Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Elen ändrades lite iom med faceliften -05 men vet inte hur mycket, REM t ex är annorlunda för faceliften jämfört med de äldre.
En polare med en V50 fick en massa konstiga fel och beteenden som löstes av något så enkelt som rengöring av kontakterna till CEM. Vad jag förstår sitter CEM lite mer utsatt i V50 men kan ju vara något att ha i åtanke.

Hittade ett elschema för V70 2001
https://theeshadow.com/files/volvo/MY20 ... 950202.pdf
av LarryRu
Den lever igen. Inte riktigt säker på vad som gjorde det. Har varit och gjortcom jorden till cem och dragit i alla kablar och tryckt på den. Lånade ett verktyg och tog upp ecu och blåste rent . Var på kabeln för signal till start motor och tightade den. Hotade sedan bilen med att köra den tvärs över vägen till skroten för kryssning.
Sedan testade vi och allt funkar som det ska. Kunde nu läsa med ibd läsare,och släcka alla felkoder. Efter det kört den länge och starta många gånger inga fler felkoder.
Användarvisningsbild
av MartinS
Snyggt, troligtvis gjorde rengöring och "vickande" på CEM susen. Bra jobbat!
av LarryRu
Tackar. Och stort tack för alla tips och råd. De är toppen att få idéer på vad man kan prova
av LarryRu
Lycka är aldrig långvarig....nu står den död igen. Det regnar här så om det kan ha påverkat. Få se om den står utan regna några dagar så kanske den gillar livet bättre.
av pelind
Har du hittat något fel på den, jag fick precis nästintill exakt samma symptom som du har och det skulle ju underlätta min felsökning massor.

Noterat, tack!

Packbox kamaxel

Är de samma packbox på avgas och insug […]

Ny Kartuppdatering

Mottager alla tips frân kunniga personer. Ib[…]

Tror du inte din bil klarar en tvärnit fr&ari[…]