Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
oj oj oj, nu är vi inne på farliga grejor.

det finns många gaser som går att andvända till ett ac system. men i en bil skulle jag ALDRIG ens tänka tanken på att köra annat än R134a.
att ha gasol i bilen är förenat med livsfara!!!

när det gäller gasens förmåga att tränga igenom gummi slangar som andvänsd i bilars ac system, så är det en av anledningarna til att man har just R134a, denna gas stannar inna i slangen bättre än andra gaser.
ett fullt fungerande system klarar lät 20 år utan att ha tappar för mycke gas.
Användarvisningsbild
av Brainy
134a är ju väldigt lättflyktigt genom material pga dess sammansättning så att säga att ett fullt fungerande system klarar 20år är att befinna sig på mycket hal is.
För att hålla 134a kvar i ett förslutet system så krävs ett system helt slutet med metall! Därför är samtliga skarvar i en frys lödda, i ett ac-system i en bil så använder du bl.a. gummipackningar i skarvarna, varför vet jag inte men jag kan misstänka att det har att göra med att systemet i en bil rör sig betydligt mer än i ett frysskåp. Detta gör att gasen diffunderar ut även i ett fullt fungerande frysskåp.

Men detta har vi två diskuterat tidigare: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=8303

Och ja gasol är brandfarligt men knappast mer diffunderbart än 134a så bara det håller sig i systemet... och så länge det bara läcker ut i små mängder så lär det krävas en gnista inne i systemet för att något ska kunna hända.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av CarMan
gasol tränger undan syre & är brandfarlikt & antänder tätt vid gnista. + att det är en tung gas som ligger kvar i bilen, på golvet. (det är mycket farligare att "leka" med en LPG bil än en GNC, just för att skilnaden är att ena gasen hamnar på marken o den andra flyger upp i "taket")

Tänk dig en trasig evaparator & sen står bilen över natten!
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]