Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle volymknappen mm suttit på andra sidan (vänster)

Ja !
12
22%
Nej !
43
78%
Användarvisningsbild
av Pimp my ride
Jag tycker det är kanon med volym till höger och farthållare på vänster.
För då kan man öka och minska hastigheten med vänster hand och sköta volymen med högerfoten :-))))) (D)
Användarvisningsbild
av fluppen
Tur att vi har delade meningar :lol:
Användarvisningsbild
av exup
Pimp my ride skrev:Jag tycker det är kanon med volym till höger och farthållare på vänster.
För då kan man öka och minska hastigheten med vänster hand och sköta volymen med högerfoten :-))))) (D)
Hahahaha,glasklart :D
Användarvisningsbild
av Bonnie
Vet inte vad Ni som förespråkar att radiodelen skall sitta på vänstersidan sysslar med när Ni kör bil. Men det verkar ju som om Ni inte gör något annat än pillar med radion hela tiden.
Får nog säga att jag avänder farthållaren betydligt mer än volumknappen etc.
av Steff 99
Vi äter glass, pillar oss i näsan ...farthållare ??..varför använda den då får man inte den rätt känslan när man stampar takten med gasfoten ..man tappar gunggunget i bilen :P
Användarvisningsbild
av VolvoB20
greeeken skrev:
Daddan skrev:
greeeken skrev:Nu är det ju så att man SKA hålla bägge händerna på ratten när man kör :D
Det är väldigt sällan jag har högerhanden på växelspaken. vill ja ha gas så trycker ja ner gasen o bilen flyger fram iallfall. :lol:
Men det är en vanesak, för min del känns det mer naturligt att ha volymen på högersidan.
Är det för att du har M3-vinge som den flyger? ;)
Nej, Redbull ger dig vingar. :lol:
Jag refererade till våran 2,4T som vi trimmat.
Företaget äger 5 s60. Min slöa 170 hästars volvo vill ju inte flyg alls :roll:
Men du har ju 4 utblås i två dubbelpipiga DTM dämpare. Det måste ju hinna evakuera avgaser för åtminstone 1500 hk motorstyrka. Så då bör du enkelt kunna flyga.

Tillbaka till ämnet, jag använder nog farthållaren mera än volymknappen på ratten. Med manuell låda har man ju handen vid växelspaken och då är det lättare att reglera volymen på radion istället för på ratten.
Användarvisningsbild
av greeeken
Handen på växelspaken?
Om man inte sitter extremt nära ratten eller har ovanligt långa armar så känns det inte skönt att ha handen liggandes på en växelspak.
Vänster sida är perfekt. Man vilar armen mot dörren och sköter farten med tummen :D .
Vilken diskussion vi har .

1500 hästar? :D ta bort en nolla och lägg på 20 hästar istället
Användarvisningsbild
av VolvoB20
greeeken skrev:Handen på växelspaken?
Om man inte sitter extremt nära ratten eller har ovanligt långa armar så känns det inte skönt att ha handen liggandes på en växelspak.
Vänster sida är perfekt. Man vilar armen mot dörren och sköter farten med tummen :D .
Vilken diskussion vi har .

1500 hästar? :D ta bort en nolla och lägg på 20 hästar istället
:D :D :D Höll på och tittade på flödesberäkningar vid motortrim innan och ett 3-tumsrör klarar ca 1000 hk innan det blir en begränsning.

Om du kör med fyra rör måste du ju ha dimmentionerat för rätt många +1000 hk. :shock: :shock:

Jag växlar nog oftare än jag ändrar volym också :D
Användarvisningsbild
av Loner
Skippa hästkraft/glasätande och annat oviktigt snack!
Denna tråd handlar om huruvida rattknapparna skulle ha bytt plats!

/L
av sorsj
Trevligt att fler irriterar sig på stereo- och farthållarknapparnas bakvända placering på ratten. Eftersom jag i princip alltid kör på farthållare så får jag ett elände vid mörkerkörning. Farthållare i/ur och av/uppbländning behövs ofta samtidigt. Som det nu är med båda till vänster blir det rätt hopplöst. Varje höst när mörkret slår till på allvar blir jag förundrad över en sådan ergonomimiss av Volvo. Farthållaremanövreringen på höger rattsida skulle ju direkt lösa problemet.

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]