Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av varri
Men chiptrim, hur tänker de som köper sig en T5 eller en R ny? Jo, de vill ha en sådan för den går bra mkt fortare än en 140hk.. eller hur? Så är man skeptisk till en PPC:are, bör man inte vara lika skeptiskt till T5 & R isf?

Sedan har jag som uppfattning att min T5 behöver inte köras lika hårt som polarens 140hk... när han drar för fullt behöver ju inte ja använda nått av min motor för att hänga på... ;) Alltså körs min snällare...

Eller är jag ute å åker rullskridskor nu ?
Användarvisningsbild
av greeeken
varri skrev:Men chiptrim, hur tänker de som köper sig en T5 eller en R ny? Jo, de vill ha en sådan för den går bra mkt fortare än en 140hk.. eller hur? Så är man skeptisk till en PPC:are, bör man inte vara lika skeptiskt till T5 & R isf?

Sedan har jag som uppfattning att min T5 behöver inte köras lika hårt som polarens 140hk... när han drar för fullt behöver ju inte ja använda nått av min motor för att hänga på... ;) Alltså körs min snällare...

Eller är jag ute å åker rullskridskor nu ?

Kan det inte vara så att en 140 är billigare? Den passar ders budget just då?
Dom drar mindre soppa än T5 o R en oxå.
Allt handlar ju om hur mkt pengar man har när man ska köpa sig en bil.

Sen är det väll som du säger en 140 bil måste gasa mkt mer för att hänga på¨t5an
av dali
greeeken skrev:
dali skrev:Om jag ser en annons på en bil som är trimmad så är det stor risk att jag skippar den och letar vidare. Om det inte är en 140 hk sugmotor som chippats upp till 170 förstås.
Ska inte vara någon skillnad där tycker jag
Har 140 hk bilen trimmats så har den körts hårdare.
Det ÄR skillnad, Volvos 140 och 170-hästare är exakt samma motor med olika programvaror. Mao så överskrider du inte den effekt som Volvo själva tar ut ur motorn. Sannolikheten att en PPC-trimmad turbomotor körs hårdare är mycket större.
varri skrev:Men chiptrim, hur tänker de som köper sig en T5 eller en R ny? Jo, de vill ha en sådan för den går bra mkt fortare än en 140hk.. eller hur? Så är man skeptisk till en PPC:are, bör man inte vara lika skeptiskt till T5 & R isf?
Beror på vad du menar. T5 och R har den effekt som tillverkaren har testat fram och "garanterar" att drivlina etc ska klara. Om du då ökar effekten i motorn med eftermarknadsprogramvara så kan det medföra onormalt slitage, det kanske inte märks efter 500 mil, men efter 8.000 ... och då är det sannolikt tre ägare senare som problemen kommer.

Om du menar att T5 och R (oavsett PPC) sannolikt är hårdare körda än en 140-hästare så håller jag med. Andrahandsvärdet på en T5 med 12.000 mil på mätaren är nog sämre (procentuellt sett) än på en 140-hästare, just för att de slits hårdare och kostar mer att reparera.
Användarvisningsbild
av greeeken
dali skrev:
greeeken skrev:
dali skrev:Om jag ser en annons på en bil som är trimmad så är det stor risk att jag skippar den och letar vidare. Om det inte är en 140 hk sugmotor som chippats upp till 170 förstås.
Ska inte vara någon skillnad där tycker jag
Har 140 hk bilen trimmats så har den körts hårdare.
Det ÄR skillnad, Volvos 140 och 170-hästare är exakt samma motor med olika programvaror. Mao så överskrider du inte den effekt som Volvo själva tar ut ur motorn. Sannolikheten att en PPC-trimmad turbomotor körs hårdare är mycket större.
Beror på vad du menar. T5 och R har den effekt som tillverkaren har testat fram och "garanterar" att drivlina etc ska klara. Om du då ökar effekten i motorn med eftermarknadsprogramvara så kan det medföra onormalt slitage, det kanske inte märks efter 500 mil, men efter 8.000 ... och då är det sannolikt tre ägare senare som problemen kommer.

Om du menar att T5 och R (oavsett PPC) sannolikt är hårdare körda än en 140-hästare så håller jag med. Andrahandsvärdet på en T5 med 12.000 mil på mätaren är nog sämre (procentuellt sett) än på en 140-hästare, just för att de slits hårdare och kostar mer att reparera.

Jo jag vet att det är exakt samma motor med annan programvara, Vi har det på företaget o båda är chippade.
Du kan INTE få ut 170 hästar ur en motor som kommit ut med 140H
Användarvisningsbild
av cycler
?????

Trim till sugis blir väl 188 Hk oavsett om du hade 140 eller 170 innan??

/C
av dali
Jag skulle gärna se en oberoende mätning av de påstådda 188 hästarna ...

Alla BSR:s motormätningar har högre standardeffekt än biltillverkarna själva anger (exempelvis ger Volvos 170-hästare i standardutförande 180 hästar enligt BSR), vilket antyder att deras angivna sluteffekter förefaller vara en smula optimistiska.
Användarvisningsbild
av greeeken
dali skrev:Jag skulle gärna se en oberoende mätning av de påstådda 188 hästarna ...

Alla BSR:s motormätningar har högre standardeffekt än biltillverkarna själva anger (exempelvis ger Volvos 170-hästare i standardutförande 180 hästar enligt BSR), vilket antyder att deras angivna sluteffekter förefaller vara en smula optimistiska.

Vart läste du det? att det ger 180?
När man kollar på deras sida står det 140 resp 170 hästar

Jag refererar då till denna länk.
http://www.bsrab.se/products/n33/

Sen ger dom flesta trimmfirmor samma siffror ca188 hästar.
Tex itsfun.

Japp oavsett 140eller 170 så blir slutresultatet 188h
av dali
Klicka på någon av trimsatserna (ex vis den för S60 170-hästaren), där finns effektuppgifterna:

...........original...Steg.1
----------------------------
effekt..180Hp.....188Hp
vrid.....232Nm....248Nm
Användarvisningsbild
av greeeken
dali skrev:Klicka på någon av trimsatserna (ex vis den för S60 170-hästaren), där finns effektuppgifterna:

...........original...Steg.1
----------------------------
effekt..180Hp.....188Hp
vrid.....232Nm....248Nm
Jasså ok då hänger jag med

Kan de va så att dom menar att motorn har så många hästar fast på hjulen 170??
av Alminjo
Smaken är som baken.

Vissa tar hellre manuell än automat och vissa tvärtom!
Vissa chippar sin bil och andra gör inte det!
Någon köper svart bil och någon vit.

Vad är rätt??
V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]

Pigg v70 vs slö v70

Hej. Har haft en v70n från -00 i snart 10 &a[…]

Hej! Tygmattan är blöt. Även den gr[…]

Visst kan det vara bränsleproblem.. Sen om t&[…]