- fre 13 apr 2007, 18:11
Ta en så enkel sak som ett sågverk som tillverkar helt vanliga 45x95mm reglar (jag vet, har inget med biltillverkning att göra, men detta är ett exempel). När regeln är uppsågad granskas den och kvalitetsklassas. En distrubitör vill ha prima kvalitet, en annan köper gärna lite sämre (för en billigare peng). Detta är ju en typ av produktion mot flera olika försäljare, där de får den kvaliteten de beställt.
Ett annat exempel är att man redan i produktionslinjen kan "ställa in" vilken slutkvalitet man vill ha - högre kvalitet tar längre tid att producera, detta med samma maskiner (eller vad det nu är som producerar varan). På så sätt kan man också tillverka samma produkt till olika återförsäljare med olika pris och olika kvalitet. Inget konstigt alls...
Mr H skrev:Det var inte riktigt så jag menade. Givetvis är det som du säger att underleverantören säljer samma grej till flera biltillverkare (i det här fallet). Men jag vet också att vid produktion av vissa grejer (behöver inte vara elektronikprylar) så får en kvalitetskontroll i slutet av produktionslinan avgöra "destinationen".Marbas skrev:Tror du på det där själv?? Det vore rena självmordet för det företaget som skulle agera på det viset!Tylön skrev: Betvivlar starkt detta. Detta skulle innebära högre produktionskostnader för fabriken då de måste ha "dubbla" uppsättningar maskiner och komponenter för att kunna producera två skiljda produkter. Alltid billigast att massproducera en produkt.
Kan väl vara sant. Om en fabrik tillverkar något, och i slutändan görs en kvalitetskontroll, de delar som passerar den högsta nivån går till ett företag, de under en annan går till "pirat-tillverkare".
På många elektronikkomponenter vi monterar in i volvobilarna står två olika artikelnummer, ett tryckt direkt på prylen och ett på en liten vit ettikett. Det tryckta nummret är tillverkarens artikelnummer och det på ettiketten är volvos eget. Dessa artikelnummer är INTE lika! Sannolikt finns alltså samma komponent hos olika fordonstillverkare men med ettiketter i olika utförande beroende på bilmärke, dock med samma tryckta artikelnummer från tillverkaren. Volvo köper alltså en komponent med ett visst artikelnummer och betalar antagligen x-antal kronor extra för att få denna artikel levererad med en ettikett med det egna artikelnummret påklistrat.
Ta en så enkel sak som ett sågverk som tillverkar helt vanliga 45x95mm reglar (jag vet, har inget med biltillverkning att göra, men detta är ett exempel). När regeln är uppsågad granskas den och kvalitetsklassas. En distrubitör vill ha prima kvalitet, en annan köper gärna lite sämre (för en billigare peng). Detta är ju en typ av produktion mot flera olika försäljare, där de får den kvaliteten de beställt.
Ett annat exempel är att man redan i produktionslinjen kan "ställa in" vilken slutkvalitet man vill ha - högre kvalitet tar längre tid att producera, detta med samma maskiner (eller vad det nu är som producerar varan). På så sätt kan man också tillverka samma produkt till olika återförsäljare med olika pris och olika kvalitet. Inget konstigt alls...