Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att felet återkommer efter ett tag känns som att felet ej har hittats ännu.
Då du löder om kortet tror jag hanteringen gör att felet försvinner ett tag för att sedan återkomma efter ett tag.

Jag tror mindre på stora kretsen - processorn men har du provat allt innan så ör det en tanke.

Då jag felsökte körde jag instrumentet utan baksida så jag kunde klämma lite med fingrarna försiktigt för att få en idé var på kortet felet var.
JohanMolybden skrev:Att felet återkommer efter ett tag känns som att felet ej har hittats ännu.
Då du löder om kortet tror jag hanteringen gör att felet försvinner ett tag för att sedan återkomma efter ett tag.

Jag tror mindre på stora kretsen - processorn men har du provat allt innan så ör det en tanke.

Då jag felsökte körde jag instrumentet utan baksida så jag kunde klämma lite med fingrarna försiktigt för att få en idé var på kortet felet var.
Ursäkta den sena återkopplingen, jag jobbar 120% sen ska man hinna med det så kallade livet. :oops:
Det fungerade ju i ett år vilket tyder på att jag gjorde rätt, det är inget sånt fel som dyker upp och försvinner av sig självt utan när det väl har börjat är det bara omlödning som har hjälpt.
De stora kretsarna har skyddslack på benen, därför har jag inte gett mig på dessa.
Erik Å skrev: tor 26 dec 2024, 15:00 Man ska inte behöva löda om kretsar upprepade gånger.
Inte om man lött om allt som har problem och gjort det rätt...
Lödfel är sällsynta på ytmonterade komponenter, isåfall har det varit något processfel i tillverkningslinan. För lite lodpasta pga felaktiga pastastenciler t.ex.
Jag måste tyvärr hävda motsatsen, vissa komponenter har designats olyckligt så att det blir stress i lödningar pga vibrationer eller temperaturcykling vilket tillslut leder till sprickor och dålig funktion, så det behöver inte vara processfel utan kan vara designfel också. Att någon sammanställer en video och det är en allmänt känd reparation pekar ju på detta, att detta är ett fel som kommer på de flesta av dessa enheter förr eller senare. Men tacksamt som sagt att det inte är tex en BGA som är svårare att fixa hemma och att det inte verkar vara lackade eller pottade kretskort som ju då gör allt mycket svårare.
...och lägger till att det ofta är en placering av kretsen i någon kant eller att det sitter större komponenter som kontaktdon och liknande som ökar stressen. Små komponenter har väl mindre sannolikthet att fallera då de varken är tunga eller har en tillräckligt stor längdutvidgning för att lödningarna ska slitas sönder över tid...
jlu skrev: sön 19 jan 2025, 17:18 ..Jag måste tyvärr hävda motsatsen,svårare.
Vill man vara med som underleverantör till bilindustrin så måste man uppvisa felfrekvens på enstaka ppm över garantitiden annars hänger Volvo som en hök över axeln och kräver åtgärder och i värsta fall att man finansierar en recall.
Yazaki borde rimligen ligga på ppm-nivån. Klart alla kan göra misstag, shit happens..
Det är en stenhård bransch att vara underleverantör, har jobbat åt en av Volvos leverantörer.
Givetvis är det hårda krav, men när det blir sådana här fel som "alla känner till" så är nåt felkonstruerat. Som tur är så är det ju kanske 1 av 20 styrenheter som har nåt designfel, och förhoppningsvis hittar man det så felet åtgärdas till senare årsmodeller. Men jag jobbar med en annan fordonstillverkare så jag har hyfsat bra koll på fel som kan uppkomma och hur man löser dem. Lödningar som spricker är ett väldigt vanligt felmode, därmed inte sagt att det händer på många styreheter eller stor procentandel i normalfallet.
Efter att ha jobbat med felanalys på bilelektronik ett antal år skulle jag säga att dåliga lödningar är procentuellt väldigt liten del av felen.
Fel på halvledare, ofta triggade av temperatur, är mycket vanligare. Dåliga anslutningar av bondtrådar och allehanda latenta defekter på kislet som inte hittas i slutprovningen vid tillverkning..
Sådana fel försvinner ofta för gott (eller i alla fall för ett bra tag) om komponenterna värms upp till lödtemperatur, det kan vara förklaringen till att omlödning verkar fixa fel...
Mest skumt när vi började hitta problem med processorer där enstaka individer betedde sig annorlunda. Men NXP hävdade att det inte alls var fel på dem utan att vi inte följt deras rekommendationer och att felet var vårt.. Så det finns tydligen mängder med gråzoner och otestade funktioner och följer man inte handboken exakt så kommer man ut i tassemarker där man inte kan förutse hur komponenterna kommer att bete sig och leverantören tar inget ansvar. Vart är vi på väg? :-/
I någon liknande diskussion med Microchip så förklarade de att de testar alla funktionsblock i en microcontroller var för sig men sen kan man ju kombinera dem på närapå oändligt antal sätt och detta är förstås praktiskt omöjligt att testa i deras produktion... Därför slinker en del latenta fel ut. Somliga aktiveras (eller deaktiveras) termiskt.
jo, kanske är skillnad på designmissar och produktionsavvikelser / dåliga komponenter. jag har iallafall haft flera case med dåliga lödningar där en stor del av populationen drabbas. Kan tänka mig att tunga fordon har en något annorlunda användning än personbilar, så tempcykling och vibrationer gör kanske att detta felmode är vanligare där... BGAer och kontaktdon har varit det som har felat. Stora komponenter där tempreratur skapar stora rörelser. Men rätt designat så ska det inte behöva hända.
Bump!
Jag hann besikta bilen men efter en månad började det krångla igen så idag var jag och köpte två felfria instrument för 700kr, ett har gått 30400mil och sitter i bilen nu, det andra har gått 41000 och det ska jag ha i reserv. Mätarställningen ställde inte om sig som jag trodde att den skulle göra så nu är den backad 6000mil.
Som bonus började även bensinvärmaren att fungera, den har inte funkat under de sju åren jag ägt bilen. :party:
Köpråd v50/s40 /c30

D2 är en helt ok motor (2010-2012) så l[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]