Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rlol
Tror inte det är något fel på pumpen, hade det varit det borde fyrhjulsdriften inte fungera alls tänker jag. Och felkod DEM-0006 borde komma

Men här kommer en uppdatering, lyckades få tag på en exakt likadan DEM modul som enl uppgift är testad, men bilen beter sig likadant.
Provade även min orginalmodul men med en annan solenoid men bilen beter sig likadant. Dvs allt fungerar utmärkt när bilen kallstartas och körs någon mil, men om jag stannar i en korsning eller nåt slutar den fungera.
Om jag då startar om motorn fungerar det igen en stund. Det märkliga är att ju varmare bilen är ju kortare tid fungerar det. En sak till har jag märkt och det är att bilen rycker lite lite grann när fyrhjulsdriften fungerar och jag får för mig att den växlar lite annorlunda också. Men det kan nog vara inbillning med.

Så jag tror nu inte att det är något fel på Dem modulerna, solenoiden eller så, utan det är ett kommunikationsfel mellan CEM och DEM modulerna.

Har läst mig till att ett relativt vanligt fel är vatteninläckage på ovansidan av CEM modulen med en hel del märkliga fel som följd, så jag ska kolla hur dessa kontakter ser ut på min bil tänker jag.
av glock40sw
Det är inte troligt att din bil skulle ha drabbats av vattenläckan till CEM .Efter vecka 40 2005 ändrade Volvo konstruktion ,så det var bara MY 2005 och en del av MY 2006 som drabbades.
av Rlol
Aha ok det visste jag inte, tack för svaret. Det var lite av ett långskott ändå men jag börjar liksom få slut på ide’er.

Var förbi verkstaden idag igen försatt kolla med deras dator, inga felkoder alls… och ingen fungerande fyrhjulsdrift..
240 startar inte

Sitter inget bränslefilter på förg[…]

Kanske funkar? https://www.youtube.com/wa[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p&[…]

Jag har endast problem med backväxel när[…]