Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marbas
#98882
Mr H skrev:
Marbas skrev:
Tylön skrev: Betvivlar starkt detta. Detta skulle innebära högre produktionskostnader för fabriken då de måste ha "dubbla" uppsättningar maskiner och komponenter för att kunna producera två skiljda produkter. Alltid billigast att massproducera en produkt.

Kan väl vara sant. Om en fabrik tillverkar något, och i slutändan görs en kvalitetskontroll, de delar som passerar den högsta nivån går till ett företag, de under en annan går till "pirat-tillverkare".
Tror du på det där själv?? Det vore rena självmordet för det företaget som skulle agera på det viset!

På många elektronikkomponenter vi monterar in i volvobilarna står två olika artikelnummer, ett tryckt direkt på prylen och ett på en liten vit ettikett. Det tryckta nummret är tillverkarens artikelnummer och det på ettiketten är volvos eget. Dessa artikelnummer är INTE lika! Sannolikt finns alltså samma komponent hos olika fordonstillverkare men med ettiketter i olika utförande beroende på bilmärke, dock med samma tryckta artikelnummer från tillverkaren. Volvo köper alltså en komponent med ett visst artikelnummer och betalar antagligen x-antal kronor extra för att få denna artikel levererad med en ettikett med det egna artikelnummret påklistrat.
Det var inte riktigt så jag menade. Givetvis är det som du säger att underleverantören säljer samma grej till flera biltillverkare (i det här fallet). Men jag vet också att vid produktion av vissa grejer (behöver inte vara elektronikprylar) så får en kvalitetskontroll i slutet av produktionslinan avgöra "destinationen".

Ta en så enkel sak som ett sågverk som tillverkar helt vanliga 45x95mm reglar (jag vet, har inget med biltillverkning att göra, men detta är ett exempel). När regeln är uppsågad granskas den och kvalitetsklassas. En distrubitör vill ha prima kvalitet, en annan köper gärna lite sämre (för en billigare peng). Detta är ju en typ av produktion mot flera olika försäljare, där de får den kvaliteten de beställt.

Ett annat exempel är att man redan i produktionslinjen kan "ställa in" vilken slutkvalitet man vill ha - högre kvalitet tar längre tid att producera, detta med samma maskiner (eller vad det nu är som producerar varan). På så sätt kan man också tillverka samma produkt till olika återförsäljare med olika pris och olika kvalitet. Inget konstigt alls...
Användarvisningsbild
av jiha
#98894
Känns som att ni missar poängen lite och skjuter över målet.... Det är inte hur man producerar eller vad, utan vilka krav man ställer på produktionen. Speciellt på elektronik hr man oavsett "legotillverkare, Flextronic, Enics, Electrobit en produtionstest kopplad till sin produkt. Detta är inte produktspecifikt/anläggningsspecifict utan handlar om investering samt hur kritiskt man vill testa sitt styrkort ex.v då man sätter gränser i.o.m sin produtionsspec och gränsen för hur man tillåter felmarginal enligt -Yield, procentuellt antal korrekt enheter per/batch....

För att inte gå in på detaljer så jobbar jag med nämnda område och utan att kränka eventuella NDA:er (sekretessavtal) så kan jag meddela att vi byggde en "End of line" programmerings station åt saab för att "skjuta" in programmvaran. Detta var ett lyckat uppdrag och vi fick även möjlighet att bygga samma station åt Opel I russelheim. Dock med en "vänligare kravpecification.

Vad jag vill poängtera är att det handlar inte om att bygga samma enhet i samma fabrik, utan vilka test, Yield, felmarginaler beställaren tillåter..

Trevlig helg (BE)
av Marbas
#98965
jiha skrev:Känns som att ni missar poängen lite och skjuter över målet.... Det är inte hur man producerar eller vad, utan vilka krav man ställer på produktionen. Speciellt på elektronik hr man oavsett "legotillverkare, Flextronic, Enics, Electrobit en produtionstest kopplad till sin produkt. Detta är inte produktspecifikt/anläggningsspecifict utan handlar om investering samt hur kritiskt man vill testa sitt styrkort ex.v då man sätter gränser i.o.m sin produtionsspec och gränsen för hur man tillåter felmarginal enligt -Yield, procentuellt antal korrekt enheter per/batch....

För att inte gå in på detaljer så jobbar jag med nämnda område och utan att kränka eventuella NDA:er (sekretessavtal) så kan jag meddela att vi byggde en "End of line" programmerings station åt saab för att "skjuta" in programmvaran. Detta var ett lyckat uppdrag och vi fick även möjlighet att bygga samma station åt Opel I russelheim. Dock med en "vänligare kravpecification.

Vad jag vill poängtera är att det handlar inte om att bygga samma enhet i samma fabrik, utan vilka test, Yield, felmarginaler beställaren tillåter..

Trevlig helg (BE)
Det var det jag menade, men du lyckades få ner det i ord bättre än jag. Tackar!
av baker
#98988
Tror att NN kommer att ha bra kvaliet! Om man gämför med Ford! Ford siktar ju på att få volvo upp på merca nivå, och då måste ju kvaliteten vara hög! Men en riktig mercedes blir den ju aldrig p.g.a av drivlinan! Enligt mig så finns det bara två riktiga bilmärken idag och det är Mercedes och Bmw!
av Anders8
#103949
Råkade se detta inlägg när jag hoppade runt i detta forum...
Otroligt att det fortfarande finns de som imponeras av Mercedes och BMWs antika bakhjulsdrift a la -60 tal.
Det är ett onödigt tungt och komplicerat sätt att bygga en drivlina och det värsta är att det utan undantag innebär onödiga förluster jämfört med framhjulsdrift/tvärställd motor.Enligt vad jag läst rör det sig om ca 5%.
De som tycker sådant är "fint"torde utgöra ett utdöende släkte!
Jag tycker absolut att dagens Volvobilar är fräschare,modernare och roligare än de sk prestigebilarna från tyskland men detta vågar man knappt säga högt var som helst.
Planerar att köpa en nyare Volvo v70 d5 n gång jag byter och är helt övertygad om att jag även denna gång får en bil som är totalt överlägsen de tyska "statusåken" i drivlina-hjulupphängning och på köpet får jag ju som vanligt världens bästa stolar(slipper träsmak vid långresor) och en aktiv och passiv säkerhet i världsklass.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#103964
Anders8 skrev:Råkade se detta inlägg när jag hoppade runt i detta forum...
Otroligt att det fortfarande finns de som imponeras av Mercedes och BMWs antika bakhjulsdrift a la -60 tal.
Det är ett onödigt tungt och komplicerat sätt att bygga en drivlina och det värsta är att det utan undantag innebär onödiga förluster jämfört med framhjulsdrift/tvärställd motor.Enligt vad jag läst rör det sig om ca 5%.
De som tycker sådant är "fint"torde utgöra ett utdöende släkte!
Jag tycker absolut att dagens Volvobilar är fräschare,modernare och roligare än de sk prestigebilarna från tyskland men detta vågar man knappt säga högt var som helst.
Planerar att köpa en nyare Volvo v70 d5 n gång jag byter och är helt övertygad om att jag även denna gång får en bil som är totalt överlägsen de tyska "statusåken" i drivlina-hjulupphängning och på köpet får jag ju som vanligt världens bästa stolar(slipper träsmak vid långresor) och en aktiv och passiv säkerhet i världsklass.
Då råder jag dig att ALDRIG provköra någon av dessa tyska bilar. BMWn tex är ju otroligt mycket skönare att köra. Lirar inte alls i samma liga. Att volvo skullva vara "fräschare,modernare och roligare än de sk prestigebilarna från tyskland " kommer du inte tycka så länge till.

Nåväl, varför rullar jag runt i en Volvo då. jo prisskillnaden, Volvon var 100.000-150.000 billigare för sammma funktion/utrustning och man är ju inte gjord av pengar.
av Steff 99
#103973
Självklart åker men en 855.a som är 12 år gammal så borde väl det mesta som är nytt bättre. :roll:
Hur man än vrider o vänder på fakta och Volvos kvalite kontra Mercedes, Audi och BMW , så ligger Volvo efter, men det har knappast något med fram eller bakhjulsdrift att göra.
V70:ns styrning är enligt de flest ganska död och okänslig, läs vilken test som helst så framkommer detta, visserligen har jag inte haft så ont av detta, men jämför man med BMW så är det stor skillnad.
Materialval inne i bilen där är Audi och Mercedes långt före där efter kommer BMW sedan ytterligare en bit efter Volvo..det är bara att öppna dörrarna o se. :shock:
Visst vi har ytterligere att argumet , priset , ja..där är Volvo prisvärd, man får mycket för pengarna, men jämföra och tro att man får samma eller bättre än dessa tre tyska märken då är man nog väl mycket volvo fanatiker :roll:
av Anders8
#104268
Kvalite´är ett i allra högsta grad relativt begrepp.Ta tex Mercedes eviga rostproblem.Det har varit så i alla år jag kan minnas.Fantastiskt att stjärnstatusen överlevt detta.För mig är detta märke iskallt efter det jag erfarit och sett.
BMW har ett par extremt påkostade och hottade modeller som knappt har en skruv gemensamt med den stora skara bilar som man ser till vardags.
Jo jag har även kört BMW och upplevt de fina motorerna och växellådorna.Visst!
Men resten på bilen då,är det så bra,tycker ni?
Aktiv och passiv säkerhet,sittkomforten,lastmöjligheten??
-Jo det finns en punkt till i min kritik..
Utseendet!!
För tex 25 år sedan gjorde nog Volvo kanske världens fulaste bilar och BMW dom snyggaste.Nu är det snart nog tvärtom!!
Det finns ett tyskt bilmärke som jag var oerhört förtjust i på slutet av -90 - talet och det var Audi.
Tyvär fick dom "griller" i huvudet så dom är borta för mig även dom.
Visst har jag erfarenhet av nyare bilar än min trevliga 855.Vi har förutom den en extremsnål dieseldriven småbil(tysk) av årsmodell -03
Givetvis har den framtiden för sig på ett helt annat vis än tex den allra senaste modetrenden-"störst är bäst"-bilarna!!
av Steff 99
#104297
Om nu kvalite´är ett relativt begrepp...
Så är väl ändå utseende än mer individuellt, om du nu inte gillar utseendet på BMW eller Audi så finns det nog några som tycker tvärt om.
Konstigt nog, enligt ditt tycke ovanligt fula bilar säljer de tyska märkena några fler bilar än Volvo per år
Visst har Volvo nu kommit med bilar med bättre känslomässig kvalite, kul om man lyckas, det är bra för hela Sverige och då främst sysselsättningen.
Men att blunda för att det finns andra märken som attraherar en MYCKET stort antal köpare är väl ändå ganska enögt.
du vill väl ändå inte påstå att det dräller av rostiga Mercedes E-klass , men de som rostat är oftast de som är tillverkade i mitten av -90.
Titta på en 850 från samma tid , rostfria ?, nä..!

OK , smaken är som baken.....delad !! :roll:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#104320
Steff 99 skrev:Om nu kvalite´är ett relativt begrepp...
Så är väl ändå utseende än mer individuellt, om du nu inte gillar utseendet på BMW eller Audi så finns det nog några som tycker tvärt om.
Konstigt nog, enligt ditt tycke ovanligt fula bilar säljer de tyska märkena några fler bilar än Volvo per år
Visst har Volvo nu kommit med bilar med bättre känslomässig kvalite, kul om man lyckas, det är bra för hela Sverige och då främst sysselsättningen.
Men att blunda för att det finns andra märken som attraherar en MYCKET stort antal köpare är väl ändå ganska enögt.
du vill väl ändå inte påstå att det dräller av rostiga Mercedes E-klass , men de som rostat är oftast de som är tillverkade i mitten av -90.
Titta på en 850 från samma tid , rostfria ?, nä..!

OK , smaken är som baken.....delad !! :roll:
En bekant bytte in sin E320 förra året då den var 3år, då var det rost på ALLA skärmkanter och ÄNDA UPPEPÅ TAKET, bilen var 3 år, !!!!!

Han erbjöd mig köpa den, nej tack, fu bubblan

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]