Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av motorart
Ja, vi kollade oljenivån många gånger under de här dagarna.
Användarvisningsbild
av Brainy
Låter ju väldigt mystiskt! Gör som Branx tipsade om, hjälper inte det så får vi försöka hitta andra lösningar!

mvh
Anders
av Frigge
Håller med, ring Volvo. Det värsta som kan hända är att du får ett Nej.
Troligtvis blir du hänvisad till kundrelationsansvarige i Eskilstuna eller liknande men det är en början. Kanske kan du få lite hjälp med ditt bekymmer och det ekonomiska.
av Lövet
Motorn har alltså rasat efter att ha körts 60 mil med trasig oljepump. Inte för att strö salt i såren men det blir nog mycket svårt att försöka hävda någon goodwill eller garanti i det här fallet. Som flera inlägg tidigare konstaterat så är dagens motorer otroligt känsliga för att köras utan ordentlig oljetillförsel.
av ljungström
Jag blev redan på körskolan informerad om att i det fall att oljetryckslampan lyser ska man aldrig köra med bilen - även om oljenivån är normal. Detta då felet, som i det här fallet, kan ligga i oljepumpen.

Jag tror att det är mer eller mindre omöjligt att få någon ersättning från Volvo, kunden skulle ha kontaktat verkstad redan när oljetryckslampan tändes första gången.
Användarvisningsbild
av greeeken
andreas_lofgren skrev:Motorn har alltså rasat efter att ha körts 60 mil med trasig oljepump. Inte för att strö salt i såren men det blir nog mycket svårt att försöka hävda någon goodwill eller garanti i det här fallet. Som flera inlägg tidigare konstaterat så är dagens motorer otroligt känsliga för att köras utan ordentlig oljetillförsel.

Detta är ren bullshit.
Hur skulle han veta om oljepumpen var trasig.
Lyser lampan så indikerar den på låg olja i motorn inte att pumpen rasat.
Min har tänts men då har oljan varit låg, bilen har varit inne hos volvo men dom hitta inget, bara att oljan var låg.

Klart han ska få detta fixat, en motor SKA hålla bra mkt mer än 17000 mil.
Användarvisningsbild
av camaro69
Oljetryckslampan varnar väl för lågt oljetryck. Nivån på oljan kan väl spela en viss roll.
Men har pumpen pajat så har den och då blir ju oljetrycket därefter.

"Varningsklockorna" har ju ringt. Varför kolla oljenivån fler gånger (läs oftare), om man inte är orolig för motorns kondition?

Naturligtvis blir man förbannad att bilen går sönder och att det kostar en mindre förmögenhet att reparera. Syndabocken blir ju biltillverkaren och/eller bilverkstaden.

Själv är man alltid ofelbar :wink:
Användarvisningsbild
av motorart
Hello all!

Om ni bara visste hur många gånger vi fått felmeddelande från "datorn" om fel
som sen har reparerat sig själv, så då litar man inte alltid på den informationen,
särskilt som den försvinner och bilen går perfekt.
Sen vet jag inte riktigt vad man idag menar med att en motor har skurit?,, I min värld borde den inte ens starta, men i det här fallet kan man faktiskt köra den och även köra den upp och ner från en trailer, fast den knappt orkar.
Inga avgaser kommer ut där bak, men POFF POFF från luftfiltret!
Ingen olja bakvägen dit, men oljeläckage från vänster fram på motorn vid vattenintaget.
Samt konstigt knackande från motorn.
PS. Alla varningslampor är nu släkta samt ingen information längre om dåligt oljetryck,
,,,detta efter mina egna tester av div. prov.DS.

Många hälsningar!

Mats! /
Direkt från Garaget!

PS. Nu ger jag upp! DS.
Användarvisningsbild
av greeeken
camaro69 skrev:Oljetryckslampan varnar väl för lågt oljetryck. Nivån på oljan kan väl spela en viss roll.
Men har pumpen pajat så har den och då blir ju oljetrycket därefter.

"Varningsklockorna" har ju ringt. Varför kolla oljenivån fler gånger (läs oftare), om man inte är orolig för motorns kondition?

Naturligtvis blir man förbannad att bilen går sönder och att det kostar en mindre förmögenhet att reparera. Syndabocken blir ju biltillverkaren och/eller bilverkstaden.

Själv är man alltid ofelbar :wink:

Ja lågt oljetryck pga för lite olja.
Inte för att pumpen havererat.
Själ har ja alltid kollat oljan minst 2 ggr i veckan, på alla bilar jag haft.
Detta är totalt bullshit från volvo säger jag.
av stukastini
Detta alternativ kan ses som ett skämt, men det är faktiskt serisöt. Ta kontakt med volvo, om du nu inte redan gjort det. Vill dom inte hjälpa minsta lilla så ta kontakt med Super mannen!, Sverker på SVT. Är det någon som kan få företag att backa så är det han. Denna story skulle göra sig bra på tv och är ett mardrömssenario för en biltillverkare.

Har en vän som faktiskt fick en sak testad av sverker förut. Först var det tvärnit, efter programet var det grönljus och allt fixades så snällt så. Var dock inte en bil den gången, men principen den samma.

Och ang oljelampan, som ni redan har diskuterat. Den skall tas på allvar, men som jag förstod det så slutade det ju lysa, och tändens inte igen föräns många mil. Volvo kan inte kräva att en vanlig svensonbillist skall sluta köra även fast lampan slocknat igen. Vore skillnad om dom tutat och kört med lampan på hela tiden, men så är ju icke fallet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

På bild 2 i denna annons finns ett exempel p[…]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]