Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bothner
Min nya S80 07:a verkar ha olika reaktion beroende på om bilen står still eller kör .
Torkarna står still med samma nederbörd som de sedan börjar svepa vid med fart på bilen.
Kan ju va vettigt då man behöver mer koncentration på motorväg.
Fast inte så bra om man kör kökörning och man helt plötsligt står still i en korsning och torkarna stannar!
Användarvisningsbild
av Larre
Jag har aldrig haft regnsensor förut och hade inte särskilt stora förväntningar när den funktionen ändå följde med ett av paketen när vi köpte bilen. Men jag är mycket nöjd med hur den fungerar.

Särskilt häromdagen, när ett regnoväder svepte fram. Var ute körde och regnsensorn reagerade precis efter vad jag skulle tro att den ska. När det duggade glest, svepte torkarna rätt så sällan. Men när regnet tilltog, svepte trokarna oftare över rutan och när regnet hällde ner vispade de på som ett par gnuer (inte för att jag nånsin sett ett par gnuer torka vindrutor förut, men ändå). När jag kört igenom regnovädret helt, så upphörde torkarna helt att svepa över rutan. Genom hela regnovädret svepte torkarbladen lagom mycket för att hålla rutan fri från regn. Jag skulle inte gjort det bättre själv med mänsklig ockulär regnsensor och manuell styrning av hastigheten på torkarspakens vred. Om nu det skulle säga något. :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Håller med föregående om att det funkar faktiskt över förväntan. (vilket är ovanligt för att vara en Volvo...... :wink: )
av haxpet
Jag har regnsensor på min V70 -05 och den funkar kanon. Ibland kan man tycka att den borde svepa lite fortare, men i det stora hela så funkar den bra. Jag har inte ens känsligheten ställd till max.

Körde en lite längre sträck här mitt i veckan och det var ett mycket omväxlande väder, under dom fyra-dem timmar jag var på vägen så regnade från och till säkert 5 gånger. Och vid första tillfället så slog jag ju på regnsensorn och efter det så gick ju torkarna igång varje gång det kom vatten, väldigt bekvämt, jag behövde inte bry mej om att slå av och på torkaran, eller ändra hastighet på dom, när det öste ner som värst så gick torkarna upp till maxhastighet.
Användarvisningsbild
av Lilja
Man kanske kan be volvo uppdatera mjukvaran vid nästa service? För som jag skrivit tidigare i tråden så är det precis som sensorn inte reagerar ibland. När det börjar regna får man först dra den till 0 läge sen tillbaka till sensor läge för den ska reagera alls. Sen när den väl går, så kan den reagera direkt när det kommer minsta lilla blött, sen helt plötsligt stannar den och väntar tlls nästan hela rutan är blöt innan den går igen, även på känsligaste inställningen.
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]