Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bengans1
Alla felkoder avlästa (MECA). Fanns INGA!
Fick bytt helljusrelät. Hoppas att detta funkar. Får se framtiden an. Kan ju ta några dagar eller veckor innan felet återkommer. Har varit väldigt oregelbundet tidsmässigt.
Annars kommer man att byta någon datorkomponent.
Någon som har synpunkter?
MVH // Bengan
av glock40sw
Bengans1 skrev: tis 29 aug 2023, 19:20 Alla felkoder avlästa (MECA). Fanns INGA!
Fick bytt helljusrelät. Hoppas att detta funkar. Får se framtiden an. Kan ju ta några dagar eller veckor innan felet återkommer. Har varit väldigt oregelbundet tidsmässigt.
Annars kommer man att byta någon datorkomponent.
Någon som har synpunkter?
MVH // Bengan
Du frågade om synpunkter .De läste felkoder men kom de åt alla styrenheter ,i alla fall UEM måste vara blockerat ,(din spegelhistoria) , då undrar jag om det var flera.
Som jag skrev tidigare har jag inte sett elektromekanisk relä fungera som din ,utan yttre påverkan.
Däremot helt elektroniskt relä kan göra mystiska saker självmant.
Andra kan ha olika erfarenheter ,men vi får hoppas att du får ordning i din bil i alla fall.
av Bengans1
Fick bytt helljusrelät. Hade bränt i ett av kontaktdonen (stiften).
Hoppas nu bara att det var detta som var felet. Har fungerat helt OK sedan bytet ;-) :-D
Elddopet kommer om några veckor när bilen inte skall användas under en längre period.
TACK för alla tips!'
Bengans1
av Bengans1
Till sicnarf.
Du hade rätt i din bedömning. Hoppas och tror jag :-) Än så länge verkar problemet vara löst!
Har kollat på nätet hur man byter ett relä på V70. En omständlig procedur för en amatör och pensionär med begränsad rörelseförmåga. Men... det finns ju andra som är vigare än jag.
Nåväl, nu är det gjort.
Skall vi hålla gemensamma tummar?
Det var enklare att byta relä min på min Volvo Amazon 1961 med 6 volt system.
MVH // bengan
av Bengans1
Alla problem med helljuset verkar vara lösta. Men...
När bilen stått utan att användas i två veckor (semesterresa) var den absolut stendöd. Ingen el överhuvudtaget. Fast att den var fulladdad inför resan.
Hur kan man mäta var strömmen tar vägen?
sicnarf, du verkar veta en del om sån´t här.
Eller är det någon annan som har tips hur jag går vidare.
MVH // Bengans
av Bengans1
Tack, men de har aldrig varit tända vare sig när motorhuven eller bagageluckan varit öppna.
Men funderar ändå hur ett fulladdat batteri blir helt urladdat på två veckor.
av Bengans1
Detta var min första tanke efter att jag köpt bilen. Batteriet hade sannolikt varit urladdat innan försäljningen och snabbt blivit uppladdat när jag köpte bilen. Slarvigt återmonterat med missade bultar.
Köpte ett nytt batteri, men problemet återstod.
Så, kan man på något sätt mäta var strömmen tar vägen när bilen inte körs?
Du verkar vara kunnig på elgrejer, medan jag är en komplett idiot.
Hur gå vidare?

Kanske funkar? https://www.youtube.com/wa[…]

240 startar inte

Nu har jag felsökt ännu mer på den[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p&[…]

Jag har endast problem med backväxel när[…]