Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeterA
Daddan skrev:Off-topic...
Rolig anekdot ang. klädsel.

Vår guldsmed (kallar honom det eftersom han gjorde våra förlovnings/vigselringar) berättade om en kille som kommer in i kostym och slänger fram plånboken med AMEX platinum fullt synligt. Han frågar efter en present till sin flickvän. Guldsmeden frågar om vad han tänkt sig för pris. C:a 1.000:- svarar killen. Hitta en sak för en tusing hos en guldsmed...

Under tiden kommer en joggande man in i träningsoverall. Han säger "Vilka snygga örhängen du hade i skyltfönstret. Min fru fyller år så jag tar dem." 30.000:- kostade dem...
Ha ha! den var bra :D

/Peter
Användarvisningsbild
av Larre

Vår guldsmed (kallar honom det eftersom han gjorde våra förlovnings/vigselringar) berättade om en kille som kommer in i kostym och slänger fram plånboken med AMEX platinum fullt synligt. Han frågar efter en present till sin flickvän. Guldsmeden frågar om vad han tänkt sig för pris. C:a 1.000:- svarar killen. Hitta en sak för en tusing hos en guldsmed...

Under tiden kommer en joggande man in i träningsoverall. Han säger "Vilka snygga örhängen du hade i skyltfönstret. Min fru fyller år så jag tar dem." 30.000:- kostade dem...
Cool kille!

Betalade han också, eller gjorde han en springnota?
Användarvisningsbild
av Larre
Är litet nyfiken på en sak som skrivs litet om här ovanför. Många företag har ju sätt att kategorisera sina kunder efter olika kriterier i syfte att beskriva kunderna och underlätta om/hur man ska bearbeta kunderna beroende på kategoriseringen.

Har ni bilsäljare sätt att på detta sätt segmentera era kunder på? Vilka är dessa segment i så fall och hur placerar ni in en enskild presumtiv/befintlig kund i så fall? Man har ju hört om t ex "Däcksparkare", och såna uttryck, men helt seriöst. Inte bara sånt som ni talar om, utan som säljfirman arbetat fram helt seriöst. Och hur ofta stämmer det första intrycket med det intryck som varar?

Jag respekterar att en del kan vara hemligt, men om någon här ville lätta på hjärtat så vore det väldigt spännande läsning. Jag kan bjuda på motsvarande från annan bransch som motprestation, om så krävs.
av Daddan
Larre skrev:

Cool kille!

Nej, han använde guldkort ;)

Jag tror många bilfirmor går miste om en hel del kunder med denna syn när de dömmer efter klädsel och ålder typ "En ung kille som vill köra en V70N T5 är nog bara ute efter att prova en motorstark bil". Värst har arbetskamraten som är i samma ålder som mig blivit behandlad på Svenska Bil i Akalla. Där hänvisade de till Statiols biluthyrning för provkörning.
Användarvisningsbild
av Larre
Daddan skrev:
Larre skrev:

Cool kille!

Nej, han använde guldkort ;)
:lol: :lol:
av Volvo_S60
Träffade också på en trött och märklig säljare när jag var på Bilia. Han var inte intresserad av att prata priser överhuvudtaget. Deras V70 2.4 140Hk -2004 som har 8-10.000mil på mätaren vill dom ha nästan 200.000kr för. Säljaren påstod att detta var marknadsmässigt pris. :shock: När jag vänligt hänvisade till nya classic som dom säljer för ca. 240.000kr tyckte han att jag skulle köpa en sådan istället. Jag och gravida sambon bara vände på klacken och gick.

Förstår varför dom har hela hallen full med V70. En del av dom har varit till försäljning i två år. :roll:

Blev sedan en fullutrustad V70 2.5t -2004 med knappt 10.000mil på mätaren för 153.000kr hos annan bilhandlare. :D
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har under de senaste veckorna roat mig med att besöka diverse märkeshandlare i Göteborgsområdet, inklusive Bilia.. Vi letar efter en ny eller nästan ny småbil till tjejen och jag måste säga att jag blev förvånad över hur väl uppvaktad jag blev på Bilia Sisjön, jämfört med för ett par år sedan.. Ända tills jag kom på att jag fortfarande hade på mig den snygga och dyra tjänstekostymen...
Jag hoppas att jag får samma bemötande när jag kommer i jeans nästa gång men jag måste säga att jag tvivlar en smula..

Hos bl.a Skoda och Hyundai högg dom oss direkt, och framförallt hos Hyundai hade man en väldigt skön och avslappnad attityd totalt utan den alltför vanliga pushigheten.. Har bara stött på det hos två Volvohandlare under mina 25 år som bilköpare, den ena är just Volvobil (för Volvoanställda i Gbg som nämnts tidigare) samt Bilia i Sävedalen..

/Thomas
Användarvisningsbild
av hebbe
för min egen del så har jag bara positiva erfarenheter av bilia, särskilt då bilia sisjön, där ja även köpte min nuvarande bil. ja var och provkörde den 4 gånger innan ja betämde mig och det var inga problem att få göra det heller. ja gick INTE i kostym utan vanliga jeans.
av Knasen
Som köpare kan man känna sig som den kunden på Roy och Rogers mack "Mannen med den beige Volvo" Han syns inte, flera veckor sedan upptäcks han :roll:
Användarvisningsbild
av Jensen
Tråkigt att så många har så dåliga erfarenheter.
Det mesta som skrivs här tror jag är personliga erfarenheter och inte en riktig bild på hur det verkligen ser ut.
Dom flesta som kommer in i en bilhall får oftast hjälp och är nog säkert väldigt nöjda med servicen.
När det gäller snacket om klädsel så kan jag säga att det stämmer inte riktigt, jag kan säga att dom värsta snackpåsarna är faktiskt dom med kostym och inte killen som kommer in i jeans.
Många tror nog att dom ser viktiga ut i kostym, många gånger så frågar man efter XC90 V8 el nåt liknande, sen hör man aldrig av dom.
Att man skulle ha bilar som stått i över 2år i lager stämmer inte.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]