Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvis
Efter att läst igenom hela tråden så kan jag bara säga:

Jag skulle inte heller ha den kvar i bilen om jag hadde barn i fram, men ja just ja MEN!!

Har ni aldrig varit på en skrot nån gång och sett en totalt utbrunnen bil?
Det har jag, och har laggt märke till airbagen som bokstavligt smält ner på golvet, borde då inte den enorma värmeutveckling som blir inne i en bil som brinner antända denna krutladdning om det nu är en sån instabil laddning....

E ni med på vad jag vill få fram? En airbag ÄR inte FÅR inte KAN inte vara så instabil att den utlöser bara si så där.... men allt kan juh hända.. så jag talar både för och emot mej själv i dett inlägg... :roll:
av S60AWD2.5T
Nja det är ju alltid svårt attt väga risker mot varandra.
Antagligen är risken att airbagen skall brinna av då den är urkopplade lite eller obefintlig. Risken för andra olyckor under bilfärden är större.
Men det sitter nog i huvet på en, man vill undvika risker om man kan och detta är ju så enkelt att sortera bort jämfört med alla andra risker.
Användarvisningsbild
av CarMan
volvis skrev:Efter att läst igenom hela tråden så kan jag bara säga:

Jag skulle inte heller ha den kvar i bilen om jag hadde barn i fram, men ja just ja MEN!!

Det har jag, och har laggt märke till airbagen som bokstavligt smält ner på golvet, borde då inte den enorma värmeutveckling som blir inne i en bil som brinner antända denna krutladdning om det nu är en sån instabil laddning....

E ni med på vad jag vill få fram? En airbag ÄR inte FÅR inte KAN inte vara så instabil att den utlöser bara si så där.... men allt kan juh hända.. så jag talar både för och emot mej själv i dett inlägg... :roll:
jag tror inte airbagen kan antänndas av hetta, man om den nu skulle det, så lär den som siter i bilen redan brunnit upp, inten den smäller & då lär det inte heller finnan nån kudde som kan blåsas upp, fer den har nog också brunnit upp.
själva start laddningen kan du hålla i handen utan att bliskadad.
Användarvisningsbild
av Loner
Vill bara påpeka att det INTE är krutladdningar i airbag's..
av volvis
CarMan skrev:

man om den nu skulle det, så lär den som siter i bilen redan brunnit upp, inten den smäller & då lär det inte heller finnan nån kudde som kan blåsas upp, fer den har nog också brunnit upp.
Nu menar jag inte att du ska få den i ansiktet när bilen brinner utan poängen är att den INTE är så känslig efter som den klarar av den hetta utan att lösa ut/ explodera!

Ja du kan hålla en handgranat i handen oxå utan att bli skadad... :wink:

Nåja hur som helst så är det upp till var och en att bedömma om
man vill ha sitt barn i framstolen med urkopplad airbag eller inte! Sen hur de är med dess förmåga att lösa ut av eget bevåg lämmnar jag hän!

En film om lite airbags som löser ut.... undrar om man vill ha en sån i handen???? :shock: :roll: (Högerklicka spara som)
Användarvisningsbild
av CarMan
volvis skrev:
CarMan skrev:

man om den nu skulle det, så lär den som siter i bilen redan brunnit upp, inten den smäller & då lär det inte heller finnan nån kudde som kan blåsas upp, fer den har nog också brunnit upp.
Nu menar jag inte att du ska få den i ansiktet när bilen brinner utan poängen är att den INTE är så känslig efter som den klarar av den hetta utan att lösa ut/ explodera!

Ja du kan hålla en handgranat i handen oxå utan att bli skadad... :wink:

Nåja hur som helst så är det upp till var och en att bedömma om
man vill ha sitt barn i framstolen med urkopplad airbag eller inte! Sen hur de är med dess förmåga att lösa ut av eget bevåg lämmnar jag hän!

En film om lite airbags som löser ut.... undrar om man vill ha en sån i handen???? :shock: :roll: (Högerklicka spara som)
den där filmen visar tydligt att säkraste platsen att förvara airbagen på är i bilen, tänk vad olyckor man skulle kuna råkaut för om folk förvara airbagarna fel!
-----------------------------------------
en airbag blåses uppp av 2 gaser som förenas

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]