart dom vill sälja :roll:
/W
av zenobia
Walle skrev:Vi ska ju inte glömma att verkstan får betalt för reservdelen när dom SÄLJER ett spjäll till dig...medan som inte får något när det går på garantin. /W
Eller ännu bätttre.... dom säger att det inte går på garantin. Du betalar prylen till verkstaden och dom får sedan ut ersättning från volvo för garantijobbet (som dom inte gjorde). Dubbla inkomster mao...
=)
av byggarn
Hur gestaltar sig problemen med tomgången?? Har problem med att min dippar till ca 500varv när jag trycker ner kopplingen mellan växlingarna.
Användarvisningsbild
av greeeken
ja det är ett exempel.
Det var så på min s60 ,så fort man skulle stanan o ttyckte ner kopplingen så gick den ner till ca 4-500 varv o var på väg att slockna.
av Kenta
Det finns väl inga förgasare på dom bilar som ni har :shock:
av nevyn
Det är nog hämtat ur tidningarna, de skrev nämligen om felaktiga förgasare...
Felkod 322 - B230f LH2.4

Ja precis. Helt införstådd med hur syst[…]

Halloj på er! Försöker hjälp[…]

Hur ska jag ha instrumentet inställt nä[…]

Kan det vara grenrörsläckage? Eller l[…]