Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70, 2005:a
Som jag sagt tidigare så sjunker bromspedalen när jag trycker på den med foten även i min V70:ia med tändningsnyckeln i läge två och motorn avstängd.

Med tändningsnyckeln i läge noll och i läge ett är bromspedalen helt stum.

Godkända bromsar på alla besiktningspapper som finns i bilens handskfack, 11 stycken.

Jag kan tyvärr inte ge dig ett svar vad som är rätt eller fel, men på alla äldre bilen än V70:ian som jag kört tidigare så har bromspedalen sjunkit först när motorn har startats och varit igång.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
V70 årsmodell 2005
Jag var ute till bilen ikväll cirka klockan 19.20 och trampade på bromspedalen, den var då stum och stabil.
Efter detta vred jag tändningsnyckeln till läge ett, fortfarande stabil och hård bromspedal.
När jag vred tändningsnyckeln till läge två upplever jag att pedalen sjönk lite mer än halva kvarvarande rörelsen till golvet innan bromspedalen åter blev stum och hård, satt och tryckte med foten på bromspedalen i cirka ½ minut med som jag upplevde stum bromspedal utan någon mer rörelse mot golvet.
Alltså som jag upplever det vid mindre än halva pedalrörelsen kvar till golvet, så blir bromspedalen åter stum och hård utan rörelse, med tändningsnyckeln i läge två.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
Är det komplicerat att byta huvudbromscylindern?
Rören är enkla att lossa, men hur mycket sitter inne i broms servot? Måste även det tas lös? (lite knepigare)
Att byta packningssats verkar kosta 31kr - huvudbromscylindern verkar vara betydligt dyrare... Broms servot och ABSen är också dyra
Har fortfarande inte lyckats analysera vad som kan ha gått sönder ABS / Huvudbromscylindern / Bromsservot. (Vid körning känns inget problem alls)
Har kört en del men inte kunnat notera att bromsvätskan sjunker. (Funderar om jag ska försöka besikta igen utan att göra något mer åt bromsen... Nu syns ingen bromsvätska allafall)
Åkte förbi en verkstad (som jag har förtroende för)
Verkmästaren körde en runda och konstaterade att det inte var fel på varken fotbroms eller handbroms...
Han sa att vissa nyare bilar hade just detta "fenomen" att bromspedalen går i botten stilla stående.
Han tyckte inte att handbromsen tog för högt (den började ju redan ta vid "andra hacket").
(Jag påvisade att man kunde dra nästan lägst upp med "båda händerna" - då skrattade han.... Brukar du dra så hårt?)
Gjorde det, och sa att jag kunde spänna lite hårdare "ett snäpp", men han sa med bestämdhet nej - Den ska vara så här. (tyckte bedömningen i protokollet var felaktigt.)
När min fru och dotter skulle åka från bilprovningen fick de gå in och hämta bilprovaren, för att lossa handbromsen (så hårt tyckte han att handbromsen skulle dras :x ...)
Åker nog inte dit igen.
Nu har bilen besiktats på mitt vanliga ställe.
7 minuter senare var det klart. - Inga problem :-D

De kunde inte hitta några problem varken på bromsar eller handbroms.
Förutom idoga försök till "analys", har jag i princip inget gjort åt bromsarna, handbromsen har jag inte ens rört...

Visst känner man sig retad :bored: - Men nästa gång är det inte någon som "lurar mig" - alla fall.
(Bytte hjullager på en Mercedes som hade samma "glapp" med det nya lagret - det skulle finnas ett glapp... Men det är en annan historia...)
"Han sa att vissa nyare bilar hade just detta "fenomen" att bromspedalen går i botten stilla stående."
Egenskap eller inte, vet inte om jag skulle våga köra en bil där bromspedalen sjunker ner i golvet.. :-/
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]